Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. Gresshopper

Gresshopper Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Verre er det at de sier noe bare er tilgjengelig som waitlist når jeg fint kan booke det på nettsiden deres...

2. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    og endringene du ønsker gjøre er i starten eller slutten av en reiserute ?

3. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg booket MAN-ATL-CUN på nett.
    Ønsket å legge til HAJ-CPH-MAN og CUN-MEX.

Fikk lagt til CUN-MEX uten problemer, men HAJ-CPH-MAN var ikke tilgjengelig ifølge agenten. Han tilbød bare HAJ-AMS-MAN dagen etter. Som ikke er krise, men jeg hadde foretrukket HAJ-CPH-MAN...

Nå har jeg i hvert fall en gyldig billett med HAJ-AMS-MAN, så det er jo en start.
    Vurderer å ringe en gang til og prøve å få endret til HAJ-CPH-MAN, men kanskje det er en risiko man ikke burde ta?

4. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jeg forsåvidt klar over, men takk for svar likevel. Greit å se at det kan funke. For mitt vedkommende er det spesielt erfaringer rundt LHR/MAN (og Virgin) jeg var nysgjerrig på, da jeg har funnet en del turer direkte til USA fra de flyplassene. Spørsmålet er dermed om noen har prøvd disse med feederflights fra Norge. Jeg er ikke helt klar for booking enda, da jeg må ha bekreftet noen datoer, så det var mer for å finne ut om det i det hele tatt er vits i å bruke tid på. Synes det er for dumt at man ikke kan gjøre det i én bestilling framfor å først måtte legge ut for de høye skattene i UK (og deretter betale endringsavgift til SAS), men det er vel akkurat det de ønsker.. :/

5. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke fra Norge, men det fungerte (relativt) greit å legge til feederflighter fra Tyskland, som jeg skrev i innlegget rett over ditt.

6. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Frustrerende. Til og med Delta finner bonusbilletter CPH-MAN med SAS.
    SkyTeam-søket til SAS viser det.
    Men kundeservice finner ikke flightene...

oslo.to.unknown liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,637
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som de vanlige utfordringene med O/D-tilgjengelighet hos SK, dvs. at setene du har funnet ikke lar seg kombinere med andre flyvninger.

8. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er O/D? Sorry, har omtrent aldri booket SAS-bonusbilletter. Har alltid brukt andre programmer enn Eurobonus...

9. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    Er det slik at om man booker en partner-tur, f.eks AF fra OSL-CDG-HND, så er det ingen mulighet for å sløyfe første leg av reisen? CDG-HND hadde vært bedre i dette tilfellet, men det er kun hele veien fra OSL som dukker opp.

10. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg booket først LHR-MCO-MAN med virgin upperclass. Senere la jeg til osl-lhr og man-osl. Var også via AMS på hjem en stund men fant til slutt direkte. Var aldri noe O/D problematikk.

11. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal legge til en CT opptjent etter at reisen er booket. Jeg har skjønt at det ikke er mulig med ST. Dersom jeg legger til et feeder-leg jeg ikke trenger og deretter kanseller dette feeder legget. Vil da poeng trekkes på nytt og booking dato endres til dagens dato? Hvis ikke, hva må jeg gjøre for å endre reisens bookingdato til dagens dato slik at jeg kan legge på en nylig opptjent CT?

12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    O&D = Origin&Destination. Denne eksisterer hos alle program, ikke bare Eurobonus. Lett å finne informasjon om O&D her og på nettet ellers. Sett gjerne av litt tid til å forstå hvordan O&D kan påvirke tilgjengelighet.

13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,019
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, hele poenget med nye reglene er at de ikke skal behøve å trekke poeng på nytt når man legger på feeder flights. Derfor man ikke får endret sone osv

14. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, så ingen måte å få lagt på en CT i ettertid?

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Det er to type endringer som kan gjøres nå:
    Legge på feeder flights - poeng trekkes ikke på nytt
    Legge på/erstatte retur/utreise - må søkes end to end, poeng kalkulerer på nytt

mariusberg89 and Nuvolari like this.
  16. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Aldri hørt om begrepet før. Er det married segments du mener?

Finner ingenting med hverken O&D eller origin&destination, sikkert fordi begrepene er for generelle...

17. Gresshopper

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ble trukket på nytt.

Nuvolari liker dette
  18. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte tilbake å sjekke og jeg ble også trukket på nytt da jeg la til et feeder leg. Da er det håp.

Gresshopper liker dette
  19. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kanskje enklest å forstå O&D med betalte billetter. Feks koster i mange tilfeller en direkteflight på feks SVG-AMS eller AMS-FRA mer enn SVG-AMS-FRA. Flyselskapet vet at de har prismakt på en direkterute, mens med mellomlanding må de justere ned prisen for å ikke tape konkurranse til andre som flyr ut fra feks SVG. På denne måten er prisen for strekket styrt av regler som gjelder O&D (origin and destination) og man sier at SVG-AMS koster xxx som direkteflight, men prisen for det samme segmentet som en del av en gjennomgående reise er yyy. Tilsvarende kan man se at prising ut fra enkelte byer er vesentlig lavere enn andre, selv om flere tilsvarende segment er involvert.

Noen selskap drar dette med seg når det gjelder bonusbilletter. SAS er et av disse. Feks kan man finne tilgjengelig en del seter i Europa, samtidig som man opplever at disse ikke kan legges til eksisterende bookinger. Her kan SAS sette regler tilsvarende som betalte billetter at feks CPH-LHR kun er tilgjengelig med LHR som sluttdestinasjon, men ikke om man har flight videre til USA. SAS har dessverre en del av dette. Før kunne det løses ved å bygge leg for leg og starte med disse som har begrensninger. Et annet eksempel er det man så med Lufthansa-gruppen. Hvis man søkte med VIE som startby så man veldig mange alternativer, feks VIE-MUC-FRA-HND. Søkte man derimot på FRA-HND fant man ingenting. Her brukte LH-gruppen O&D på å styre tilgjengeligheten. Eller feks når man prøvde å legge til feederflights med LH og fikk ‘nei’ på feks OSL-FRA så var dette etter alt og dømme fordi LH ikke godtok dette segmentet i kombinasjon av de andre flightene.
    Hvordan man kan skille det fra married segments er at det i ettertid var mulig å bryte opp noen av segmentene ved endringer.

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,375
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk lagt til CT i ettertid på en ST booking for to(?) uker siden.

Nuvolari liker dette

Del denne siden