Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    1,042
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    83
    Ok, dersom jeg booker osl-cdg-nbo på nett. Bør jeg få legge til nbo-jed-doh pr teleon? Eller er dette no-go med reglene etter Skyteam?
     
  2. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,408
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de er i samme sone og det er i samme eller lavere klasse, har det gått brillefint for meg. Noien konsulenter vet ikke om feeder-konseptet, men det er bare å høflig avslutte og ringe på nytt for ny konsulent.
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,422
    Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen tjenster som tilbyr enkel oversikt over billetter tilgjengelig for SAS i skyteam? Vil en tur til Vegas i januar og finner det lite produktivt å søke hver enkelt by på vestkysten fra ams/lhr/cdg etc.

    Noe ala Awardfares som gir et bra bilde for flere samtidig?
     
  4. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bruker Seats.aero.
    Den sjekker VS, DL, AM, FlyingBlue hvis jeg husker riktig. Om det er tilgjengelighet i flere av programmene, er det typisk også tilgjengelig via Eurobonus.
     
    mariusberg89, Preference and Darkcho like this.
  5. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    1,042
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    83
    Da har jeg sikret meg nbo-lhr-osl på CT. Håper å få lagt til en utreise på CT telefonen i morgen. Er det da lov å legge til fco-ist-jed-nbo som utreise, eller må nå OSL være utreise sted (utreise og returnere til samme sted).
     
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,408
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    113
    Open jaw er lov, men i samme poengsone, hvis jeg ikke husker feil.
     
  7. Mad3

    Mad3 Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Vil det være mulig å "legge" på hjemreise El Salvador - MEX på en tur retur billett til og fra MEX?
     
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, pga forskjellig sone. Feeder er kun tilatt i samme sone. Du kan derimot endre om du finner en rute på SAS.no fra El Salvador -> Hjem.
     
  9. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    2,195
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde planer om å ta med familien til USA neste høst, og planen var business. Den planen fungerte ganske greit helt til SAS la ned SVG-LHR.

    Fant nemlig greie flighter med Virgin til destinasjonen, men de slipper jo billetter 359 dager før, mens SAS slipper hovedsakelig Europa-billetter 300 dager før. I to måneder må jeg da enten ha is i magen, eller legge ut for 20.000 i skatter og avgifter, og håpe at det dukker opp SVG-LHR på ett eller annet vis…

    Akkurat det er nemlig ikke garantert lenger…

    Hvilken taktikk ville folk anbefalt?
     
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,393
    Likes mottatt:
    6,637
    Bonuspoeng:
    183
    KLM legger også ut billetter 359 dager i forveien. Kanskje du kan sy sammen noe brukbart via AMS? Screenshot_20241124-135752.png
     
  11. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    2,195
    Bonuspoeng:
    93
    KLM og AF har langt færre seter i business, så ikke sett noe i nærheten av Virgins tilgjengelighet dessverre.

    og å komme seg til LHR via AMS er kun i økonomi, og dermed kan vi ikke kombinere med business videre.
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,393
    Likes mottatt:
    6,637
    Bonuspoeng:
    183
    Tilslutningsflights kan være i annen klasse, men forutsetter at man booker long haul og legger ut for APD først.
     
    paramberg liker dette
  13. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    2,195
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, men uansett ikke ledige billetter i ønsket klasse. Skal jeg fly økonomi, kan jeg like godt fly SAS til mindre poeng og like god opplevelse.
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ingen forskjell i poengpris mellom KLM vs SAS på tilslutningsflightene.

    1) Du booker long-haul-flighten på nett
    2) Du ringer inn og legger til feederflight
    3) Om du ikke finner feeder i ønsket klasse er det bare å følge med senere om det dukker opp, for så å ringe inn og endre
    4) God tur

    Du kan som trygveat sier, legge til feeder i eco selv om long-haul er biz. Du betaler ikke flere poeng siden reisen fortsatt starter i Europa-sonen. Du får rekalkulert skatter og avgifter basert på de nye flightene og om opprinnelig reise startet i UK, men nå startert i SVG vil du få refundert mellomlegget.
     
    Skyline, Skippy, Lnbre and 1 other person like this.
  15. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    2,195
    Bonuspoeng:
    93
    For å oppklare: Jeg kan likegodt fly SVG-CPH-EWR/ORD/IAD i Go, som SVG-AMS-JFK/ORD/IAD i økonomi, fordi det vil være rimeligere, og like greit.

    eventuelt Plus.

    Og feeder er blitt ekstremt mye vanskeligere til eks LHR for oss nå, som ikke har direktefly. Å vente til det blir ledig til London er derfor et sjansespill, og jeg må potensielt binde opp 20k til langt utpå våren.
     
    kiev liker dette
  16. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    445
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Med mindre jeg misforstår postene over, så er vel poenget her at du kan legge feederen med KLM SVG-AMS-LHR istedenfor SVG-LHR med SAS.

    Jeg står i samme situasjon som deg, bare fra en annen Vestlandsby. Har mange alternativer fra MAN/LHR, men har skjønt at feeder med SAS til disse flyplassene er vanskelig. Om der derimot er slik at noen har fått til å gjøre det via AMS uten OD-restriksjoner, så åpner det seg kanskje et vindu likevel...
     
    Rapolo liker dette
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, og det er det jeg prøver forklare. Se feks her hvor det er blanding av O (biz) og X (eco). Flighten i X ble for øvrig senere booket om til O da det dukket opp ledige billetter.

    upload_2024-11-24_11-34-49.png

    Poenget jeg prøvde å få frem er å fly SVG-AMS-LHR i eco, og LHR-USA en plass i biz i en og samme booking (gjort med oppskriften over). Merk at feeder kan være mer enn en flight, og så lenge det er ledig og uten begrensninger er det ingen problem å få lagt til SVG-AMS-LHR på en eksisterende booking LHR-NYC eller hvor du ønsker å dra. Slik at du da har en booking med mixed classes. Med en slik booking betaler du fornuftige avgifter siden reisen ikke starter i UK og du trenger ikke å vente i og med at KL slipper billetter på samme tidspunkt som VS. Deretter følger du med og ser om det dukker opp SVG-AMS-LHR eller lignende i biz og booker om til dette. Det er liten nedside ved det i mine øyne. Du sitter med en komplett reise med biz på langstrekket, du binder ikke opp særlig mer penger enn ved en ren SAS-booking via CPH og du har oppsiden med at det kan bli ledig i biz på short-haul, eventuelt ledig i biz direkte fra AMS eller CDG eller lignende.

    Om du foretrekker å da heller booke hele reisen i eco med SAS skal ikke jeg legge meg opp i.
     
    Last edited: 24. nov 2024 kl 20:37
    Cumulus liker dette
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,572
    Likes mottatt:
    9,136
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, fordi det er ulike eksempler.
    Du tenkte på Virgin ut fra LHR. Da er det ikke forskjell på poengpris om du flyr tilslutningsflightene med SAS eller KLM fordi hele reisen blir priset som partner-bonus (eller hva det nå heter)
    Ditt SVG-CPH-USA med SAS blir rene SK-flighter med en helt annen poengpris
     
    NoLimit liker dette

Del denne siden