Skatteberegningen er ganske kompleks, så det er ikke slik at du får refundert i underkant av 3,000 bare fordi den ene forsvinner. Det er fortsatt en UK-skatt som kommer for transit i UK, samt tyske skatter og skatt for mellomlanding i AMS. Jeg vil tro at det blir ca 3000 mindre og 1,250 mer i skatter. Altså en diff på ca -1750 i ditt tilfelle. Du kan dobbelsjekke selv ved å søke opp tilsvarende reise her: https://matrix.itasoftware.com/
Ja, så klart, og flyplassavgifter osv. Ja, det var noe sånt jeg også forventet, det var derfor det hadde vært fint å få det bekreftet, og ikke bare plutselig måtte betale noe ekstra på toppen av UK-skattene jeg allerede hadde betalt. Men det virker jo heldigvis som det ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for. Synes fortsatt at det er spesielt at de ikke har en bedre prosess på plass. Ja, la meg bare kjapt søke opp en billett HAJ-AMS-MAN-CUN-MEX med KL/VS/DL/AM.
Hvis du er redd for at det ikke blir riktig så er det bare å puste med magen. Jeg har aldri opplevd at skatter blir feil, og jeg tviler på at det er noe som gjøres som manuelt av agentene, men heller et system som spyr ut skatter basert på reiseruten som legges inn. At ikke alle hos SAS kan alt bør man være inneforstått med. Det du bør glede deg over er at du traff på noen som faktisk sa at de ikke vet, men at noen kommer til å se på det og beregne ferdig. Tips til neste gang om du vil ha det klart for deg, for så å akseptere er å be om bekreftelse. Tallet er uansett det samme og jeg tviler på St noen noen gang har sagt nei det ble for mye. Om en biz koster poeng + 1500 eller poeng + 3000 per hode så er det fortsatt en god deal. Merk at enkelte flyselskap frigir reserverte, ikke-billetterte seter etter en gitt frist og at man kan miste om man skal gjøre mye frem og tilbake. Min erfaring er at de som ringer tilbake er de samme du snakket med i utgangspunktet og er du uheldig med timing kan vedkommende ha gått for dagen og ringer ikke før neste dag. Du kan selvsagt være proaktiv og ringe inn for å sjekke. Liker du ikke risikoen med høye skatter anbefaler jeg deg å søke mer mot storbyer i USA/Asia heller enn typiske feriedestinasjoner. Unngå også start i UK, Nederland og Frankrike. Om du er ny i dette gamet eller ikke kan jeg ikke svare på. Men dette er et ikke-problem i møtet med SAS, så du får potensielt mye hodebry om du lar dette plager deg. Lykke til videre.
Hehe, nei, jeg er ikke ny i gamet. Som sagt, går ut fra at det ordner seg. Skulle bare få ut min frustrasjon over prosessen. Bestilling av bonusbilletter fungerer 1000x bedre hos omtrent alle andre flyselskaper, Avianca inkludert... Men hva gjør man ikke for en million poeng...
Ca. 12 timer og fortsatt ingen oppdatering. Er det vanlig at det tar så lang tid? Er litt bekymret fordi jeg prøvde å endre en annen bonusbillett for et par dager siden. La til segmenter, men det hadde medført endring av regionen, som ikke er lov. Men jeg fikk aldri beskjed om det, måtte ringe selv og spørre fordi billetten ikke var endret…
Opplever selv nå å endre TRD-OSL (dagen før) OSL-MAN-ATL (dagen etter) til å fly TRD-MAN dagen før, og MAN-ATL dagen etter til å være ett problem. Ringte inn, agenten gjorde endring sendt til back office. Går nesten 24t, hører ingenting. Ringer opp, får beskjed om at den da ikke er OK fordi dette var ikke å legge til feeder flights.. jeg endrer jo på absolutt ingenting annet enn å lande i MAN 18.35 dagen før og ha layover der istedet for OSL. Billettering har jeg aldri opplevd bruker 24t. Har fått billetter kl 23 og 24 på kvelden når man har ringt inn på formiddagen. Ville ringt å sjekket
Tatt en liten bonuspause i påvente på at ting skal «roe seg» litt. Hvordan er det med booking nå? Stemmer det at man kan søke opp en reise mellom f.eks. Europa og Asia i business og så få lagt til et leg til Oslo, siden man ikke greier å finne OSL-XXX på SAS.no?
Ringte i går kveld og de sa at backoffice var stengt og at de bare ikke hadde rukket å se på billetten min enda... :/
Regelen er tilsynelatende at man kan legge til tilslutningsflights, ikke endre på allerede bookede segmenter?
Workaround blir da at man først ringer inn og fjerner flightene man vil endre, for så å ringe inn for å legge på nye feeder flights. Her gjør SAS seg urimelig vanskelig.
Ja, men her gjør de seg vanskelig altså.. Er ikke snakk om å lage en alternativ routing vis masse forskjellige byer. Skal rett og slett bytte dag. Trd-osl ble lagt på som feeder flight opprinnelig.
Var det noe problem å legge til feederen i utgangspunktet? Skal familien komme seg til USA nå, så ser det jo ut som eneste veien er via Virgin og MAN/LHR. Det er jo ingenting gjennomgående til BGO, men det finnes jo muligheter med SAS/KLM. Er det relativt rett fram å legge disse til Virgin-flightene eller er det noen som har erfaringer om mange O/D restriksjoner? Ideelt sett ønsker vi overnatting der før vi flyr videre (under 24t), men det kan vi alltids droppe om nødvendig..
Godt spørsmål. Jeg har ikke prøvd, så kan ikke bekrefte det. Det er vel opp til agenten å styre dette, så jeg vil tro man får til dette. Hva som er de offisielle reglene vet jeg ikke. Ikke at det er helt det samme, men jeg fikk lagt til to feeder-flights leg-for-leg selv om de ikke var bookbare på SAS.no ved søk fra A-C, men søkbare hver fo seg. La på LHR-CDG og CDG-OTP på en GDL-ATL-LHR-booking. Dette er utenfor policy, men backoffice kommenterte ikke på det. Min forståelse er at backoffice først og fremst gjør papirarbeidet med å skrive ut nye billetter og sjekke at reiseruten ikke bryter med reasonable routing. Nå vet vi at SAS er veldig vanskelige om dagen, men hvis man ikke skal kunne ta bort et leg fra en booking så begynner det å bli veldig firkantet. For SAS er dette ren profitt ettersom de slipper å betale for dette strekket. Med forbehold om at det ikke er married segments/O&D-restriksjoner involvert som gjør at SAS faktisk ikke har anledning til å fjerne det ene strekket. O&D har vel strengt tatt en workaround i systemet ref VIE-trikset.
Nå ble billetten utstedt. Ganske nøyaktig 27 timer etter at den ble sendt til backoffice. Begynte virkelig å bli bekymret... Men jeg kom ikke engang gjennom på telefon i dag, selv om jeg er EBG. Kanskje jeg har ringt feil nummer? Eller er det vanlig at man må vente i 50min+?
Skumleste kun siste side og ser det er snakk om endring av bookede reiser og feederflights. Til info: Har booket en enveis reise OTP-IST-JED-CGK (online) og lagt til CGK-BKK På telefon. Deretter har jeg fått endret til OTP-IST-JED-BKK, så det å endre en bonusreise er ikke helt umulig, men det tok noen forsøk. Har også prøvd å legge til CDG-OTP men her stoppes jeg av backoffice med begrunnelse for urimelig reiserute.
Det er mye som ikke er søkbart som tur/retur i SAS sin søkemotor som vi alle vet, man må bygge en reise og iallefall ringe inn 2-3 ganger. Slik løste jeg det etter flere runder med frustrasjon: Dag1: Utreise BGO - ZNZ for 3 pers via SAS-nettside Dag2: Ringte inn og la til en hjemreise NBO-BGO. Dette er en open-jaw, men begrepet ble aldri benyttet av SAS-agent eller oppgitt noen steder. Dag3: Ringte inn og la til ZNZ -NBO. Når ikke SAS sine nettsider klarer vise hele reiseruter, så må man lage de selv. Man kan finne leg for leg, men nettsiden viser det altså ikke som en komplett reise.