Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    28
    Hvis du leser litt lenger opp i tråden så ser du at problemet ikke er kredittgrenser men at endel nettbutikker (bl a Meny.no og hifi klubben) reserverer et ca. beløp. Dette blir korrigert til nøyaktig beløp når varene sendes ut. Da får totalbeløpet status som delvis refundert og transaksjonen er ikke mulig å flytte med go back in time. Flere har opplevde dette.
     
    Spielhaug liker dette
  2. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Curve skal visstnok i det siste begynt å ha sendt ut lokale kort utstedt i landet til brukeren, sammenliknet med Storbritania tidligere. Er det noen som har fått et norskt kort og forsøkt å bruke den med norske tjenester som krever norske kort? For eksempel Vipps? ViaPlay? iTunes Store?
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fått norsk kort, fått det til over alt utenom Vipps. Eneste utfordring er buggen som gjør at GBIT leser GBP grensen som NOK, så jeg må maile kundeservice hvis jeg skal GBITe beløp større 5000 NOK.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har prøvd å skru på Curve Fronted for å bruke kredittkort som debetkort? 1,5% i gebyr kan jeg godt leve med de utrolig få stedene som ikke tar kredittkort.
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    Curve går allerede som debetkort, noe som er grunnen til at man slipper kredittkortgebyr hos f.eks Norwegian. Frontend er kun for å tillate bruk av kredittkort som underliggende kort hos brukersteder med MCC for fakturabetaling ol.

    https://support.imaginecurve.com/hc...ransactions-will-Curve-Fronted-fees-apply-to-
     
    Upsaker liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, ikke sant. Men på denne siden står det f.eks "government agencies", nå er det sikkert ikke det samme men kortet mitt har i hvert fall ikke virket på et eneste offentlig legekontor enda.
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er gjerne begrenset ved at legekontorene kun godtar bankaxept.
     
    kaiarne and Upsaker like this.
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,912
    Bonuspoeng:
    183
    Tenk om de hadde åpnet for kredittkort! Da kunne man tjent en CT ved å betale for en CT...!
     
    Shyneno, sondre, Upsaker and 7 others like this.
  9. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring med å bestille noe på multicom.no som ikke er inne på lager pr nå? Vil det kunne bli problem å senere flytte den transaksjonen med go back in time? Vet ikke en gang om dem trekker pengene umiddelbart, eller kun reserver til dem faktisk sender ut varene?
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Har et problem med refusjon nå.

    2. januar leverte jeg inn en stavmikser på Elkjøp Megastore på Ullevål og Curve var det eneste kortet jeg hadde i lommeboka. Noen dager senere fikk jeg opp en notifikasjon i appen, hvor det sto at kr1995 hadde blitt refundert til kontoen min, men under det sto det «This purchase was partially refunded. Original amount +kr4490» (det var kun kjøpet på kr1995 på kvitteringen jeg hadde).

    Så har det gått noen dager nå uten at jeg har fått pengene tilbake og i går sjekket jeg DNB nettbank og der sto det at 30.11.20 ble kr1995 refundert. Greit nok det, men datoen stemte ikke. Så så jeg litt videre og kom over at det var belastet kr4490 kr på kortet mitt (også den 30.11.20). Det originale kjøpet ble ikke gjort på dette Curve-kortet og ble gjort lenge etter 30.11. Har sendt mail til Curve, så er spent på hvor lang tid det tar å få ordnet opp i dette. Leksen er lært: unngå for all del å frivillig gjennomføre refusjoner på Curve.
     
    Shyneno liker dette
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det originale kjøpet ble gjort med et annet kort har nok Curve blitt litt forvirret og matchet refusjonen mot feil transaksjon. Du gjorde kanskje et annet kjøp på Elkjøp den 30/11?
     
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke dum tanke og når jeg kommer på det nå, så ser jeg faktisk at jeg kjøpte noe annet der da. Da vet jeg hva problemet er! Takk!
     
    trygveat liker dette
  13. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Prøver å betale et kjøp på noen tusen kroner med curve i en netaxept nets løsning. Bakenforliggende kort er dnb. Får beskjed om å godkjenne betalingen i curve appen. Når jeg har bekreftet i appen får jeg i netaxept nets sin betalingsløsning opp transaksjonen feilet, prøv igjen. Har nok dekning på bakenforliggende dnb kort. Hva er det som er galt?
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,912
    Bonuspoeng:
    183
    Godkjenne i Curve-appen? Det har jeg aldri vært borti...
     
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk det opp på et lite kjøp på kun 1000kr nå og, men da fungerte alt greit. Kjøpet ble avviklet av klarna
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har samme problemer, og det virker spesielt å gjelde norske nettbutikker. Muligens fordi de har flere sikkerhetsmekanismer enn noen av de utenlandske. Talkmore er for eksempel en av de det ikke går hos.
     
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg husker helt feil nå, men jeg mener at jeg leste et eller annet før jul om at det kom noen nye krav til nettkjøp og at man i en overgangsperiode måtte regne med å få flere "avviste kjøp" enn tidligere på grunn av implementering av noen nye sikkerhetsmekanismer i forbindelse med implementering av nye deler av PSD2 (?).

    Edit:
    Handler visst om nye krav til identitetskontroll ved nettkjøp hvor det er kommet nye regler over hele Europa fra 1.1.21:
    Kravet om godkjenning med 3D Secure kommer av at det 1. januar 2021 ble iverksatt nye og strengere regler for identitetskontroll av kunder i forbindelse med kredittkortkjøp over hele Europa.
     
    Last edited: 13. jan 2021
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,912
    Bonuspoeng:
    183
    Der ble Curve avvist hos Klarna, mens SAS MC sklei igjennom via Vipps...
    I tillegg har Curve blitt deaktivert i Apple Pay, uten at jeg klarer å aktivere det via appen igjen...
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Da fikk jeg registrert og brukt mitt «norske» Curve kort på Vipps.
     
    KRS and jgroneng like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,850
    Bonuspoeng:
    293
    Har du bestilt et nytt kort? Eller har du fått tilsendt et nyere kort som er registrert som norsk debetkort? I såfall hvilket type medlemskap har du?
     

Del denne siden