Høres ut som et PR-mareritt for SAS om noen kommer på banen, og en klar sak i nemnd. De har gått ut høyt i lang tid med at det ikke blir noen særlige endringer, og når de gjorde det var det med liten skrift uten nevneverdig info utover det. Når de da har utstedt en billett/kontrakt skulle saken være veldig klar.
Det hadde vært interessant om noen takket nei til begge deler når de får tilbud om å betale dobbelt eller kansellere. Jeg tror vedkommende hadde hatt en meget sterk sak i Transportklagenemda med tanke på hva som ble kommunisert om dette fra SAS i forkant av alliansebyttet. Det er heller ikke en opplagt feilprising så lenge dette er og har vært gjengs pris i lang tid for bonusreiser med SAS, og fortsatt gjelder for alle de sammenlignbare selskapene. Den enkelte reisende kan heller ikke forventes å sette seg inn i den til enhver tid gjeldende prislisten til SAS for hvert enkelt selskap. Det er det i beste fall vi bonusnisser som gjør. De aller fleste forholder seg til prisen man blir tilbudt i bookingprosessen og bekreftede billetter fra SAS.
Registrerer at SAS ville ha 187.5k * 2 for tur til Japan via Vietnam. Har SAS gjeninnført ekstra betaling for mellomlanding i dyrere sone?
Forskjellen jeg ønsket å påpeke var 165k (Asia inkludert Japan) vs. 187.5k (Sørøst-Asia). De seneste årene har praksis vært at man betaler pris basert på sluttdestinasjon, som i dette tilfellet ville ha vært 165k (*2).
Jeg godtatt kansellering, da jeg fant allerede bedre tur med bare ett flybytte istedet av 3 stopp på vei, hadde planer om ringe inn og bytte uansett. Ellers helt klart kunne klage videre for å få turen gjennomført ut i fra pris jeg fikk formidlet og betalt.
Her ville jeg tenkt minst 2 ganger før booking. Og sjekket cash price for sammenligning. Om vi sier at SAS poengene er verdt 10 øre (og det er det dyreste man får dem for), så blir du bedt om å betale nesten 19000 kr pr pax Og ja, for å besvare det egentlige spørsmålet, her høres det ut som SAS har spiket prisen pga Vietnam airlines. De har jo sagt de ville gjøre det, men det gir vanvittig dårlig value.
Og du må legge til prisen på kredittkortet med i beregningen, samt skatter, avgifter og annet. Da blir det ca 22000 per pax. Uten CT blir det helt fryktelig; ca 40k. Med litt tålmodighet og arbeid kunne du flydd revenue C til langt lavere pris. Til og med F hvis man er heldig med timingen. Det hadde også vært fair å inkludere verdien av status/bonuspoeng du oppnår på revenuebillett, som bare gjør denne 2x poengprisen enda mer ubrukelig. Hadde vært like greit å bare fjerne VN inntil man har forhandlet en fornuftig pris (kanskje med redusert inventory).
Forsøker finne en C bilett med 747-8i og korean. Til nå ingen hell.. Iflg internett går de fra Atlanta og paris hver dag, -Fra/til Atlanta er det 9 ledige econmoy hver dag. -Fra/til Paris er det absolutt ingen ledige. Noen som har sett noen C biletter i 747-8?
Har sett litt på mulighetene med 747 på Korean, ser ut som de flyr med den vanligvis til flyplasser i USA som JFK, LAX og ATL. Jeg ser ikke at de flyr med 747 til CDG. Eneste ruten til Europa med 747 ser ut til være til LHR til rundt midten av oktober men klarte ikke å finne noe ledig på C bare litt på Y. Korean slipper noen seter i Biz noen dager før avgang f eks så finner jeg ATL-ICN 15 og 16 september men ikke noe annet. Ser også ut som at de bruker 747 noen ganger til SIN f eks er det er ledig i Biz 25 september.
Ser ut for at de slipper ett C-sete ett år fram i tid på de aller fleste rutene. Finner ledige avganger til både JFK, ATL og LAX med både 747-8 og A380.
Kanskje dette kan gjøre ting bedre på sikt. FBI skal åpne etterforskning mot FF programmene i USA. https://www.cbsnews.com/news/airlin...ams-american-airlines-delta-southwest-united/
Kanskje F ryker på Garuda? Artikkelen er fra 2022 men likevel. Kun to fly med F… https://simpleflying.com/garuda-indonesia-new-business-plan-no-first-class/
Takk takk for grundig sjekk fra dere begge! Baserte meg på denne artikkelen når jeg begynte søke fra CDG. https://simpleflying.com/where-korean-air-flying-boeing-747-8s/ Må ha vært gammel info.
Jeg kontaktet SAS i dag, da jeg også har lykkes booke (uvitende på bestillingstidpsunktet vel å merke) en reise til SGN med (blant andre) VN i januar. Jeg spurte om jeg kunne forvente å bli trukket mer eller få reisen kansellert, basert på informasjonen som ligger på SAS nettside rundt dobbel poengpris. Jeg hadde på forhånd funnet en annen rute uten VN som jeg kunne byttet til. Den svenske agenten sa at det ikke ville bli påvirket, og jeg ble satt på vent i 5 minutter mens hun dobbeltsjekket. Hun kom tilbake og sa at jeg ville få reisen til prisen jeg hadde betalt, men dersom jeg gjorde endringer ville jeg måtte betale full (riktig) pris. Jeg burde bli beroliget av det, men har det jo ikke skriftlig. Har skrevet et referat av samtalen for meg selv, og satser på at SAS holder sitt ord. Kjedelig om alternative ruter forsvinner og reisen blir kansellert. SAS viste seg dog fra en god side i dag, så satser på at dette går helt fint