Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,167
    Likes mottatt:
    1,882
    Bonuspoeng:
    113
    Og CT var opptjent etter billettenes bookingdato?
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,706
    Likes mottatt:
    64,085
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det tror jeg ikke.
     
  3. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Men det fungerer jo på en en helt annen måte?
    Du har bookingklasser og priser (fares), og prisene gjelder for en kombinasjon av O&D + bookingklasse. Og bookingklassene kan også styres via married segments.

    Men med bonusbilletter har du jo ingen fares - bare bookingklasser og evt. married segments..?

    Ja, jeg har sett dette med married segments. Veldig typisk f.eks. med Iberia, som ofte ikke legger ut bonusbilletter på direkterutene, men med mellomlanding i Madrid. ORD-MAD er ikke tilgjengelig for poeng, men ORD-MAD-DUS er det, etc.

    Jeg tror det er dette som er nytt. Dette er et helt nytt konsept for meg, dette er typisk ikke tillatt. Dersom O/D endres, krever de fleste flyselskapene at man avbestiller hele billetten og bestiller på nytt.
    SAS er det eneste selskapet jeg vet om som tillater å legge til segmenter innenfor samme sone. Men jeg forstår at dette er helt vanlig for de fleste her inne, som har holdt på med det i lang tid (Eurobonus er jo omtrent det eneste programmet man enkelt kan opptjene poeng i i Skandinavia).

    Gjelder dette kun for SK-flighter?

    Det høres da veldig ut som married segments?

    Aha, hmmm. Ja vel.
    Som sagt, dette må være en Eurobonus-quirk, har aldri hørt om noe sånt fra andre selskaper - sikkert fordi de ikke tillater å legge til flighter til en eksisterende booking.

    Det jeg selvfølgelig har opplevd er at telefonagentene ikke ser den samme tilgjengeligheten som på nett (men da er det typisk phantom space, altså seter som egentlig ikke finnes), eller noe sånt.
    Det er vel egentlig bare Miles&More og Aeroplan jeg har bestilt kompliserte reiser fra over telefon... Men jeg tror da har det alltid vært sånn at om de ikke fant flightene jeg var interessert i, så fant de dem heller ikke leg for leg, mens jeg fint kunne bestilt leg for leg på nettsiden...

    Uansett - greit å vite at det rett og slett ikke finnes noen garanti for at man får lagt til segmenter, selv om de er tilgjengelige på nettsiden.
    Om jeg snart sitter med 1M EB-poeng, så er det nok kunnskap som vil være relevant å ha. ;)

    Takk for at du tok deg tid til å skrive et så detaljert svar!
     
  4. JeanPaul

    JeanPaul Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    " mens jeg fint kunne bestilt leg for leg på nettsiden..."

    Merket meg også at transit-tid på noen flyplasser forhindret dette med å legge til LEG. Transit-tid på under ca 2 timer på CDG får man ikke lagt til f.eks.....
     
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det gir jo mening at MCT må være oppfylt. Men det var ikke noe sånt i mitt tilfelle - flightene jeg ønsket meg var med overnatting både i CPH og MAN.
     
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,108
    Likes mottatt:
    4,054
    Bonuspoeng:
    113
    Det med O&D er ikke en SAS/EuroBonus-greie og det har vært slik i flere år og med flere selskap. Du er vel bare heldig som ikke har møtt på det i så tilfelle.

    Feks er det Lufthansa som styrer hvordan man skal kunne bruke Lufthansa-segmentene i kombinasjon med andre. Når det gjelder eksempelet med VIE så ble det tilbake i tid postet noe om at SAS må betale et gebyr til LH for å bryte disse reglene. Så vidt meg bekjent kan ikke et selskap uten videre bryte opp segmenter hos andre, men de klarer å omgå O&D med litt triksing og fiksing.

    Feks er SAS-rutene til LHR ofte problematiske å kombinere med flyvninger videre. Her er det SAS som har lagt til regler på de spesifikke flightene og det vil da være tilsvarende problem om du har en bonusreise på LHR-ATL med VS, booket gjennom Flying Blue og ønsker å legge til OSL-LHR (og dette var trøblete via EuroBonus).

    Turkish-flighter var også trøblete å legge til i ettertid. Eventuelt legge til flighter i bookinger med TK-segment.

    Både Flying Blue og Aeroplan tillatter (annenhånds info for meg) å booke leg for leg/justere leg for leg. Dette gjorde SAS også før, og da var det relativt greit å jobbe seg rundt O&D ved å legge segmentene til i en gitt rekkefølge. Nå er problemet at man ikke lenger kan gjøre det.

    Det med at telefonagentene ikke finner det du ser på nett, ved endring av en reise, er et godt eksempel på at det mest sannsynlig er O&D-begrensninger for den aktuelle flighten. Dette har vært en frustrasjon for mange som har ønsket å legge til LH-segmenter. I disse tilfellene kan man feks be agenten gå ut av bookingen og søke som ny bestilling og da finner de som regel den aktuelle flighten. Går de deretter inn i bookingen igjen og ikke finner den er det mest sannsynlig LH som har sagt at de bonusbillettene som ligger på OSL-FRA på den aktuelle flighten ikke skal kombineres med A, B og C. Ofte har det vært mulig å legge til tilsvarende strekk i økonomi selv om biz ikke har vært mulig (men ledig på nett).
     
    Gresshopper and Kjetil L like this.
  7. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Ja, som sagt, jeg tror dette med å legge til/fjerne segmenter i en eksisterende booking er en veldig typisk Eurobonus-greie.
    Har ikke vært borti andre selskaper som tillater det. Tror jeg. (Og jeg har ganske erfaring med ganske mange forskjellige programmer, siden jeg typisk bruker amerikanske kredittkortpoeng som utgangspunkt - som jeg kan overføre til en hel masse ulike bonusprogrammer.). Typisk må man kansellere hele bookingen og bestille fra scratch, uten garanti for at setene kommer tilbake...
     
    eventyrer liker dette
  8. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Før det ble endring i SAS så rakk jeg å booke en vei til Tblisi, sen tenkte jeg å booke hjemreisen når jeg vet mer når vi skal ta oss hjem (ting var litt usikkert for et par mnd siden). Men når jeg søker nå, så finner jeg 0 bonusreiser til Tblisi. Er ikke det rart? Før var det MANGE. Kommer de å fly til Tblisi/Georgia noen gang eller er dette kjørt :O? Har mange poeng og har lyst å bruke dem på en billiett hjem..

    Jeg søker på sas.no - partnerbonusreiser. Er det noe annet sted jeg kan søke/sjekke? :(
    Når jeg søker på sas bonuspoeng så får jeg bare opp at de ikke flyr fra TBS til Oslo, men når jeg søkte fra TBS til CPH eller Stockholm får jeg bare opp "Det er dessverre ikke mulig å betale for reiser til disse destinasjonene med poeng"

    Takk!
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,296
    Likes mottatt:
    9,043
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ikke helt unaturlig ut det. Star Alliance har flere ruter, WAV har 6x ukentlig, VIE har 3x ukentlig, FRA har daglige, IST har daglige, ATH har 5x ukentlig.

    Skyteam har én rute med 2x ukentlige.

    SkyTeam Route Map - Flights and Destinations
    Star Alliance Route Map - Flights and Destinations
    upload_2024-11-9_14-40-48.png
    upload_2024-11-9_14-40-33.png
     
    paron and holmen like this.
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,108
    Likes mottatt:
    4,054
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde jeg vært deg hadde jeg spart poengene til noe annet. 40/60,000 poeng + opp mot 2,000kr i skatter er mer verdi enn kroneverdien for billetter betalt med penger. Fra OSL bør du greit finne t/r til rundt 4-5 lapper eller noe i økonomi og litt mer i biz. Booket selv for penger med LH i sommer på samme rute.

    Så kan du heller selge poengene her for en fornuftig pris.
     

Del denne siden