Mistet en retur fra Asia for tre personer i business på samme flight, februar neste år fra DPS. Alt skulle vært ok. But no. Fader så irriterende, må beholde awardfares diamant i lang tid pga dette.
Det er det jeg frykter. Jeg har sendt en mail til Gullmailen og bedt om å bekrefte at det ikke skjer, alternativt at dem purrer til billettkontoret. Ser jeg ingenting til mandag, så ringer jeg en runde til (helt frem til billetten ordnes eller en agent bekrefter at jeg ikke mister CT rabatt). Da kan jeg i hvert fall klage på det i etterkant. Takknemlig om noen har gode råd eller tips!
Poeng og CT skal trekkes før det billetteres og strengt tatt skal agenten på tlf gjøre det. Ved endringer skal gamle poeng tilbakeføres og nye trekkes. Er ikke dette gjort, så ring og be om at det gjøres asap. Jeg tror du skal være good to go da hvis poeng og CT er trukket , selv om det billetteres etter 31.3.
Takk for god innspill! Jeg ble nettopp billettert . Det tok ganske nøyaktig 24 timer. Usikker om mail til Gullmailen hjalp eller om det er vanlig tidsperspektiv.
Det er veldig interresant at noen kan sitte med oppfattelsen av at alle er ført bak lyset, men at veldig få skriker høyt om det. Da er det kanskje et alternativ at alle ikke er ført bak lyset og at det er få som har behov for å skrike høyt. Du kan stryke meg fra listen. Jeg har fått ‘lov til’ å tjene en million poeng ved å gjøre det jeg synes er gøy. Jeg har fått booket minst åtte partnerreiser med ST, inkludert påske og jul for to personer til hhv MRU og SJO. Flesteparten av disse er attpåtil booket selv online. Premium kundeservice er et steg opp. SAS tar grep med produktet sitt med ordentlig biz, de skal bygge ny lounge på CPH med potensiell Diamant-del, ny lounge på ARN, man får snart nest øverste nivå som EBD om kildekoden stemmer. Ja, det er noen ting som ikke er der fra *A, og de har åpenbart trøblet med partnerbookinger den siste uken (virker som de har ryddet opp for enkelte ref han som postet at noen på magisk vis hadde ordnet frem igjen noen billetter med AF/KL) men man er da virkelig ikke ført bak lyset. Å kritisere SAS for hva som vises på Awardfares er kanskje ikke helt rettferdig. Spøkelsesseter hos ET (9 ledige) var også en del hverdagen for de som fortsatt reflekterer over de dårlige sidene ved *A. Nå skal jeg ikke sitte å forsvare SAS for alt, for mye av det de gjør er kritikkverdig, men fra min side er det ingen vesentlig endring i kvaliteten på tjenestene de leverer når det gjelder partnerreiser nå i ST va *A.
Jeg er enig i at dette sikkert ikke er lureri men jeg synes virkelig ikke dette er noe man bare uten videre skal akseptere fordi SAS ellers gjør forbedringer i produktet sitt. Det er ikke første gang det er problemer med billettering, og probleme etter i høst har vært mange. Jeg synes for eksempel det nesten ikke er til å tro at folk her inne kan mer enn agentene på telefon. Uavhengig av premium kunderservice er det uakseptabelt. Dersom antall feil som rapporteres her inne nesten daglig faktisk er representativt, så vil det på et tidspunkt gå utover lojalitet. Det håper jeg SAS vil ta innover seg på et tidspunkt.
Vi gjør jo dette av egeninteresse så helt helsvart er det jo ikke. Men prosessen med billettering henger jo ikke på greip akkurat nå. Mange telefoner og ingen som gjør det de skulle ha gjort. Fryktelig irriterende og det som var ledig har forsvunnet når de skal billettere etc. Samt de burde jo snart få en løsning på Plus-billetter på award. For oss som bor i Norge så er det jo pt ikke mulig å booke en gjennomgående SAS award i plus/biz (etter 1 okt) foruten ruten på osl-jfk. (Booking selv på nett altså)
Jeg er helt enig i dine refleksjoner, men poenget mitt er bare at dette er ikke noe som knytter seg til den nye retningen SAS har tatt. At SAS kundeservice har hatt, har og kommer til å ha forbedringspotensial er det neppe noen som er uenige i. Jeg har selv hatt agenter på tråden som har ment at UK har meldt seg ut av Europa som forklaring til hvorfor en endring ikke gikk gjennom. Selv om det virker å være en peak i disse dager, så er det med manglende billettering og oppfølging av bookinger gammelt nytt. Poenget mitt er ikke at alt er i sin skjønneste orden, men at det ikke var rosenrødt før i tiden heller. Dette er kanskje en brannfakkel og enkelte andre har også ytret seg i den retningen, men for oss på spekteret er det til dels en fordel at det er tungvint å gjøre disse bookingene, for da blir det 1) færre som booker og flere seter til oss, eller 2) SAS må gjøre EB-bruk mer attraktivt. Samtidig er jeg enig i at det er måte på hvor tungvint det skal være, og det å f.eks. vente 14 dager på billettering er i meste laget.
Et helt annet spørsmål: Er det nå egentlig teknisk mulig å booke First Class? Jeg ønsker å bestille CGK-ICN-MNL (med Garuda og Korean og meg bekjent har både A330 og B777 First Class om bord). Eller er det bare å gleme for øyeblikket (jeg har ikke Awardfares, men kunne man bare ringt SAS og spurt om de dagene som passer)? Business finner jeg rikelig.
Kjekt å vite at du er fornøyd da og at du fikk millionen din. Da vet vi alle man her på forumet om det . Jeg kunne nok ha skrevet noen sider her men det frister ikke. Som @Insomnia4u skriver så er det flere her inne som opplever problemer både teknisk men også tilgjengelighet enn de som ikke gjør det. Dette er fakta, enten du liker det eller ikke. Og kort til slutt. Hvis du virkelig mener at SAS og Sky Team er bedre nå enn det SAS og Star Alliance var så må dette være årets joke her inne på forumet.
Det er også fakta at @Rapolo (og undertegnede) ikke har massive problemer det med dette og synes det er en helt kurant virkelighet, enten du liker det eller ei. Det er litt dust å avskrive andres meninger helt fordi de ikke stemmer med egen virkelighetsoppfattelse, og avfeie saklige argumenter med latterliggjøring.
Ringte inn og spurte senest i går og da var svaret at de ikke har avtale om First med Garuda for øyeblikket. Har fått samme svar siste 2-3 ukene. Det skal være mulig å booke Saudia fikk jeg beskjed om.
Jeg har også hittil fått booket de reisene jeg vil ha hos ST ... .... og jeg har ikke flydd inn 1 million poeng
Jeg tar egentlig ikke stilling til om ting er bedre nå vs SAS anno *A. Poenget mitt er at det av enkelte svartmales veldig på vegne av ‘alle’. Som jeg nevnte i forrige innlegg så er det mye som ikke fungerer og det var flere måneder hvor enkelte funksjoner ikke fungerte som f.eks. point sharing, gi bort gullkort, etterregistrering etc. Dette er selvsagt dårlig jobbet av SAS og jeg tror det er ingen som prøver å forsvare SAS for slike feil. Jeg er helt enig i at det er fakta, og jeg liker at vi holder oss til fakta. Jeg håper og tror jeg er en fornøyd millionær på lik linje med de omtrent 30 andre på forumet som gjennomførte og har fått poengene. Så har jeg stor sympati for de som fortsatt venter, her burde SAS klart å lande ting allerede. Booking av partnerreiser har aldri vært særlig sømløst og som *A-medlem ble alle min reiser, med ett unntak, booket via telefon. Erfaringen fra den tiden var også at det kunne være mye rot med feil fra agentene og ting som skulle følges opp, men ikke ble det. Ja, det er fortsatt mye feil som gjøres nå, og jeg er helt enig med hen som skriver at det er litt synd for SAS at enkelte her på forumet kan jobben til enkelte agenter bedre enn dem selv. Vi er ofte flinke til å klage og kjefte, og husker oftest best det som ligger nært i tid. Jeg ønsker bare å være litt mer balansert i tilbakemeldingene her på forumet ettersom jeg helt oppriktig har hatt flere (ikke utelukkende) positive opplevelser siden 1. september. Jeg synes helt oppriktig det har vært enklere å booke reiser i ST da tilgjengeligheten på nett, spesielt den siste runden for to uker siden, har vært så god at man kan booke en full t/r selv. Jeg opplever i større grad at premiumagentene faktisk følger opp det de skal følge opp, enten om de ringer, sender SMS eller e-post. Jeg synes tilgjengeligheten er tilstrekkelig for mitt behov, som er en/to voksne, med sånn passe med fleksibilitet, uten at det er motstridende med at enkelte synes tilgjengelighet er for dårlig. Jeg kommer aldri til å påstå at tilgjengeligheten er bra for alles behov, for igjen, alle har forskjellige behov. Jeg synes også at reiserutene jeg har fått booket nå er smidigere enn det i flere tilfeller var under *A da vi ofte måtte ha 4 legs hver vei og det som regel var Avianca til Latin-Amerika og ET til Afrika. Nå kommer vi oss til SJO på tre legs med AF/KL og MRU (som knapt var tilgjengelig i *A) med en veldig smooth rute med KL/KQ i påsken. At noen har dårlige opplevelser og andre har gode er ikke motstridende. Det samme med at andre har et dårligere inntrykk av SAS nå vs før. Jeg tror bare at det kan være fornuftig i diskusjonen av man ikke fremmer sitt eget syn som alles syn, for så lenge det er mer enn et forummedlem vil det være forskjellige meninger, og det må vi alle respektere. Jeg syntes hele bonuskjøret var verdt det som *A-medlem og jeg syns det fortsatt er verdt det som ST-medlem. I begge tilfeller med god margin. Det er fordeler og ulemper med begge ‘epokene’ og det er klar det er ting man savner, som ANA, TK-loungen i IST, LH F, men det er også ting jeg synes er bedre som AF-loungen på CDG vs LH-lounge på FRA. De opptil fem daglige flightene KL har ut fra SVG, Mange feriemuligheter med 1 stopp ut fra SVG via AMS, flere nye spennende selskap som KE, VS, DL, CI etc. Vi blir sikkert ikke enige, og det er det heller ingen grunn til å være. Så er jeg kanskje årets joke i dine øyne, det står jeg godt i.
Jeg synes det er interessant at dette var det du fikk ut av innlegget til @Rapolo. Han skriver jo ikke at SAS og ST er bedre enn det var med Star Alliance. Jeg er også en av de som er godt fornøyd med situasjonen sånn den er. Jeg får booket både den ene og den andre turen, gjerne på nett, uten hjelp fra kundeservice. Om jeg må snakke med kundeservice, så er det som oftest en veldig hyggelig seanse. (Her tror jeg det ofte kommer an på hvordan man legger frem saken sin, og om man er hyggelig selv..) Neste 10 månedene har jeg Rio med KLM, HND med Air France, og Buenos Aires med KLM. Alle bestilt på nett, uten problemer. I tillegg har jeg hjemreise fra Toronto med Virgin, som jeg fikset denne uken. Alle for to personer. Jeg er heldig som kan reise "når jeg vil", og er ikke avhengig av 5 billetter i fellesferien. Fint for meg, kjipt for de som må ha det. Flyselskapene legger ikke ut bonusbilletter for å være grei.. Som andre har nevnt, at det er vanskelig for folk flest gjør det enklere for oss som henger her inne.
God oppsummering som jeg slutter meg til. Men samtidig vil noen selvsagt være happy campers. Dét spørs bla på hvor man vil reise til med EBP. SAS mistet 90% av min trafikk hos dem da de byttet allianse. Av omkring 120 enkelt-legs i året. De siste 10% er fordi jeg må, på de få rutene de gjør godt. For meg er alliansen det viktigste. Og poengene er nokså verdiløse nå pga dårlige forbindelser og reisemål, dobbel pris på flere selskaper, vanskelig tilgjengelighet (men slik var det i Star også) OneWorld for meg nå. Og en god del Star, som sikrer gullkortet der også.
Bare fordi du og @Rapolo for til noe betyr ikke det at flerparten gjør det. Ta deg en liten tur innom vellykkede turer som er bestilt og se forskjellen før og nå. Ditt argument er fordi dere 2 klarer å booke turer så er alt bra for alle. Noe det åpent ikke er. Og vet du hva et godt argument er? at en person tenker på fellesskapet og de rundt seg. At alle har en likeverdig opplevelse og tenker samstemt. Ikke slikt som du beskriver nå, jeg og et par til for det til resten dri"tter jeg i.
Kreativ tolkning av mitt innlegg, det må jeg si. Kan si det litt mer i klartekst, da. Jeg synes det er et mer nyansert bilde enn du har lagt frem, uten at jeg mener det er utelukkende positive endringer, det er absolutt også ting som er negativt eller har forbedringspotensiale. Det burde være mulig å ha ulike meninger og oppfatninger.