Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. Gresshopper

Gresshopper Senior Medlem

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Hør med KLM, det er operating carrier som skal booke om.

2. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    930
    Bonuspoeng:
    113
    De ba meg kontakte sas som hadde utstedt billetten. Fortsatt alt ok hos SAS :eek:

3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Er operating carrier som har ansvaret. Mener de overtar 48t før. Ville ringt dem igjen og referert til EU-regler og operating carrier. Og eskalert til supervisor hvis ikke. Ev kan du ta det på flyplassen i morgen.

mrt liker dette
  4. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Og ikke la noen fortelle deg at det må være ledige bonusseter...

SAJblue, Skarven and mrt like this.
  5. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    930
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har KL booket meg over til LH via Frankfurt pga dårlig vær (vind) i Amsterdam. Jeg trenger å fly et KL leg. Tror dere dette blir godkjent i millionjakten eller må jeg fly KL en annen gang?

Skarven liker dette
  6. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan kreve ORC (original routing credit), altså poengene for den opprinnelige flighten, men jeg ville ikke stolt på at de klarer å håndtere det ifm. millionjakten.
    Ville nok booket en ekstra flight med KLM for sikkerhets skyld...

mrt liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,727
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har ikke praksis for å gi original routing credit for ombookinger gjort av andre selskap, så ville ikke satset millionen på det.

8. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    930
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får pønske ut en løsning da…

9. MilesMorales

MilesMorales Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har en mening om det er verdt business med klm på short haul? Det er snakk om svg-schiphol-glasgow. Halvannen time på hver reise. For meg og kone blir det valget mellom 20k eller 30k for henholdsvis ec eller biz. Så 40k mer bonuspoeng totalt. Har Gold så får flere av fordelene. Sitter en igjen med bare mer beinplass og en muffins? Kanskje ikke verdt såpass mye mer i poeng?

10. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke verdt det etter min mening…

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,918
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil si forskjellen i praksis er om du vil ha ledig sete ved siden av deg. Mat og drikke er selvsagt forskjell, men det er på nivå med SAS Plus, så ikke mye å rope hurra for.

12. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    744
    Bonuspoeng:
    93
    En venn sliter med akkurat det samme for en reise videre AMS-ICN-DPS. Fikk du noen løsning? To agenter har sagt at den ikke kan bookes, selv om det er 9+ ledige billetter i SAS Plus (OSL-AMS) for bonus som kan bookes på nett..

13. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde det samme problemet, som jeg har skrevet her et par ganger før.
    Hadde booket MAN-ATL... på nett og skulle legge til HAJ-CPH-MAN med SAS, som fantes i SkyTeam-søket, men agentene kunne ikke se tilgjengelighet for CPH-MAN. Vet ikke om det er O/D-begrensninger eller noe annet, men jeg måtte bare booke HAJ-AMS-MAN med KLM istedenfor (som senere viste seg å være flaks ifm. millionjakten da jeg ikke kunne ta en annen KLM-flight jeg hadde booket).

14. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,366
    Bonuspoeng:
    93
    Så det er altså problemer med å få lagt til tilslutningsfly, er det slik å forstå? Greit å være klar over, jeg trenger også dette på en reise jeg finner, men der siste leg til OSL må legges til.

15. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er ofte problemer med å få lagt til tilslutningsfly med SAS, selv om setene vises til og med i SkyTeam-søket.

thool liker dette
  16. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,366
    Bonuspoeng:
    93
    Håpløst

17. Gresshopper

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Noen sier det er O/D-begrensninger, og at det alltid har vært sånn. Jeg vet ikke om jeg skal tro på det eller ikke, har ikke brukt EB-poeng til å booke noe annet enn SAS-flyvninger tidligere (bor ikke i Skandinavia og har frem til nå hovedsakelig samlet poeng i andre programmer).

18. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,107
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ikke noe nytt. Tidligere var workaround å først få lagt inn SAS-legs, deretter resten. Da klarte man å omgå O&D-reglene SAS har satt på disse billettene. Det spiller liten rolle hvor mye ledig det er om noen hos SAS har sagt at billettene ikke kan kombineres med X, Y, Z. Det har vært samme greien med LH også, setene dukker opp når agenten søker som ny booking, men med en gang man har en eksisterende booking åpen i systemet så dukker ikke setene opp. Dette er altså ikke noe som er relatert til SkyTeam eller som har skjedd i forbindelse med overgangen fra *A til ST.

Prøver man å få lagt til i etterkant er man avhengig av at billettene er frie for restriksjoner, noe som ofte er eg problem. Feks med flighter til/fra LHR. Mest sannsynlig er det helt reelt at flightene agentene sier de ikke kan legge til, faktisk ikke kan legges til. Computer says no.

Første steg er å finne de som biz i SkyTeam-søket, som Gresshopper nevner. Om man søker på rene SAS-billetter og finner plus betyr det ikke at det er ledig som biz ved søk i SkyTeam. Bookingklasse for SAS Plus og SAS Biz er forskjellig på short-haul. Det må være ledig i riktig klasse.

Pandion får nok åpnet opp slik at det går. Som diamant er det lov å spørre og håpe at noen med fullmakter klarer å åpne seter som gjør at reisen kan bookes.

Jeg forstår ikke helt hvorfor SAS gjør det så komplisert med egne seter til egne medlemmer. Det er ekstra irriterende når de også har gått ut og sagt at de skal se på dette for å gjøre det enklere å booke.

Last edited: 05. des 2024
  19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,998
    Bonuspoeng:
    93
    Alle KLM flightene SVG-AMS + morgenfly AMS-GLA flys med Embraer 2+2, på de gir ikke KLM noen ledige seter i biz.

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,963
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kommer ingen vei...
    Har snakket med tre nye agenter i dag. De to første la rett og slett på da jeg (pent) sa jeg ikke forsto problemet med å legge til OSL-AMS på ST-bookingen.
    Den siste var litt mer medgjørlig, men vi kom likevel ikke i mål.
    Han fikk lagt inn AMS-JED-KLU t/r men ikke OSL-AMS t/r. Han satt meg på hold og sjekket med EB-avdelingen. De sier ruten OSL-KLU ikke er "priset" og dermed er det ikke mulig å legge til OSL-AMS ...

Det må være noen her som har noen kontakter i SAS som det er mulig å snakke med ang. dette? Vi får jo rett og slett ikke brukt poengene (og en utgående CT) på en enkel Biz-reise (ikke noe "avansert") ...

Edit: den eneste løsningen de har er å opprette en separat booking OSL-AMS og betale poeng for denne. Det er jo helt meningsløst!

Teknolai, Trykkern, magnusant and 3 others like this.

Del denne siden