Men det fungerer jo på en en helt annen måte?
Du har bookingklasser og priser (fares), og prisene gjelder for en kombinasjon av O&D + bookingklasse. Og bookingklassene kan også styres via married segments.
Men med bonusbilletter har du jo ingen fares - bare bookingklasser og evt. married segments..?
Ja, jeg har sett dette med married segments. Veldig typisk f.eks. med Iberia, som ofte ikke legger ut bonusbilletter på direkterutene, men med mellomlanding i Madrid. ORD-MAD er ikke tilgjengelig for poeng, men ORD-MAD-DUS er det, etc.
Jeg tror det er dette som er nytt. Dette er et helt nytt konsept for meg, dette er typisk ikke tillatt. Dersom O/D endres, krever de fleste flyselskapene at man avbestiller hele billetten og bestiller på nytt.
SAS er det eneste selskapet jeg vet om som tillater å legge til segmenter innenfor samme sone. Men jeg forstår at dette er helt vanlig for de fleste her inne, som har holdt på med det i lang tid (Eurobonus er jo omtrent det eneste programmet man enkelt kan opptjene poeng i i Skandinavia).
Gjelder dette kun for SK-flighter?
Det høres da veldig ut som married segments?
Aha, hmmm. Ja vel.
Som sagt, dette må være en Eurobonus-quirk, har aldri hørt om noe sånt fra andre selskaper - sikkert fordi de ikke tillater å legge til flighter til en eksisterende booking.
Det jeg selvfølgelig har opplevd er at telefonagentene ikke ser den samme tilgjengeligheten som på nett (men da er det typisk phantom space, altså seter som egentlig ikke finnes), eller noe sånt.
Det er vel egentlig bare Miles&More og Aeroplan jeg har bestilt kompliserte reiser fra over telefon... Men jeg tror da har det alltid vært sånn at om de ikke fant flightene jeg var interessert i, så fant de dem heller ikke leg for leg, mens jeg fint kunne bestilt leg for leg på nettsiden...
Uansett - greit å vite at det rett og slett ikke finnes noen garanti for at man får lagt til segmenter, selv om de er tilgjengelige på nettsiden.
Om jeg snart sitter med 1M EB-poeng, så er det nok kunnskap som vil være relevant å ha.
Takk for at du tok deg tid til å skrive et så detaljert svar!
Vis alt...