Flyselskap: KLM, AF
Klasse: Business
Avreise fra: GOT
Destinasjon: DXB
Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
Antall poeng brukt: 315k + 2CT
Skatter & avgifter (per person): ca 1500 kr
Antall reisende: 5 (2 voksne og 3 barn)
Reisen finner sted i: Februar 2025 (Vinterferie)
Booket: Mars 2025
Flyvninger:
GOT - AMS | KLM biz | Embraer 195-E2
AMS - DXB | KLM biz | Boeing 787-10
DXB - CDG | AF biz | Boeing 777-200ER
CDG - GOT | AF biz | Embraer 190
Har gått og ventet på at Virgin skulle slippe billetter til Maldivene for vinterferien 2026. Men etter slippet til AF og KLM har vi sett oss litt rundt på andre destinasjoner. Fruen var ikke keen på lang tur, men ville ha sol og varme. Etter litt om og men, og undersøkelse på nettet, samt erfaringer fra forumet her havnet vi til slutt i Dubai.
Prøvde å sjekke muligheter fra OSL, men det var veldig lite. Fant mye direkte fra SVG,men altfor langt unna Østfold...
AFKLM slipper mye married segments. Skal du fly fra AMS må du via CDG. Skal du fly fra CDG, må du via AMS. Pga bruk av CT og da 3 bookinger var vi avheninge av å ha minst mulig mellomlandinger. Sjekket derfor GOT i Sverige (ca 1t lenger reisevei dit fra Østfold, istedenfor til OSL). Fikk med en gang klaff. Kunne seff ventet på at SAS slapp billetter for feeder, men da blir det 2 mellomlandinger. Kjører heller 1t lenger til flyplass og 1 mellomlanding med 3 små barn.
Booket først online for 4 Pax i 2 bookinger. Altså 1V og 1B + bruk av CT, ganger 2. Så først etterpå at jeg hadde valgt feil hjemreise dato.... Prøvde å kansellere for å booke riktig, men fikk feilmelding og det gikk ikke. Ringte inn og etter 2t i 'prioritert' kø, kom jeg til en hyggelig engelsktalende kar som sa han kunne kansellere, men retur av poeng og CT kunne ta inntil 7 dager. Valgte da heller å ta endring av hjemreise til dagen før. Så la vi inn bestilling på siste barnet for seg selv. Han ba meg vente, og 5 min etterpå var han på tråden for å informere om pris og nye skatter evnt. Han rakk å si hei, før vi ble brutt.
Ventet på at han skulle ringe igjen, men det gjorde han ikke. Ringte opp igjen og etter 4,5t ga jeg opp. La på og ringte igjen. Etter 20 min tok en hyggelig engelsktalende dame røret. Litt uerfaren, men hun fikk det til, til slutt.

Hun sa hun så notis fra kollega at vedkommende prøvde å ringe meg opp igjen (yeah, right), men måtte frigi endringene da han ikke fikk tak i meg.
Hun ordnet alt for meg, fikk info og sa hun skulle ringe opp hvis backoffice sendte i retur av en eller annen grunn. Spurte når det passet i så fall. Mellom kl. 6 og midnatt sa jeg.
Etter at vi la på, var kl. 00.15 så kom jeg på at hun ikke sendte sms kode for den siste bookingen av mitt eldste barn. Så da går vel ikke den gjennom hos backoffice, men muligens hun ringer opp. Får følge med og ringe opp i morgen ettermiddag hvis jeg ikke får en PDF.
Sitter igjen med overraskende mange poeng vs hvis vi gikk for Maldivene. Var klar til å bruke 500k+2 CT, men endte opp med 315k+2 CT. Da får vi sanke poeng og booke høstferie 2026 når det legges ut.

Vis alt...