Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Men så mye annet rart de har kontroll på elektronisk nå om dagen :)

2. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    28
    Mulig det er besvart, men: Siden dette er debet, vil BankAxept funke? Vil "utenlandstillegget" på SAS MC (Premium) funke, dvs 20 og ikke 15 poeng?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Nei og nei. Dette er et mastercard, ikke et bankaxept-kort. Og 20 poeng får man ikke fordi handelen kommer fra utlandet, du får det når du handler i utenlandsk valuta. Så lenge du lar Curve charge kortet ditt i nok får du dermed 15 poeng og slipper valutapåslaget i ukedager.

4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som vet hvordan "bruk i utlandet" er definert hos Monobank?
    Må det være utenlandsk valuta?
    Det hadde vært greit med 1,5% cashback og frie mininankuttak samtidig som en ruter transaksjonen gjennom Curve i NOK.

upload_2018-11-3_9-53-27.png

5. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Man må jo ha tunga ganske rett i munnen i utlandet når det gjelder gebyrer da. Det ser vel omtrent sånn ut med Blue fra 19. november:

0-500£ pr mnd i ukedager: Ikke gebyr
    0-500£ pr mnd i helg: 0,5 % påslag i €$£, andre valuta 1,5 %
    >500£ per mnd i ukedager: 2 % påslag
    >500£ i helgen: 2,5 % påslag i €$£, ellers 3,5 %

Så ikke kjøpe ny Rolex i Hong Kong i en helg altså. Det får i så fall vente til manda’n.

EDIT: Men en tanke her: Man kan vel unngå noen av de høyeste gebyrene ved å sette Curve til å belaste kortet i samme valuta som landet man er i? Da får man f.eks. SAS MC-kortets 2 % påslag istedenfor?

Last edited: 03. nov 2018
    ina liker dette
  6. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan bekrefte at man får 1,5% kickback på Monobank kredittkort når man ruter både vanlige innenlands transaksjoner og utenlands transaksjoner (inkl. minibankuttak) på kortet via Curve.

Snacky

freddyen liker dette
  7. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har forsket litt mer på MCC. Det ser ut som den blir riktig ved vanlig trekk fra et kort (og gir dermed sannsynligvis bransjebonuser, men det skal jeg også sjekke), men feil ved Time Travel (da blir den "8999 Professional Services ( Not Elsewhere Defined)»)

Jeg har sendt det til Curve support.

8. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er dette ved kontantuttak i utlandet? Jeg ser det står at MCC videreformidles da også, slik at kortet som belastes vet det er kontantuttak. Da burde man i så fall belaste typ Bank Norwegian, hvis man vil unngå minibankggebyr i utlandet?

9. AndreAa

AndreAa Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan blir det eventuelt med reiseforsikring gjennom kredittkortet om betalingen(e) er gått via curve?

10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Ville p.t. ikke gamblet på at den gjelder, men skal spørre om det etterhvert. Situasjonen er den samme med PayPal og Klarna, det blir stadig mer vanlig med mellommenn i transaksjoner.

11. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Hva er egentlig gevinsten med å bruke Curve egentlig? Det ser ut som veldig mye styr uten noen åpenbar fordel, men det er sikkert noe jeg har oversett her?

tombom liker dette
  12. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Lurer på det samme. Er det bare mindre vekslingsgebyr som er fordelen?
    Timetravel og muligheten til å legge kort hjemme er liksom ikke det helt store for min del.
    Om man kan betale med Amex stiller jo saken seg litt annerledes. Men om man eksempelvis bruker Curve med et koblet kredittkort til å betale 100 NOK i butikken, er det 100 NOK som blir trukket fra kredittkortet?

13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,384
    Bonuspoeng:
    113
    JA, du får belastningen i NOK, og ved bruk utenlands så unngår påslaget i vekslingskurs til NOK som kredittselskapene eller bruker.
    Har fått meg kortet, men primært med håp om at Curve får samarbeidet med Amex på plass, slik de har lovt.

tombom liker dette
  14. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes appen gir bedre oversikt enn hva andre kredittkort tilbyr. Når bransjebonuser fungerer er det også en oppside som kan gi noen tusenlapper i året (jeg orker ikke bære med meg mer enn 2-3 kort). Ellers er det vekslingsgebyr som er økonomiske ved det, for meg utgjør det fort 3000 i året.

tombom liker dette
  15. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, ok. Jeg bruker stort sett Revolut i utlandet av hensyn til vekslingskurs. Der får jeg 1% trumf når jeg bruker Shell MC til å sette inn penger. Det dekker forsåvidt behovet mitt bra nok. Er det mulig å vri vesentlig mye mer ut av systemet med Curve?

16. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Nu hvor der er kampagne i næste uge på SAS Mc Kan jeg lave timetravel på handler gjort de sidste to uger. Grund nok for mig til at have curve.

ina, TRD_Lars and jonss like this.
  17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det går bra. Husk at SAS kjøp (p.t. i hver fall) ikke gir 25 poeng når det går via Curve til SAS MC.

jonss liker dette
  18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg oppgradert fra Curve Blue til Curve Black. Grunnen er usikkerhet om både Curve Blue og Curve Black eller kun Curve Black som kommer til å støtte Amex. Best å helgardere her. :)

Cforoe liker dette
  19. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Bestilte en Apple Watch i Svensk butikk med pickup @ store fordi jeg skal til Stockholm til helgen. Etter bestilling og betaling viste det seg at lagerstatus var feil, og klokken var ikke på lager allikevel. Betaling skjedde via Klarna.
    Klarna skulle da sende en refusjon på vanlig måte, fikk bekreftelse på det. Men isteden for å få refusjon, ble jeg belastet en gang til dagen etter. Totalt SEK 17190,-, som nå egentlig skulle vært 0,- Klarna ser ingen feil så langt, og ser ingen spor etter den andre belastningen. For meg ser det egentlig ut som om Curve tolket refusjonen som enda et kjøp.

Så nå er jeg MEGET spent på Curve sin support. Har sendt de en henvendelse via kontaktvalget under transaksjonen, da det ikke finnes noe telefonnummer. Er også meget spent på hvordan Klarna evt. forholder seg til Curve. Tør ikke å sperre kortet i appen, da jeg er redd for at det kan også blokkere evt. refusjoner.

Akkurat nå merker jeg at jeg skulle ønske at jeg hadde benyttet et "tradisjonelt" kort til dette... Melder tilbake her hvordan det går etter hvert.

Cforoe liker dette
  20. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,532
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgraderte jeg også, ble visstnok sendt mandag eller tirsdag forrige uke så håper jeg får det i løpet av et par dager...

Litt usikker på hvordan dette vises i appen, om jeg får nytt kort med samme nummer bare i Black versjon eller om det blir 2 kort i appen...

Har du forstått hvordan dette praktisk skjer?

Del denne siden