Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. benjaminmads

benjaminmads Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Spørsmål til perks ved booking av reise med Aeromexico. Booket en bonusreise nå (MEX-LHR-OSL), men på Aeromexico sine sider og app må man betale for setevalg. Dette skulle vel være gratis for EBG-kunder sammen med ekstra bagasje (dette vises heller ikke)? Ikke mulig å velge sete på SAS sine sider heller

2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,629
    Bonuspoeng:
    113
    Før den siste perioden med "frislipp" av awardseter hos AF/KLM ble det jevnt og trutt sluppet seter på biz til Karibien 359 dager frem i tid. Etter at de stengte frislipp sist ser det ut at de knapt har sluppet ett sete så langt frem i todid dit.

Håpløse greier.... VS slipper dog noe 330 dg før (enda).

Shyneno liker dette
  3. trulsdd

trulsdd EBD

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, kjipe greier. Fikk ikke CTen før for to dager siden. Overraskelsen var stor når vi skulle sette oss ned og endelig bestille billetter til februar 26. Nå er det nada fra Europa til sør-øst Asia utenom Vietnam Airlines, og det blir dyrt med 2x poengpris. Kjedelig!

Storbaba liker dette
  4. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    468
    Bonuspoeng:
    63
    Helt umulig å komme igjennom på telefon disse dager, gull lite hjelp...

Shyneno and SK927 like this.
  5. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    De som har fulgt litt med på denne:
    1. Endringen på en av PNR med fruen og datteren; ny retur autokansellert fra bookingen etter 3 dager før den ble billettert. Uttallige telefoner til SAS over siste 10 dagene for å få ordnet noe har ikke hjulpet.

2. SAS ringer meg i går 24.3 om at de skal billettere bookingen for sønn #1, ellers autokanselleres den i dag 25.3. Jeg sier ja gjør det, men husk å billettere den siste PNR med meg og sønn #2. Ellers autokanselleres også ny returen der, og da blir sønn #2 min alene på flyet på ny retur isteden for at vi alle er med han. Hun billetterer kun for sønnen min - ikke bookingen med meg og min andre sønn.

3. I dag forsvant ny retur på siste PNR med meg og min sønn #2. Så da har jeg følgende bookinger:

- Meg, kone, datter og sønn #1 på 2 forskjellige bookinger, men samme datoer tur/retur.

- Sønn #2 alene på en booking utreise samme dato som oss, retur dagen før oss der våre returer ble autokansellert. Selv om jeg ba SAS i går om å billettere bookingen med meg og sønn #1.

Jeg får ringe inn i morgen, veldig spent på forklaringen. Har jeg noen rettigheter her? Jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre. De har jo billettert sønnen min som at han ikke er unnacompanied minor, siden vi er med. Men nå gjelder ikke dette - da må SAS fikse det?

Hotell er bestilt og vi får nok utvidet reisen med 1 dag, det er ikke noe problem. Ulempen er at jeg ikke ser noen mulig løsninger her enn å kjøpe t/r i biz for sønnen min. Pris i dag er 25k - og det er surt selv om det er overkommelig.

Jeg tar gjerne imot tips hvis noen har. :)

kongenamundsen liker dette
  6. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,791
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

trenger litt hjelp her tenkte kanskje noen av dere her inne vet hvordan man kan gjennomføre bookingen på en sikker måte.

Reisen er som følger:

Svg-ams, ams-roma, roma-eze, eze-scl og samme på returen.

Jeg finner i business svg til eze hele veien, men må legge til eze-scl. På returen finner jeg separat scl-eze, eze-roma, og roma-ams-svg blanding av eco og business.

Spørsmålet mitt da er bør jeg booke først roma-eze i business begge veier først på nett for så å legge til de andre flygningene etterpå via telefon. Eller bør jeg booke svg-ams-roma-eze som en enveis, åsså prøve å legge til de resterende.

Jeg stilte nylig spørsmål angående bestillinger med Aero Aregentinas her på forumet der det har vært problemer med dem via telefon hos SAS. Derfor tenkte jeg å høre hva dere tenker er den lureste måten å gjør dette på?

takk

7. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er egentlig greia med disse autokanselleringene ved endringer? Er det et problem med alle endringer, eller er det visse flyselskaper som er problemet? Har nylig byttet fra en VS-flight til en annen, og venter på billettering.

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,221
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke noe nytt her, med *A var det jo noen selskap som kansellerte ikke-billetterte bookinger etter ganske få timer. Synes absolutt ikke det er urimelig at KL/AF kansellerer ikke-billetterte bookinger etter 14 dager, normalt tar det under 1 døgn. Om det ikke er billettert etter 1 døgn ville jeg ringt inn minst daglig, av egen erfaring skyldes det ofte en feil gjort av agent som gjorde endring.

9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Vakum som vanlig, jaja, godt at jeg ikke trenger mer poeng enn det jeg gjør ved uhell hos EuroBonus, SAS poeng er ikke noe å satse på, som dere ser på tråden i det siste. Ingen endring i min anbefaling der.

10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,629
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke hva som er "smartest" men det jeg hadde gjort var å ringe SAS, booke utreisen SVG-EZE og retur EZE-ROM, da er du sikret Open jaw. (I verste fall kunne du kjøpt egen bill. hjem derfra). Da bet. du kun de 450 kr for dette. Så ville jeg ringt inn (dersom du ikke får til å gjøre det i første tlf) for å legge på feeder fra ROM-SVG. Spørsmålet er hvordan det vil gå dersom du ikke finner en gjennomgående reise fra Roma til SVG, for da må det bookes leg for leg.

SVG_flyer liker dette
  11. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, det forekom nok, men aldri noe jeg opplevde. Nå føler jeg det er mer regel enn unntaket at billettering ved endringer ikke skjer før dagesvis senere.

12. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    The saga continues.... and ends...

I dag tidlig på vei til jobb ringer jeg SAS, relativt kort ventetid (20 min) i prioritert kø. Kommer frem til en engelsktalende agent.

Hun får alle 3 referansenummer av meg, og jeg forklarer i korte trekk. Sier de også ringte meg 24.3 om å billettere reisen der sønnen min var alene på den. Og at jeg ba dem billettere alle andre reiser. Men nå er riktig retur borte fra bookingen.

Hun skjønner regla, går gjennom alternativene og sjekker opp.
    1. Flytter sønnen min til hjemreise med oss 4 andre. Ingenting ledig.
    2. Flytte oss 4 andre til opprinnelig ønsket hjemreise. Ingenting ledig.

Vel det kunne jeg har fortalt henne. Uansett, jeg spør hva mer hun kan gjøre. Ingenting sier hun. Vi må vente å se om det blir ledige billetter frem mot avreise.

Da kommer strenge (les: sure) meg frem. Jeg forklarer på en sur, men hyggelig måte, at jeg ikke finner meg i det. Jeg sier at jeg forstår at det ikke er hennes skyld. At jeg er sur på systemet. Hotellet er booket og her står vi med et stort problem. Sønnen er heller ikke booket som unaccompanied minor, og det må de stå for. Jeg spør om hun kan sette meg over til en manager som kan ta avgjørelser. At jeg er sur, igjen ikke på henne, men på systemet.

Hun viser forståelse og sier hun skal kontakte en annen avdeling (sier ikke hvilken), og at jeg hører fra dem ila dagen.

Det går ca 1-2 t, jeg sjekker appen for moro skyld og oppdager til min store glede at vi 4 andre har fått lagt på en booking med retur samme dato som sønnen min som er alene. Og at opprinnelig retur er borte fra booking med meg og den andre sønnen. Men ingen pdf med confirmed enda.

Hører ingenting på telefonen fra dem, men ca kl. 13 tikker det inn pdf med confirmed for meg og sønn på ønsket retur. Og nå for 10 min siden tikker det inn en ny pdf for confirmed med fruen og datter på. Jeg vet ikke hva de gjorde eller hvem som gjorde det. Men nå er alt på plass!

Unødvendig mange opp to nedturer siste 14 dager, men stor glede når vi faktisk er i mål med billetter som vi opprinnelig ønsket oss.

Dette blir den 2. bonusturen i business med poeng for familien på 5. Så får vi se hvor turen går i 2027.

Screenshot_20250326_141757_Adobe Acrobat.jpg

Flymunda, EndreD, Bettan and 9 others like this.
  13. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,245
    Bonuspoeng:
    113
    Kan noen her vurdere om en slik strategi gir problemer? "Double-open-jaw" går jo ikke, men:

Først bestiller jeg en vanlig open jaw på telefon:

A-B
    C-A

B og C er i samme sone, så det skal vel gå. Begge segmenter finner jeg online. A er et europeisk hub.

Dersom jeg nå ønsker å legge til feeder fra startflyplass X til A, kan dem teknisk sett gjør det når dem legger til begge feeder flights samtidig? Eller må jeg regne med at agenten ikke kan gjør det, fordi billetten (selv om bare midlertidig i noen minutter) blir til dobbel open jaw, etter at agenten har lagt til en feeder flight X til A, men (ennå) ikke feeder fra A til X på veien tilbake? Når begge feeder er lagt til i samme telefonsamtale, så sitter jeg igjen med en vanlig og lovlig open jaw:

X-A-B
    C-A-X

Jeg håper spørsmålet er på en måte forståelig...der er jo SAS som vil ha det så komplisert :(. For tiden er jeg kun EBG, så segment-for-segment er vel ennå ikke mulig for vanlige kunder?

EDIT: Bonusspørsmål: I vertste tilfelle kan jeg jo bare prøve. Men får man også gebyret på 450,- kr tilbake ved avbestilling innenfor 24 timer?

14. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,214
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge begge feeders legges til i samme samtale skal dette gå fint. Agenten legger til begge og sender hele bookingen videre til backoffice for rebillettering. Så lenge backoffice ikke får en booking med double open jaw så er det helt greit.

btm, Nordlands and themichael like this.
  15. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,245
    Bonuspoeng:
    113
    Utmerket!
    I tilfelle det blir denne reisen til slutt, så får forumet høre om det gikk (eller ikke).

16. Ddan

Ddan Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg følger dessverre ikke nok med for tiden. Jeg skal ha brukt en CT raskt. Ønsker meg til et varmt sted til høst eller neste vår. Er det noen enkle destinasjoner å finne billetter til om da'n? Tar også gjerne imot tips som ikke er til varme steder ...

17. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Sjekka i sted. Var ledig i november til MIA, LAX og Orlando med virgin via LHR. Mia er fin i november.

Ddan liker dette
  18. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,879
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket 2stk bookinger CDG-AMS-SIN og SIN-CDG på nett.

Ringte inn for å endre utreisen til TRD-AMS-SIN i stedet. Agenten sa at alt var ok og sendte det til billettering. Så at endringen dukket opp i appen rett etterpå men ingen epost og/eller ny prisendring.

Etter 2,5 uker så er fortsatt ingen ting billettert og jeg ser turen står nå som AMS-SIN. Ringte derfor inn igjen og kundebehandler sier at at det var opplyst om feil pris og at de skulle ha ringt meg (noe de ikke har gjort). Ingen ledige billetter TRD-AMS nå.

Forklarer at jeg ikke har blitt trekt noe for endring og heller ingen billettering. Kundebehandler sier at det ser ok ut og sendte meg epost bekreftelse (plain text bekreftelse - ingen pdf).

Nå skal jeg justere denne senere men kan jeg da være sikker på at turen faktisk er AMS-SIN? Ville jo tro at avgifter etc hadde endret seg ved endring (selv om det kanskje ikke er mange kronene)

Yalla prosess ....

19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,658
    Bonuspoeng:
    293
    Booket YYZ-LHR i går, men jeg fikk ikke med OSL-LHR på sas.no. Så jeg ringte inn for å legge til LHR-OSL i dag. Litt lang ventetid på telefonen, kanskje 10 minutter. Men fikk svar av en norsk(!) dame, som la på ønsket flight uten problemer, og uten noe gebyr. Kun noen kroner ekstra for ekstra avgifter. Topp stemning!

RoadKing, Flymunda, EndreD and 3 others like this.

Del denne siden