Har funnet retur fra BKK hvor det tydeligvis er married segment mellom CDG og LGW. Noen mulighet til å komme seg forbi denne? Det gjør ingenting med økonomi fra CDG til OSL.
I utgangspunktet ikke, siden de er married. Du må i så tilfelle håpe på at det legges ut ‘frie’ segment på BKK-CDG senere, evt hele veien til OSL. Man bør vel komme seg fra LGW for en rimelig penge med DY uansett? Det finnes selvsagt alternativer med å ringe AF og høre om de kan låse opp segmentene, men det er jo i utgangspunktet en grunn til at de har sluppet billettene på denne måten. Jeg vil si sjansen er så liten at det neppe er verdt bryet. Dette er først og fremst løsningen for å kombinere segmenter som dukker opp A-B og B-C, men som ikke lar seg booke A-B-C. Da kan det legges inn B-C og A-B for å omgå. I dette tilfellet finner hun A-B-C, og B-E, men ønsker å booke A-B-E. Ettersom A-B ikke dukker opp som selvstendig segment vil det ikke ha noe å si om man legger til B-E først. (Med mindre det finnes en eller annen kombinasjon av A-B og B-E som trigger tilgjengelighet, og som ikke dukker opp på nett).
Jeg får en litt kinkig situasjon nå. Jeg har LHR-LAX-TUS og LAX-LHR i business med Virgin og Delta. Når feedere legges ut om noen uker er det kun utreisen fra Norge til LHR som legges ut, og jeg kan ikke booke denne grunnet dobbel-open jaw. Først to uker etter det legges neste del ut som gjør at jeg kun får vanlig open jaw. Hvordan kan jeg best løse dette? Booke Norge-London enveis (trolig i SAS) og holde på dem til retur feeder blir ledig, så avbestille rett før jeg ringer inn og håpe at de blir tilgjengelig igjen?
Er dette annerledes i ST enn i *A? For tidligere var det feks veldig enkelt å bruke Vienna-trikset, og så ringe inn etterpå og si at man ønsket å komme seg helt hjem til Oslo, og om det var ledig direkte fra FRA til OSL. Det var det alltid. Måtte aldri innom VIE.
Da var du heldig, spesielt mot slutten av *A ble det strammet inn på og mange inkl. jeg måtte innom VIE selv etter forsøk på HUACA fordi SAS måtte betale straffegebyr til LH når de splittet married segments. Nå med ST er det tilsynelatende alltid nei, med mindre det er nødvendig for å ordne opp i en reise etter schedule change.
VIE-trikset handlet ikke om married segments, men handlet om origin & destination-begrensninger. Her kunne SAS rent fysisk ta bort segmenter etter at de var booket, uten at resterende flighter ble påvirket. Angivelig ila LH-gruppen SAS gebyr for slike endringer, og derfor strammet SAS inn på dette. Married segments, som man feks kunne se med TK tidligere, og som man nå ser med AF og KL gjør at systemet automatisk fjerner A-B om man fjerner B-C, og dette kan ikke omgås ved å trikse fra SAS sin side (så vidt jeg vet). Det er ikke alle hos SAS som har 100% kontroll på dette og noen fremstår agenten litt forvirret når man ber dem ta bort et segment, så forsvinner feks langflighten fordi de er married. Da jeg ringte inn denne uken for å endre på en reise med KL og AF sjekket agenten eksplisitt om hhv SVG-AMS-FCO og SCL-CDG-AMS var married før vi satte i gang å søke opp nye flighter. Da kunne hun se at førstnevnte ikke hang sammen, men at SCL-CDG-AMS hang sammen og måtte endres i sin helhet. Ny retur SCL-AMS-FCO var også married og systemet fjernet SCL-AMS da hun prøvde å ta bort AMS-FCO etter at begge var lagt til. O&D handler altså om at enkeltsegmenter blir tilgjengelige ved søk fra XXX eller til YYY. Her kan man trikse og mikse med rekkefølge og eventuelt fjerne flighter manuelt etterpå. SAS gjør dette mye på flighter til/fra LHR, hvor de i utgangspunktet kun er tilgjengelige med LHR som start/sluttdestinasjon, men om man booker dette først vil det la seg kombinere med andre segment. Ref alle som booker VS fra LHR og ikke får lagt til SK-segment til/fra Skandinavia. Married segments handler om at segment A-B og B-C kun er tilgjengelige om begge bookes/beholdes i bookingen. Om et av de fjerenes, vil det andre også fjernes. AF/KL ser ut til å bruke dette i stor grad. Det fremstår i stor grad som det samme, men det er noen nyanser kan utgjøre en vesentlig forskjell for oss nisser. Min erfaring er det for ledige bonusseter gradvis blir mindre restriksjoner jo nærmere avgang man kommer. To gifte segmenter som allerede er booket vil dog forbli gift.
Siste tur var med LH sommer 2025, booket rett før alliansebytte. Mulig jeg har vært heldig, men fungerte de 5-6 gangene jeg gjorde det de siste årene før overgang til ST
Jeg er EBG / SkyTeam Elite Plus. Jeg har en reise til Taiwan med KLM ut og Air China hjem, Economy begge veier. Bagasjen er registrert med +2 kolli på begge turene på grunn av statusen min. Men jeg må likevel betale ca. 1000 kr for valg av «Economy Comfort»-seter, eller ulike summer for de andre setene. Er dette en feil, eller er det slik det skal være? Jeg trodde setevalg i Economy også var inkludert som SkyTeam Elite Plus.
Last ned KLM-appen, gå inn i den og søk opp reisen. Sjekk om det ligger inne dobbelt opp med både Eurobonus og FlyingBlue medlemsnumre. Slett i så fall først FB, evt begge og legg inn kun eurobonus på nytt. Se om dette hjelper på å få booket setene gebyrfritt, gjorde det for meg (var på en kombinert AF og KLM booking booket med flying blue miles, men registrerte EB nr for å få bedre fordeler kontra FB explorer nivå).
Ligger inne med "skyteam" og EBG nummeret, MEN skal man kunne velge alle setene i economy gratis? Selv Economy comfort setene?
Erfaringsmessig, nei. Det er kun de billigste setene som kan velges i KLM Eco med Skyteam Elite Plus.
Ser at det ligger noe China Eastern ute nå, men er det fremdeles problemer med å booke disse? Gidder ikke kaste bort mye tid på de dersom det ikke går.
Ja, PVG-HKG. Hadde AMS-PVG også men endret til AF fra CDG Edit; SK skal ha 329kr for å la meg velge sete på SK feederen nå. Det går jeg ikke med på
Det er bare EB-nummeret ditt som ikke er registret i bookingen. Legg det til under frequent flyer details i appen.
Sånn skal det se ut. Og når du trykker på edit bør du slå av Use the same frequent flyer program for all flights og legge det inn på hver enkelt. Det er bare nummeret som legges inn, SAS skjønner selv om det er S, G, D eller P. La inn mitt eget i en booking det manglet i for to timer siden.