Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
     
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,879
    Bonuspoeng:
    113
    Normalt ja :D, men når man har en alternativ rute med samme pris som er tilgjengelig nå og kanskje ikke om en uke (og man bryr seg ikke om turen er med VN eller ikke), da virker det forståelig at man spør, slik at man har et visst sikkerhet med å ordne resten av reisen.
    SAS vet jo om denne feilen uansett, så man ødelegger heller ikke for andre ved å ta kontakt med SAS.
     
    trygveat liker dette
  3. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Søkemotoren til SAS tåler ikke stress, denne dukker stadig opp hos meg:

    sas.JPG
     
    Skarven liker dette
  4. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Rykter på facebook har noen forsøkt bokke bokke noe nytt i dag? FB_IMG_1726135668117.jpg
     
  5. natto

    natto Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig dette bare er en misforståelse jfr trøblene med å foreløpig kunne booke mixed class, men selvfølgelig vil jo eieren av poengreiser.no krisemaksimere
     
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Flere på Frequent travler gruppen som bekrefter dette. Kundebehandlere hos SAS opplyser at dette er nye regler som kom i går kveld:(
     
  7. natto

    natto Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
  8. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    1,501
    Bonuspoeng:
    93
    Det er i så fall litt av en devaluering av Eurobonus.
     
    Frode789, Alekseolsen and NoLimit like this.
  9. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    43
    Dersom dette stemmer håper jeg SAS jobber med hva som vises i søket deres. De har jo vært omtalt tidligere at det er satt som i dag (med tanke på lengde på stopp etc) pga. de "ikke vil vise for mange treff" fordi kvaliteten blir dårligere osv. For enkle reiser går det jo fint, men vil tro det er en rekke destinasjoner som ikke vil bli mulig å booke lenger.

    Får håpe dette er noe midlertidig eller en misforståelse jf. det som er omtalt over, ellers kan det bli svært vanskelig å finne mer kreative reiser fremover...

    Settes stor pris på om noen kan bekrefte om dette utover hva denne personen (som blant annet reklamerer for at man skal følge han i en annen sosialt kanal) skriver.
     
    Skarven liker dette
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Det som tidligere er rapportert er at det pga tekniske begrensninger ikke lar seg gjøre å kombinere klasser, men at de jobber med å få det fikset. Tenker at det er midlertidig.
     
    Skarven and natto like this.
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Mixed class er en teknisk begrensning de forventer å løse ja.

    Forbudet mot å lage bookinger segment for segment derimot er en ny policy, og ikke en teknisk begrensning. Følgende notat ble sendt ut til agentene i går:

     
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det bare å booke så fort som mulig får alle har fått med seg/implementert dette. Det er vel neppe noe som begrenses teknisk i systemet.

    Det blir også spennende å se om noen kundebehandler velger å være pragmatiske og booke leg for leg så lenge det gir mening. De har jo anledning til å utstede billetter på direkten uten at backoffice er involvert.

    Dette kombinert med mixed classes må jo bety at søket på SAS.no skal vise mixed classes. Det betyr jo også at det i praksis ikke er noe poeng å i booke per telefon. Nettsiden til SAS har nå begynt å vise lengre mellomlandinger enn det gjorde tidligere, så da vil det jo også vises flere reiser.
    Hvis det de vil ta er de som har kreative reiser er det fair enough, men da tror jeg heller trening til agentene er en bedre løsning, og avvise det som blir for voldsomt.
    Hvis formålet er å redusere trafikken på telefon så er jo det er godt argument da jeg ser for meg at det er ganske dyrt per booking med gjengen som behandler dette. Det løses jo ved at SAS åpner for 'alle' mulige varianter ved søk fra A-Å slik at man kan velge og vrake slik man vil, så får det heller bare være at man får veldig mange treff. Det er jo bare å legge til et filter på connections eller reiselengde tilsvarende hos OTA'er for å filtrere bort det man ikke vil se.

    Gitt at prisingen av bonusseter i ST er lik *A så er det vel en pris per segment som betales selskapene i mellom. Det betyr jo i grunn at SAS først og fremst har insentiver for å redusere antall legs for å få ned kosten på sin side. I tillegg er jo deres egen søkemotor i blant på ville veier når det gjelder forslag som backoffice slår ned på. Tidligere har de blant annet vist treff på Europa-Amerika-Asia, selv om dette ikke skal være lov. Eller nå i starten når de viste ORD-CPH-NYC som en enveis etter overgangen til ST. Har også sett CPH-NYC-ABJ i søkemotoren til SAS tidligere.
    Ser at jeg feks kan booke CDG-JED-NBO-ABJ på nett også. Nå er dog både JED og NBO i samme sone som ABJ.

    Blir interessant å se hvordan de skal håndtere dette ved endringer, om man også da må ha søk fra A-Å. Blir jo mega-upraktisk om man feks kun vil endre BKK-TPE til BKK-CGK og ellers beholde reisen som den er.

    Er det forresten noen som har booket leg for leg med SkyTeam tidligere?

    'Ingenting skal endres' Famous last words.
     
    Last edited: 12. sept 2024
    EndreD, Teknolai, Henrik and 7 others like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde det ikke vært for eurobonus så hadde SAS gått igjennom "Chapter 7 Bankruptcy" som i betydning hadde vært oppløsning av selskapet og likvidering av gjenværende verdier i flyselskapet, i stedet for "Chapter 11 Bankruptcy" som innebar reforhandling av avtaler, og ongjøring av gjeld til aksjer i selskapet slik som skjedde nå. Så med andre ord, hadde det ikke vært for Eurobonus så hadde ikke SAS overlevd den krisa de gikk igjennom nå.

    I lys av dette så ville jeg tatt en slik oppdatering fra en privatblogg med en klype salt. Hvis SAS blir kjent for å være programmet som gjør det umulig å bruke poeng på, så vil Eurobonus dø ut. For en ting er å doble poengene på enkelte flyselskaper, men gjør de dette i tillegg, så er det over og ut for Eurobonus sin del. Da klarer ikke jeg lengre å finne noen rasjonell god grunn til å ha overføring av Trumf til Eurobonus på lengre. Da er Trumf ei død løsning i forhold til Eurobonus.

    Kredittkort hadde også blitt en død løsning da, det ikke lenger hadde vært noe poeng å samle poeng der heller. for 10 EBB = 0,7 Trumfpoeng verdimessig, så får en da 2% cachback så vil verdien av denne fordelen bli minst 2,86 ganger så høy rett ut fra blokka, så sjakk matt med kredittkort også.

    SAS er ikke så dumme, eller kanskje de er det?.... men da vil de smarte kundene flykte fra SAS Eurobonus, og peke på at Cash is the King fra nå av. Så nei, de er ikke så dumme. Det tviler jeg på, så tar dette ryktet her med ei klype salt jeg.
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Ref posten til @Kjetil L ovenfor, så er det ikke rykter. Han har lagt ved info som er sendt til agentene fra SAS
     
    Frode789 and tobeornot999 like this.
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Om SAS får på plass mixed class og mellomlandinger opptil 24 timer i sin online søkemotor, så trenger det nødvendigvis ikke bli så ille.

    Ser gjerne at de får normal pris på de 3 selskapene med dobbel pris, VN til Vietnam er jo av de få rutene som faktisk dukket opp hele veien ved å søke OSL-HAN/SGN


    Igrunn rart de ikke har fått plass dette i søkemotoren før denne endringen trer i kraft..

    Dette er vel også slutten for chatflights og lignende tjenester? De livnærte seg jo på at folk ikke hadde tid eller kunnskap til booke legs for legs.
    Nå får de jo ikke booket noe annet en det menigmann ser på SAS sin søkemotor
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen med segmenter som ikke lar seg kombinere ved gjennomgående søk og må plukkes i "riktig rekkefølge" gjenstår, men forsåvidt forståelig om SAS ønsker å hindre aktiv omgåelse av routingregler bestemt av flyselskapene.
     
    Lars J liker dette
  17. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Håper at dette ikke lager problemer med å ha en Open Jaw booking sånn som som KRS - AMS - DPS med hjemreise BKK - CPH - KRS eksempel. Du flyr jo til og fra samme sone, og slike bookinger har jeg gjennomført før med CT :confused:
     
  18. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    CPH-KRS kommer trolig ikke opp i et ende-til-ende søk pga den idiotiske origin/destination tilgjengelighetsstyringen de liker å bruke. Uten det legget blir det en double open jaw, og da får du ikke booket..
     
  19. yki

    yki Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg kommer til å bestille en bonusreise med SKyTeam, og har et litt uvanlig problem: jeg og min slektning har identiske navn – altså helt like, både fornavn og etternavn. SK sa at dette ikke er noe problem for dem, men jeg har opplevd ulike typer trøbbel, blant annet med TK, da billettene våre ble utstedt av SK. Jeg har sett noen steder sitater fra Amadeus om at man bør sette f.eks. JR/SR-suffiks etter etternavnet for én av passasjerene for å hindre at systemet blir forvirret. Samtidig insisterer enkelte selskaper på at navnet må stemme 100 % med passet. Noen tanker eller erfaringer med det?
     
    Rapolo liker dette
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Famous last words er hvertfall helt riktig. Jeg gikk igjennom listen min med reiser jeg hadde notert meg ned og funnet på Awardfares og prøvde å få opp disse på sas.no. Noen av dem med sammensydde segmenter, noen av dem som de har dukket opp med tilgjengelighet i AF. Ikke ÉN av reisene dukket opp. Det skal sies at tilgjengeligheten ble sjekket i går kveld, for i dag er jo AF helt håpløst, men at alt forsvinner samtidig har jeg aldri opplevd.

    Jeg stolte på SAS og beholdt en haug med bonuspoeng på konto, det viste det jo seg at jeg aldri skulle ha gjort. Plutselig virker ikke stuntet/statusmatchen til Norwegian så veldig uaktuell likevel.

    Ingen med noen connections på innsiden som kan få en offisiell forklaring på dette? Virker som om noen har hatt en hotline inn til Aron innimellom.
     
    Frode789, marekz and NoLimit like this.

Del denne siden