Jeg vil gjerne booke HAJ-CPH-MAN-ATL-CUN, men får bare opp HAJ-CPH-MAN og MAN-ATL-CUN separat i søket. Men MAN-ATL-CUN blir jo da veldig dyrt pga. APD. Hvordan løser jeg det best mulig? Må jeg bestille hele reisen over tlf? Hvilket nummer bør jeg ringe til? Har nylig blitt EBG, men forrige gang jeg ringte SAS fikk jeg beskjed av engelsktalende agent om at nye bonusreiser bare kan bestilles mandag-fredag... Edit: Prøvde igjen nå, samme resultat. Valgte norsk i menyen, men kom bare til en engelsktalende agent som sa jeg måtte ringe +46 87 97 40 40 eller +47 64 81 60 99, og at de bare er tilgengelige mandag-fredag... EBG til tross. Edit 2: Finnes det et maks. antall segmenter eller maks. reisetid? Kunne godt tenkt meg å booke HAJ-CPH-MAN-ATL-CUN-MEX faktisk... Er det mulig, så lenge ingen mellomlanding er over 24t?
Book først fra MAN. Ring deretter inn for å legge til flighter fra HAJ. Skattene rekalkuleres og du får redusert dem betraktelig med start i HAJ.
Ok, min bekymring var at de kanskje ikke ville nedjustere skattene. APD er i underkant av 3000kr, som man slipper ved å starte i HAJ... Så de refunderer skattene om man skulle ha betalt for mye? Hvilket nummer bør jeg ringe? Fikk bare tak i engelsktalende agenter i dag som var helt ubrukelige og til dels rett og slett frekke...
Hvis det er en CT-reise så bruker du det nummeret, ellers kontakter du vanlig kundeservice. Skatter vil alltid rekalkuleres ved endring og du betaler/refunderes mellomlegget. Skattene for connection i UK er vesentlig lavere enn ved start i UK. Har selv gjort det på samme vis tidligere og alt var i skjønneste orden. Jeg hadde booket fra MAN på nett med engang for å sikre billettene og deretter ringt inn i morgen tidlig. Er det O&D-begrensninger på flightene fra HAK kan du kansellere gratis innen 24 timer.
Nei, det er ikke en CT-reise, vanlig SkyTeam-award. Men kundeservice nekter konsekvent å lage nye bookinger. De sier de kan bare endre eksisterende og så sende dem til backoffice. Og det har jeg ikke turt å gjøre pga. APD (skatter for avreise fra UK) fordi jeg var redd for at de ikke ville refunderes ved endringer. Men da har jeg booket fra MAN nå og prøver å komme gjennom på tlf, så noen kanskje kan legge til de andre segmentene... Tusen takk!
Nytt forsøk... Først kom jeg til en agent som sa "Of course, let me help you" - og så ble linja brutt. Kanskje han la på. Prøvde igjen, denne gangen var det en dame med tysk aksent som sa at jeg skulle ringe igjen i morgen: "Because now there's no backoffice anymore." Får vel bare gjøre det...
Jeg ser at jeg forklarer litt dårlig... Jeg bestilte reise for 2 pers til SGN 10/9-24. Prisen ble 187500EB med bruk av 1 CT. Om jeg booker samme reisen idag, blir prisen 3750000EB med bruk av 1 CT. Spørsmålet er da om noen har erfaring med å legge til et leg på denne reisen, eller endre et av de eksisterende leg og fått samme poengpris som opprinnelig? Eller har svaret blitt at da skal reisen koste 375000EB ?
Jeg hadde ikke turt å røre en 'feilpriset' reise. Du risikerer at noen ser at prisen er feil og justerer denne. Hvis det du vil legge til er intra-Asia tenker jeg at det ikke er verdt risikoen når flybillettene der er generelt så rimelige som de ofte er.
Trodde jeg har svart på dette spørsmålet. Prisen var også 375000 poeng 10. september. Det var bare at prisen på SAS sin bookingside ikke var satt riktig. Når et leg legges til i en eksisterende reise, vil poengene som ble betalt refundert, så trekkes poengene på nytt. Du kan alltid håpe på at agenten trekker feil poengsum eller glemme å trekke poeng i det hele tatt. Men sjansen for at det skjer er minimal.
Prøvde igjen i dag, ringte det norske nummeret, og etter en time i telefonkø kom jeg til en agent som snakket svensk med østeuropeisk (?) aksent. Flightene jeg ønsket meg (HAJ-CPH-MAN med SAS) kunne bare waitlistes, selv om de var bookbare på nettsiden... Endte opp med å booke HAJ-AMS-MAN en dag senere med tider som egentlig ikke passet så bra. Men jeg håper jeg kanskje kan endre det igjen på et senere tidspunkt. Overlever vel et endringsgebyr på 15€. Verre var det at han ba om kredittkortnummeret mitt uten å si hva det ville koste. For det kunne han ikke se, det ville bli håndtert av backoffice, og de ville da bare ta betalt det det koster. WTF?
Nei, ny rutine er at man ikke trekker på nytt når man legger til legs. Derfor er det også restriksjon på at det må være samme pris - å legge til selskaper med multiplier (med mindre du allerede har en med multiplier) eller å endre sone er ikke lov. Andre endringer krever nytt søk end-to-end.
Hvis de kunne bestilles på nett så hadde jeg prøvd å gjøre det, så ringe inn og legge til resten. Hvis det ikke skulle gå har du 24 timer på å avbestille og få tilbake alt.
Det siste der er helt vanlig praksis. Det er ikke alle agenter som vil/kan beregne nye skatter og avgifter. Du blir uansett ikke lurt og det er ingen måte for deg å få det noe rimeligere gitt reiseruten din. Det koster det som det koster. Du kan derimot be dem om å ringe deg opp igjen når backoffice har fått beregnet skattene slik at du kan bekrefte om det er ok eller ikke.
Her avhenger av agenten. Jeg har flere ganger møtt agenter som vil trekke poeng på nytt, hvorpå jeg har sagt at det ikke behøves siden det ikke er endring i pris, og de har dermed latt være. Jeg har også møtt på en agent som var ok med å legge til en MU-flight, men la til at det ville bli dobbel pris om jeg gjorde den endringen. Om det hadde gått gjennom hos backoffice kan jeg ikke svare på. Det er vel som tidligere litt bingo med hvem man møter på telefonen, og hvis man ikke er helt fornøyd så er det bare å HUACA.
Hehe, jeg booket i går MAN-ATL-CUN Og ringte i dag for å legge til HAJ-CPH-MAN (men fikk bare velge HAJ-AMS-MAN) og CUN-MEX Antar at man ikke kan lage to bookinger på nett og be dem om å slå dem sammen?
Ja, men jeg skal få tilbake APD'en (i underkant av 3000kr) for å starte fra HAJ istedenfor MAN, så det hadde jo vært greit å kunne sjekke at beregningen blir riktig i alle fall, og at de ikke bare legger til nye skatter...
Alternativet er å be om å bli ringt opp igjen etter at skattedifferansen er ferdig beregnet, med risiko for at ting glipper når saken sendes frem og tilbake mellom avdelingene.
Nei, jeg får vel bare satse på at det blir riktig. Synes bare det er uprofesjonelt. Alle andre selskaper klarer å sende betalingslinker...
Da har du hatt anerledes opplevelse enn meg. Jeg ringte og bestilte for noen venner og her ble poengene refundert og trukket på nytt. Jeg hadde ingen innvendinger siden det var samme poengpris som ble refundert og trukket på nytt.