Ok, dersom jeg booker osl-cdg-nbo på nett. Bør jeg få legge til nbo-jed-doh pr teleon? Eller er dette no-go med reglene etter Skyteam?
Hvis de er i samme sone og det er i samme eller lavere klasse, har det gått brillefint for meg. Noien konsulenter vet ikke om feeder-konseptet, men det er bare å høflig avslutte og ringe på nytt for ny konsulent.
Er det noen tjenster som tilbyr enkel oversikt over billetter tilgjengelig for SAS i skyteam? Vil en tur til Vegas i januar og finner det lite produktivt å søke hver enkelt by på vestkysten fra ams/lhr/cdg etc. Noe ala Awardfares som gir et bra bilde for flere samtidig?
Jeg bruker Seats.aero. Den sjekker VS, DL, AM, FlyingBlue hvis jeg husker riktig. Om det er tilgjengelighet i flere av programmene, er det typisk også tilgjengelig via Eurobonus.
Da har jeg sikret meg nbo-lhr-osl på CT. Håper å få lagt til en utreise på CT telefonen i morgen. Er det da lov å legge til fco-ist-jed-nbo som utreise, eller må nå OSL være utreise sted (utreise og returnere til samme sted).
Nei, pga forskjellig sone. Feeder er kun tilatt i samme sone. Du kan derimot endre om du finner en rute på SAS.no fra El Salvador -> Hjem.
Hadde planer om å ta med familien til USA neste høst, og planen var business. Den planen fungerte ganske greit helt til SAS la ned SVG-LHR. Fant nemlig greie flighter med Virgin til destinasjonen, men de slipper jo billetter 359 dager før, mens SAS slipper hovedsakelig Europa-billetter 300 dager før. I to måneder må jeg da enten ha is i magen, eller legge ut for 20.000 i skatter og avgifter, og håpe at det dukker opp SVG-LHR på ett eller annet vis… Akkurat det er nemlig ikke garantert lenger… Hvilken taktikk ville folk anbefalt?
KLM og AF har langt færre seter i business, så ikke sett noe i nærheten av Virgins tilgjengelighet dessverre. og å komme seg til LHR via AMS er kun i økonomi, og dermed kan vi ikke kombinere med business videre.
Tilslutningsflights kan være i annen klasse, men forutsetter at man booker long haul og legger ut for APD først.
Ok, men uansett ikke ledige billetter i ønsket klasse. Skal jeg fly økonomi, kan jeg like godt fly SAS til mindre poeng og like god opplevelse.
Det er ingen forskjell i poengpris mellom KLM vs SAS på tilslutningsflightene. 1) Du booker long-haul-flighten på nett 2) Du ringer inn og legger til feederflight 3) Om du ikke finner feeder i ønsket klasse er det bare å følge med senere om det dukker opp, for så å ringe inn og endre 4) God tur Du kan som trygveat sier, legge til feeder i eco selv om long-haul er biz. Du betaler ikke flere poeng siden reisen fortsatt starter i Europa-sonen. Du får rekalkulert skatter og avgifter basert på de nye flightene og om opprinnelig reise startet i UK, men nå startert i SVG vil du få refundert mellomlegget.
For å oppklare: Jeg kan likegodt fly SVG-CPH-EWR/ORD/IAD i Go, som SVG-AMS-JFK/ORD/IAD i økonomi, fordi det vil være rimeligere, og like greit. eventuelt Plus. Og feeder er blitt ekstremt mye vanskeligere til eks LHR for oss nå, som ikke har direktefly. Å vente til det blir ledig til London er derfor et sjansespill, og jeg må potensielt binde opp 20k til langt utpå våren.
Med mindre jeg misforstår postene over, så er vel poenget her at du kan legge feederen med KLM SVG-AMS-LHR istedenfor SVG-LHR med SAS. Jeg står i samme situasjon som deg, bare fra en annen Vestlandsby. Har mange alternativer fra MAN/LHR, men har skjønt at feeder med SAS til disse flyplassene er vanskelig. Om der derimot er slik at noen har fått til å gjøre det via AMS uten OD-restriksjoner, så åpner det seg kanskje et vindu likevel...
Jo, og det er det jeg prøver forklare. Se feks her hvor det er blanding av O (biz) og X (eco). Flighten i X ble for øvrig senere booket om til O da det dukket opp ledige billetter. Poenget jeg prøvde å få frem er å fly SVG-AMS-LHR i eco, og LHR-USA en plass i biz i en og samme booking (gjort med oppskriften over). Merk at feeder kan være mer enn en flight, og så lenge det er ledig og uten begrensninger er det ingen problem å få lagt til SVG-AMS-LHR på en eksisterende booking LHR-NYC eller hvor du ønsker å dra. Slik at du da har en booking med mixed classes. Med en slik booking betaler du fornuftige avgifter siden reisen ikke starter i UK og du trenger ikke å vente i og med at KL slipper billetter på samme tidspunkt som VS. Deretter følger du med og ser om det dukker opp SVG-AMS-LHR eller lignende i biz og booker om til dette. Det er liten nedside ved det i mine øyne. Du sitter med en komplett reise med biz på langstrekket, du binder ikke opp særlig mer penger enn ved en ren SAS-booking via CPH og du har oppsiden med at det kan bli ledig i biz på short-haul, eventuelt ledig i biz direkte fra AMS eller CDG eller lignende. Om du foretrekker å da heller booke hele reisen i eco med SAS skal ikke jeg legge meg opp i.
Nei, fordi det er ulike eksempler. Du tenkte på Virgin ut fra LHR. Da er det ikke forskjell på poengpris om du flyr tilslutningsflightene med SAS eller KLM fordi hele reisen blir priset som partner-bonus (eller hva det nå heter) Ditt SVG-CPH-USA med SAS blir rene SK-flighter med en helt annen poengpris