Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

1. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,532
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan du vel i utgangspunktet gå utenom Curve, da du da vil få valutapåslag uansett...

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget var vel å ta kjøp i NOK i utenlands valuta, for å få mer poeng per krone brukt?

3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Det fungerer, men med mindre det er kampanjer er det høy poengkostnad. 2,0%-2,5% for 5 poeng.

4. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
  5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man trekker i valuta fra et norsk kort så kommer kortets valutagebyr. Slik jeg leste det så var spørsmålet om det kun e lønne seg å trekke i valuta fra norske kort når de disse nå skiller i poengopptjening mellom NOK og valuta.

6. gert

gert Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis du bestilte noe annet enn en enkeltreise én vei, er slik dobbeltbelastning et kjent problem med flere ulike kort. SAS (og enkelte andre aktører) reserverer først beløp for enkeltbilletten(e), og gjennomfører deretter en samlet transaksjon på totalen. Siden reservasjoner og totalbeløp ikke matcher, kan det bli kluss. Men siden noen postet tidligere her at Curve ikke klarer å se forskjell på reservasjoner og transaksjoner (noe som egentlig er ganske utrolig!) ville jeg gjettet at det er Curve som er problemet her.

Siden Curve også sier at reservasjoner faller bort etter ti dager, må de jo ha en måte å skille de på, så det hele høres veldig rart ut.

7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ytterligere 2x150 NOK trukket fra SAS på Curve i dag. Ikke helt enkelt å ha en konstruktiv dialog med SAS om dette når jeg ikke vet om dette faktisk er dobbeltbelastning eller om det bare er Curve som ikke evner å skille i belastning og oppheving av reservasjon. Noen erfaringer eller anbefalinger?

8. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, det var meg. Status for meg nå er at Klarna har bekreftet at den første transaksjonen egentlig kun var en reservasjon, og den andre (dagen etter) var selve transaksjonen.

Den første transaksjonen som egentlig bare var en reservasjon (nå slettet av Klarna), ser ut som et helt vanlig varekjøp, og er fortsatt fullt ut belastet i både Curve og underliggende kort (DNB MC). Det er denne som angivelig automatisk skal endres til "refunded" etter 10 dager. Så må man belage seg på å vente enda noen dager, se neste punkt.

Den andre transaksjonen har nå status "refunded" hos Curve, men er ikke tilbakeført det underliggende kortet enda (DNB MC). Dette tar ytterligere 1-5 dager ifølge FAQ.

Dette er jo ikke bra i det hele tatt, spør du meg!
    Jeg har nå NOK 16 000,- fordelt på de to transaksjonene som kommer med som varekjøp på faktura på DNB MC kortet, fordi Curve er såpass trege. Sliter også litt med tillitten til Curve, som inntil videre sitter på pengene, og ikke kan kontaktes med mindre man venter en uke på svar.

Curve er i mine øyne relativt ubrukelige på både reservasjoner og refusjoner, spør du meg. Jeg var uheldig, og hadde begge deler i dette tilfellet.

9. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dessverre du bare må vente i 10 dager + 1-5 dager... Se min forrige post. Heldigvis ser det ut som det tar laaaang tid, men løser seg til slutt for de fleste. Har gjort en del Google søk rundt dette.

Gullars liker dette
  10. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Men ta eksempelvis NCC MC kampanjen med doble poeng hvor kjøp i NOK gir 20p og kjøp i annen valuta gir 40p. Vil det lønne seg da? Kanskje noen med litt skills kan regne på kostnad pr poeng? :cool:

11. EBS88

EBS88 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har jeg forstått det riktig, ved at man ikke betaler noe ekstra/gebyr hvis man bruker mastercard eller AmEx gjennom curve i Norge?

12. gert

gert Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Ved fast veksling fra trumfkroner til EBB er 1kr 15bp. 20p ekstra er da verdt 1,3kr, eller 1,3%. Nå vet jeg ikke hva slag kort NCC MC er, men du har sannsynligvis 1,75% eller 2% i valutapåslag. begge deler er mer enn 1,3%.

tombom liker dette
  13. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Nordic Choice Club MC. Sjekket akkurat valutapåslag som var 2%, i tillegg blir det vel noe småtterier til Curve.

14. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    I tillegg mener jeg påslaget kommer oppå kjøpskursen som allerede er noe over den "nøytrale" midtkursen. Så i sum blir det ganske dyre poeng om man gjør det på den måten.

Ser for meg noen unntak fra regelen her. F.eks. pleier IKANO Visa å ha 4% på alle kjøp i utlandet i en måned hvert år.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, MC/Vis tar så vidt jeg se ca 0.3-0.5% over mellomkurs (som er ca. 0.05% fra den kursen Curve tar). I korte trekk betaler man minst 2% for å trekke norske kort med utenlandsk valuta, ofte en del mer.

16. CowboyDan

CowboyDan Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Den der tilbakedaterings-kraften i Curve kortet betyr i praksis at man har 25% rabatt på f.eks XXL i hele Nov?

DNB MC ga jo 25% rabatt på XXL i forgårs og i går.

Last edited: 09. nov 2018
  17. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, dessverre. Det er problemer med å videreformidle bransjekodene (MCC) riktig, slik at bransjespesifikke rabatter ikke fungerer gjennom Curve (gjelder også rabatt på bensinstasjon for eksempel).
    Det er i hvert fall slik jeg tolker tidligere innlegg her.

Denne helgens EB kampanje på SAS MC er derimot ikke bransjespesifikk, så der bør det funke.

CowboyDan liker dette
  18. CowboyDan

CowboyDan Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ok. hadde nesten vært for godt til å være sant, for da kunne man triksa og miksa med prismatchgaranti osv.

Til info: Jeg kjøpte noen sko på tilbud på XXL i forrige uke. Så kom 25% tilbudet fra DNB som heldigvis også funket på prismatch-garantien. Jeg kontaktet XXL kundeservice og fikk tilbakeført NOK 200,-.

drsyk and Erlingni like this.
  19. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Har testet curve og Saga MC. Desværre så går rabatten på specifikke butikker og her duer Curve ikke.

20. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan fungere egentlig uttak fra Curve i norsk minibank?? Forsøkte å ta ut 2000 kr, men fikk da opp om jeg ville veksle med eller uten minibankens kurs på 0,09632 i forhold til pund.

Jeg kan altså kjøpe varer i norske butikker uten gebyr, men hvis man tar ut fra minibank blir dette ikke k NOK og det vil enten bli vekslingskurs i forhold til banken eller vekslingskurs fra Curve??

Beklager hvis dette har vært diskutert tidligere, har ikke tid nå til å lese gjennom hele tråden.

Del denne siden