Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,651
    Bonuspoeng:
    293
    Neida, dette er et godt stykke etter høstferie. Takk for god input!

Jeg kjører nok @trygveat sitt triks ja. Er jo ikke vits i å gi SAS ekstra gebyrer ved dørene heller. Er gull, så diamant trikset kunne jeg desverre ikke brukt.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,651
    Bonuspoeng:
    293
    Takk! Veldig nyttig å vite forskjellen på gebyrene.

Et siste spørsmål: hva tar SAS betalt for å sette sammen hele reisen gjennom telefon? Når den delvis er mulig å booke online?

3. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,712
    Bonuspoeng:
    93
    Om du finner ledig leg-for-leg på sas.no, men ikke kan booke sammenhengende, så skal du vel i teorien kunne booke per telefon uten at det koster deg noe i det hele tatt...

tobeornot999 liker dette
  4. Nuvolari

Nuvolari EBD | Gold Star | Scandic L6 | GHA Titanium

Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo ikke garantert at det dukker opp ønsket feeder. Av og til er det bedre med en dårlig feeder enn ingen feeder.

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,752
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg aner jo ikke om det er mulig å booke med China Eastern (MU) men denne dukket opp med ett sete i Awardfares IMG_1706.jpeg

6. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,078
    Bonuspoeng:
    93
    Bangkok - Shanghai får du kanskje booka, men afaik er det ingen som har klart å booke MU longhaul enda. Mulig det er et hav av phantom hvor sas ikke klarer å se det som er ekte og det finnes noen reelle innimellom. Vi hadde jo samme problem med Air China i star.

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,623
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på om SAS har bestemt seg for å ikke slippe bonusbilletter til Thailand denne vinteren, for jeg ser ikke ett eneste sete i noen som helst klasse til Thailand nå i vinter selv om en kan booke for penger som normalt. Er dette noe SAS har bestemt seg for at det blir null award seter til Thailand denne vintersesongen?

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,462
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge SAS selger setene på disse flightene til en tilfredsstillende pris vil det neppe komme bonusseter. Det blir spennende å se når vi nærmer oss oppstart på HLT og KBV om det dukker opp seter her og der.
    Rådet er nok uansett å være klar når noe eventuelt dukker opp. Jeg tipper det slippes på kort varsel, og det kommer til å være mange om beinet.
    AF og KL har hatt bra tilgang til BKK, men dette kommer også ved ujevne mellomrom. Ellers slipper KQ fast to seter på alle flighter, samt SV fast ett sete per avgang (flyr fra både JED og RUH).

yki, Insomnia4u, Kjetil L and 2 others like this.
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,623
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde alt vært isolert så hadde det vært en gode ide for SAS, men det er jo kleit av SAS å ikke undersøke hvor stor effekt det har for dem i det lange løp at de ikke har noen billetter til Thailand for poeng, for hadde det ikke vært for Eurobonus så hadde selskapet aldri kommet seg igjennom Chapter 11 prosessen i USA, og da hadde hele selskapet røket i den krisa der. Så en ting er mekaniske tall, men hvis en regner det slik så vil de jo tape i forhold til salget av Eurobonus Poeng som de trenger å få solgt.

Derfor bør SAS faktisk slippe to prosent av alle seter i hvær klasse som Awards til sine kunder, for de pengene de ofrer på dette vil de ta igjen og vel så det på salg av poeng, så hvis SAS over lang tid lever med ei slik tørke i reting av Asia så begynner salget deres av poeng og tørke inn, og jeg kan temmelig sikkert si at de allerede har begynt å tape på dette. Folk sparer poeng for å komme seg til Asia, så når de har fått poengene og skal booke så møter de veggen, og da skifter de kredittkort og tar ut trumfen i cash i stedet for, og det gangner i hværtfall ikke SAS. Derfor bør SAS ta utfordringen og faktisk sette en to prosent regel, også kan de heller komme tilbake å se om ett år om min påstand lønte seg eller ikke.

10. bertil storr

bertil storr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg booker udelukkende Bonus Business langrute for point og har heller ikke kunne finde nogen billetter til/fra Thailand. Det er min opfattelse, at der bliver frigivet rundt 5-7% af Business Class kapaciteten som bonusbilletter. Dog ikke ligeligt fordelt per destination og generelt flere udrejser end hjemrejser, da hjemrejser ofte er natteflyvning, hvorfor betalingsvilligheden er højere.

Spielhaug liker dette
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,462
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo et alternativ at SAS kanskje er happy med veksten i medlemsmassen, mengden poeng som selges, og hva innløsning koster EuroBonus? Eller at SAS faktisk reflekterer rundt strategien til EuroBonus, inkludert tilgjengelighet på bonusbilletter?

EuroBonus har, slik det virker utad, lykkes veldig bra med det de har gjort de siste årene. EuroBonus har blitt allemannseie og EuroBonus går angivelig så det griner. Long-haul biz for poeng er, og forblir, en nisje. EuroBonus vil aldri kunne slippe nok billetter foran i kabinen på long-haul til at det dekker etterspørselen. Det faktum at det veldig sjelden er ledige seter til BKK er nok bare en utslagsgivende faktor for veldig få. Veksten i bonusinteressen de siste årene sammenfaller med at det ikke har vært spesielt mange SK-bonusbilletter på CPH-BKK-CPH, så jeg vil gjerne høre hvorfor du mener SAS allerede har begynt å merke de negative effektene av at det ikke er ledige seter til BKK.

Slik jeg ser det virker det som priselastisiteten på EuroBonus er veldig lav, og så lenge dette vedvarer kan de mer eller mindre diktere ting som de ønsker uten at det ser ut til å gjøre noe med etterspørselen. Vi betaler statig med i skatter/avgifter, kredittkort, Trumf ble devaluert for en tid tilbake, vi bestiller reiser til 2x poengpris, poengprisene har generelt gjort et hopp (noen soner er kraftig opp). Vi danser lydig etter fordi mange fortsatt finner god verdi i dette.

Vi må også huske på at flesteparten av bonusreisene er innenriks, og jeg vet om nok av de som er veldig happy med å ha brukt poeng på en måte som vi på IF mener er veldig fårlig bruk av poeng.

Om SAS så skulle sluppet 2% av setene til EuroBonus, betyr det i praksis 0.64 seter i biz per flight. Altså ett sete på annenhver flyvning. Det utgjør ingen praktisk forskjell for veldig mange (som reiser 2 eller flere). Det er neppe slik at SAS heller vil selge et sete til si 5k (eller hva det koster) NOK via EB enn for 20-30k NOK via SAS.

Fra en tidligere rettsak ble det vel referert til at Scandic betaler SAS ca 5 øre per poeng. Det betyr at SAS på en bonusbillett til BKK i biz (t/r) har ca 5k NOK i inntekter (100,000 poeng), med FP4 er det kanskje mindre (usikker på dynamikken mellom EB og SEB her). EuroBonus er ikke et substitutt til SAS, men en komplementær del. 1) Fyll flyene så godt som mulig for cash 2) Prøv å skvise noen kroner ut av eventuelle tomme seter gjennom lojalitetsprogrammet.

Last edited: 25. aug 2026
    yki, haifinn, MarkSS and 11 others like this.
  12. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Vi har en utreise fra Oslo til Martinique (FDF) i Business.
    Returen ble FDF-CDG-OSL i Economy.
    Dette ble booket for ca et halvt år siden.

Prøvde å se på muligheten for å endre returen til noe litt mer komfortabelt.
    Da fant vi følgende alternativer:
    a) FDF-CDG-OSL i Premium
    b) FDF-CAY-CDG i Business

Jeg håpte å kunne booke b) i biz, og så hoppe på siste leg CDG-OSL fra a), siden tidspunktene matchet ganske bra (ca 4 timer på CDG), men dette ble ganske raskt skutt ned av hun på telefonen som sa at det å kombinere dette går tyvärr inte.

Hun hørtes såpass sikker ut, og jeg er såpass noob på dette, så jeg tok det bare for god fisk, og takket ja til a) hele veien.
    Men det gnager en liten tanke bakerst i skallen her nå, at "burde ikke dette egentlig kunne gå?"

Er jeg helt på jordet i tankene mine, eller var det bare dialekten min som gjorde at jeg ikke klarte å gjøre meg og spørsmålet mitt forstått? :D

kongenamundsen liker dette
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,723
    Bonuspoeng:
    293
    Det er tydeligvis married segments i a, muligens i hvert fall. Det du kan gjøre er å booke b først, og så koble på feeder CDG-OSL etterpå. Hvis du finner ledige billetter på enkeltstrekket enten i økonomi eller business.

kongenamundsen and RBingham like this.
  14. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,147
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått en schedule change på vår reise til Bangkok i februar. 25min tidligere avreise fra OSL og 5 min tidligere ankomst BKK.

Jeg har valg om å godta eller kannselere på sas sine sider.
    Kan jeg 'spare' på denne og bruke dette for en 'gratis' endring om jeg finner en mer passende rute?

Regner ikke med jeg kan kreve ombooking etter eget ønske så lenge reisen er gjennomførbar innenfor nogenlunde samme tidspunkt.

Jeg har en feeder i øko på siste leg på retur reisen, vill dette stikke kjepper i hjulene for en endring til selskap uten 2x poengpris på eksempelvis uteeisen?

15. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Før vi bruker tid på å ringe inn osv ...
    Når vi har booket en reise t/r for to personer, er det noen mulighet for å endre returflight (eller kansellere reise) for bare én av personene?
    Hvis ikke, er det noen konsekvenser for den reisende personen hvis den andre er no-show og ikke dukker opp til utgående fly f.eks.?

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,723
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen konsekvens for den som reiser. Det er ikke mulig å ha to forskjellige reiser i samme billett. Hvis du vil kansellere eller endre for én person er det gratis å splitte et PNR i to.

RBingham and haifinn like this.
  17. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Vanligvis kreves det en endring på minst 60 min. for at man kan kansellere uten gebyr eller endre reisen.

Hvis du hadde hatt rett til en fri invol. rebooking, og som du antyder vil endre til et selskap uten 2x poengpris, så vil det ikke bli rekalkulering av poeng eller avgifter ved invol. endring. Da må du ta det som en frivillig endring.

18. jobuck

jobuck Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Skal booke en bonusreise hos KLM og ønsker å booke eget sete til infant. Er det noen som har gjort dette før? Skal jeg bestille for to voksne og ett barn for deretter å ringe KLM og informere om at barnet er baby, men vi ønsker eget sete? Eller skal jeg booke til to voksne og ringe SAS eller KLM i etterkant for å legge til og betale for infant?

19. yki

yki Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk å høre fra flere agenter at FDF-CAY-CDG er "ghost segments", fikk aldri å få en slik reise booket, prøvde flere ganger

20. yki

yki Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Hei kjære kollegium, jeg lurer på om det går an (dvs tillatt i forhold til reglene) å bygge en open-jaw bonus reise AMS-LAX-PPT og retur fra samme sone AKL-PVG-AMS? Jeg prøvde å få dette booket noen år siden, men fikk avslag grunnet at dette ble en round-the-world reise som var ikke tillatt ifølge agenten da...

Last edited: 03. sept 2026

Del denne siden