Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,760
    Likes mottatt:
    21,961
    Bonuspoeng:
    293
    Mine venner dro ned rett før jul og har ikke hatt spesielt mye sol. Kan selvfølgelig være både heldig og uheldig, men prøver meg igjen til våren når det både er færre regndager og lavsesong :)
     
    Insomnia4u liker dette
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Kan være noe lokale (relativ distanse) forskjeller også. F.eks om sommeren i Bangkok vs Phnom Penh, hvor BKK kan ha duskregn/Norsk regn hele dagen, mens PNH har 1 time regn på formiddag og ettermiddag, ellers sol.

    Men undrer meg over at værvarslene som regel aldri stemmer når jeg er i Sørøst Asia.
     
    Last edited: 28. des 2017
  3. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: Austrian og Turkish
    Klasse: Business (og foreløpig økonomi)
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Mauritius (MRU)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 180.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3.800 NOK
    Antall reisende: 2 voksne og 1 barn
    Reisen finner sted i: Mars2018
    Booket: August 2017, sist endret desember 2017

    Flyvninger:
    OSL-VIE / Austrian biz / E-195
    VIE-MRU / Austrian biz / 777-200
    MRU-IST / Turkish biz / A330-300
    IST-OSL / Turkish øko / A330-200 (endret fra A321 til A330-200 etter booking)

    Bakgrunn:
    Jeg var på utkikk etter en rimelig poeng-destinasjon og vurdere MRU og SEZ. Fant ingen gode returflights fra SEZ så endte opp med MRU. Kombinasjonen OS og TK ble valgt for å få nattflyvning begge veier siden vi reiser med barn.

    Vi hadde opprinnelig booket OSL-MUC-VIE med hhv. 1h og 1h30m layover. Jeg valgte å ringe inn på CT-telefonen nå i romjulen for å høre om jeg kunne booke om til OSL-VIE dagen i forveien. Jeg fikk hjelp av det jeg antar var en svenske (han snakket engelsk) og fikk dette gjennom uten problem. Så nå lander vi altså i Wien kl. 16:05 fredag ettermiddag og flyr videre lørdag kl. 17:40!

    For øvrig så gambler jeg på at TK slipper biz billetter på siste leg snart sånn at jeg kan ringe inn og gjøre siste justering på reisen.
     
    Avixlo, FFlyer, RoadKing and 8 others like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Har dårlig erfaring med at TK slipper flere seter i C. Men du kan alltids route via en annen flyplass i Europa for å få C til IST.
     
  5. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg begynner å bli litt bekymret selv nå. Jeg trodde jeg hadde knekket (?) koden i høst en gang da jeg la merke til at TK slapp C award-tickets på strekningen IST-OSL én og én måned av gangen. Jeg regnet med at de ville slippe februar-billettene i november og mars-billettene i desember. Men fortsatt ligger det kun januar-billetter tilgjengelig :mad:
    Hadde opprinnelig booket IST-FRA-OSL men tror det er best med direkteflight siden ungen er med. I værste fall holder vi på økonomibilletten, så kanskje fruen erfarer hvor kjipt det er sammenlignet med C.
     
    mathiasfe liker dette
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: Luftwaffe og United
    Klasse: Business (og ett leg eco)
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: IAH
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 110.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3.200 NOK
    Antall reisende: 2 voksne og 1 barn
    Reisen finner sted i: Mars-april 2018
    Booket: Desember 2017 (endret én gang)

    Flyvninger:
    OSL-FRA / Luftwaffe Biz / A320?
    FRA-DEN / Luftwaffe Biz / B747
    DEN-IAH / United Eco / B737
    IAH-FRA / Luftwaffe Biz / A380
    FRA-OSL / Luftwaff Biz / A320?

    Bakgrunn:
    Det innkom fra høyeste hold forslag om påskeferie med cruise i Karibia. Høyeste hold er ikke spesielt kjent med awardreisenes irrgagner og muligheter - og nærer en generell skepsis til alt annet enn egalitær reising i kvegklasse - men jeg lot forstå at jeg nok skulle klare å koke sammen et eller annet reiseopplegg, selv om påsken ikke er den letteste perioden å få akseptable awardreiser i.

    Forskjellige alternativer til Florida ble først vurdert. TK hadde en god del ledig i C, men min skepsis til TKs fokus på sikkerhet og pilotkompetanse gjorde at jeg valgte borte alle disse alternativene, selv om de både datomessig og kanskje destinasjonsmessig passet bedre enn hva jeg endte opp med. Jeg gidder ikke sitte 13 timer på en TK IC-flight med infant og bekymre meg over hva de holder på med i cockpit.

    Så løsningen ble IAH, ettersom Galveston er en fin-fin cruisehavn. Luftwaffe hadde god tilgjengelighet i Biz, selv om det var litt kronglete på outbound med null tilgjengelighet FRA-IAH, men en del både på FRA-DEN og FRA-DFW. Valgte til slutt førstnevnte av hensyn til avgangstider OSL/FRA, med kvegklasse-connection videre til IAH. Ikke optimalt, men alternativet var UA F og dermed, i følge Tallin, måtte ut med 50 000 EB ekstra for alt sammen. Dét er UAs innenriks first på ingen måte verdt. Men om det skulle vise seg å bli slipp i F fra IAH til FRA på returen, er jeg parat. Ser foreløpig bra ut, med 7 av 8 seter ledige - men fremdeles godt over tre måneder igjen. Dessverre ikke F på verken FRA-DEN eller FRA-DFW. Skralt, Luftwaffe.

    Kunne sikkert alltids vurdert alternative ruter via for eksempel BOS, IAD og JFK/EWR for å få bedre mulighet til F også på outbound, men omlag to timer amerikansk innenriks er maks av hva jeg orker med infant. Ser ut som det er en del ledig Biz på direkteflighten FRA-IAH tross alt, så jeg lever i håpet. Noen som vet om Luftwaffe har for vane å slippe flere seter i Biz til andre *A partnere nærmere avgangsdato dersom det er ledig?
     
    FFlyer, watchaddicted and Edin like this.
  7. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    UA F inneriks skal prises likt som C internasjonalt, så du skal kunne få bestilt det uten å måtte ut med mer enn de 110' du allerede har betalt. Vedkommende hos Tallinn burde ha visst dette. Snakket du med en svenske eller estlender?
     
    Scandipendler liker dette
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat. Tenkte meg noe slik. Ringte tilbake i går, men da var UAs F-seter såklart borte. Uaktuelt å route DEN-IAH via steder som SLC eller PHX som alternativ for å få F, så da får vi heller tåle kvegklasse på et to timers leg. Alternativt skifte til FRA-DFW i A330 Biz - 747 til DEN har jo uansett ikke F, og DFW-IAH er godt over en time kortere (ingen UA F tilgjengelig her heller).
     
  9. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    33
    Oppdatering:

    Klasse: First, Business, Plus
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Sydney
    Enveis,t/r,open jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 240.000 + CT
    Skatter og avgifter (per person): 3700kr
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: Januar 2018
    Booket: November 2017
    Rute: OSL-FRA-ICN-SYD-BKK-CDG-BRU-OSL

    Flygninger:
    LH859 OSL FRA (32A, biz)
    OZ542 FRA ICN (388, first)
    OZ601 ICN SYD (388, biz)

    TG476 SYD BKK (747, biz)
    TG930 BKK CDG (380, first)
    SN3632 CDG BRU (320, biz)
    SK4744 BRU OSL (737, biz)


    -

    Spørsmålet nå er om vi skal sikte oss inn på LH-flygninger. Ser MUC-ICN i first er ledig. Hva tenker dere om dette kontra OZ first til ICN?
     
    FFlyer, Lnbre and Upsaker like this.
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Får du god tid i MUC ja, ellers nei.
    Eventuelt OSL-FRA-MUC med par timer på hvert stopp. :)
     
    Insomnia4u liker dette
  11. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Flyselskap: SAS, Turkish Airlines, Singapore Airlines, Thai, Asiana
    Klasse: Plus, Business & First
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: Bangkok (BKK)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 190.000
    Skatter & avgifter (per person): 3 595 NOK pr pers
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted: 15. februar 2018 – 2.mars 2018
    Booket: 5.januar 2018

    Flyvninger:
    OSL-CPH / SAS Plus (A320)
    CPH-IST / Turkish Biz (A321)
    IST-SIN / Sinagpore Biz(B777-200)
    SIN-BKK /THAI Biz (A350)
    BKK – ICN / THAI Biz (B777)
    ICN – FRA / Asiana First (A380)
    FRA – CPH/ SAS Plus (A320)
    CPH-OSL/ SAS Plus (A320)

    Bakgrunn:
    Årets vinterferie ble booket så sent som på fredag med god hjelp fra våre svenske venner på CT telefonen. Planen var å fly maksimalt og prøve så mye forskjellig som mulig. Vi har 21t i Istanbul og16t i Singapore på turen ned til BKK. På returen får vi 19t i Seoul. Skal klare å få presset inn en lunsj og litt shopping på disse stedene :)

    Planen for turen er å være i Bangkok, men vi skal på en fem dagers svipptur til Hong-Kong mens vi er i Bangkok, siden vi allerede har et hotell i Hong-Kong som var booket og som ikke kan avbestilles. Fly er ikke booket mellom BKK-HKG ennå siden prisene er svært stive pr d.d. :mad:
     
  12. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: Washington D.C (IAD)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 50.000
    Skatter & avgifter (per person): 671 NOK pr pers
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted: 23. januar 2018 – 27. januar 2018
    Booket: 5.januar 2018

    De to foregående CT-ene ble benyttet til en innenlands- og en storbytur i Europa, bare for å bruke dem før de gikk ut… Endelig skal jeg få utnytte den til noe mer fornuftig! Dette er 2016-CT’en som «går ut» nå 15. januar. Trenger å komme meg bort noen dager og jeg har alltid hatt lyst til å besøke Washington. Kanskje ikke rette årstiden, men satser på at sprengkulden som har vært der i det siste gir seg innen jeg drar. Fordelen er at det forhåpentligvis ikke er så mange andre turister…

    Jeg planla først å reise hjem dagen før, men da var det tydeligvis LN-RKP som var satt opp. Det var i alle fall 2+2+2 på setekartet. Utsatte derfor hjemreisen med ett døgn og har nå reservert 6H på veien over og 6A på veien tilbake. Gleder meg til endelig å få teste nye SAS Business :cool: I tillegg har jeg bestilt bil hos Avis (10.000 poeng), så da koster jo turen egentlig bare 40.000 poeng…:rolleyes:
     
    chrt, FFlyer, Gabface and 4 others like this.
  13. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: Sas, Asiana, Thai, Singapore, Lufthansa
    Klasse: Sas pluss, business og first
    Avreise: Kristiansund
    Destinasjon: Australia
    Enveis,T/R, Open Jaw: Open jaw
    Antall poeng brukt: 240000
    Skatter og avgifter pr person: 4305 pr pers
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: 1.april-1.mai 2018
    Booket: 8.januar 2018.

    Har da endelig booket min CT i april til Australia:

    Ksu-Osl: Sas pluss
    Osl-Fra: Sas pluss
    Fra-Icn: Asiana 380-800 first
    Icn-Sin: Asiana 330-300 business
    Sin-Cbr: Singapore 777-200 business

    Mel-Bkk: Thai 350-900 business
    Bkk-Icn: Thai 747-400 business
    Icn-Fra: Asiana 380-800 first
    Fra-OSl: Lufthansa business
    Osl-Ksu: Sas pluss

    Vet ikke om jeg er helt fornøyd. Skulle gjerne hatt noen flere leg i first når jeg først svir av 240000 poeng, men det ser ut som om det blir vanskelig om ikke Thai slipper noen seter tur/retur Bangkok-Sydney evt Bangkok-Seoul. Skulle også gjerne ha prøve noen fler selskap i first, ikke bare Asiana. Selv om dette skal være veldig bra hadde det vært artig og prøvd hvert fall to forskjellige. Det er jo selvfølgelig mulig at det åpner seg to plasser med lufthansa i first til Seoul evt til beijing så får bare håpe på dette. Er heller ikke så begeistret for de business-turene jeg har bestilt heller, spesielt Asiana 330-300 og Thai 747-400 med gamle fly og ikke lay flat seter...

    Har faktisk vært inne på tanken også og droppe first bestillingen og heller gå for bsuiness hele veien. Sparer da 60000 poeng og kan få bra business selskap som Eva Air og Singapore air ene veien og Singapore air samt Turkish på reutren. Blir også en noe kjappere tur med mindre venitng og også litt mindre tid i flyene (som vistnok er en fordel for min bedre halvdel, ikke meg).

    Hva tenker dere?
     
  14. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: Lufthansa og Thai
    Klasse: Business/First
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: Bangkok
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 95000
    Skatter & avgifter (per person): 3536 NOK pr pers
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted: 18. januar 2018 – 22. Jjanuar 2018
    Booket: 8. januar 2018

    Hadde et akutt behov for å komme bort litt. Tok litt det jeg fikk tak i, men er likevel ganske fornøyd:

    Osl - Fra: LH Business
    Fra - Hnd: LH First
    Hnd - Bkk: TG First
    Bkk - Hnd: TG First
    Hnd - Fra: LH First
    Fra - Osl: LH Business

    Om muligheten byr seg kanskje jeg prøver å booke om hjemreisen til ANA eller Asiana.
    Er ute etter reiseopplevelsen. Er derfor fornøyd med en kort tur som samtidig inneholder 5 timer i LH First Terminal, hhv 11 og 17 timer i Tokyo og 32 timer i Bangkok.
     
    Last edited: 09. jan 2018
    FFlyer, Darkcho, Markal and 5 others like this.
  15. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Flyselskap: Sas, Thai, SQ, Eva, Austrian
    Klasse: Business
    Avreise fra: BGO
    Destinasjon: DPS / SGN
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 140 000
    Skatter & avgifter (per person): Ca 3000 NOK pr pers
    Antall reisende: 2 voksen
    Reisen finner sted: 27. Juli 2018 - 17. August 2018
    Booket: 20.12.2017

    Fikk booket årets ferie før jul .Får testet mange ulike flyselskap i business, så ganske fornøyd med bookingen.

    BGO - OSL - Sas Plus
    OSL - BKK - Thai C
    BKK - SIN - Thai C
    SIN - DPS - SQ C
    SGN - TPE - EVA C
    TPE - VIE - EVA C
    VIE - CPH - Austrian E
    CPH - BGO - Sas Plus

    Flyr til DPS og planen er en to ukers tid der for så å kjøpe egen billett til SGN og utforske Vietnam i en ukes tid før vi flyr hjem derfra.

    Får en hel dag i Taipei og 7 timer i VIE. I Taipei skal vi hvertfall inn til byen og se hva den har og tilby. I VIE er jeg mer usikker, 7 timer bør være nok til en tur inn, noen som vet hva som er verdt å få med seg her? Vurderer å se om det er en alternativ rute hjem med ett døgn i SIN i stedet. Det høres hakket mer spennende ut.
     
    FFlyer, Markal, NoLimit and 1 other person like this.
  16. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Tallin kunne fortelle at det var 3 ledige awardseter i LH First mellom Fra og Hnd 18. Januar. Det viser jo at mulighetene eksisterer.
     
    FFlyer, mariusbb, RoadKing and 2 others like this.
  17. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Flyselskap: Lufthansa, Air Japan (ANA), Asiana
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Tokyo (NRT)
    T/R
    Antall poeng brukt: 140.000
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Januar 2018 - Februar 2018
    Booket: Januar 2018

    Flyvninger:
    OSL-FRA / LH BIZ (A319)
    FRA-HKG / LH Biz (747-8)
    HKG-NRT / Air Japan Biz (767-300)
    NRT-ICN / Asiana Biz (A380)
    ICN-FRA / LH Biz (747-400)
    FRA-OSL / LH Biz (A320)

    [​IMG]
    Bakgrunn:
    Hadde opprinnelig sikte på direkte tur med SAS (som var mulig) men endte opp med å bestille turen over. Mellomlandingene i Seoul og Hong Kong er på rett over 23 timer og planen er å få sett litt av de byene med en natt hvert sted. Ser også fram til å fly med a380 for første gang (en tur på under tre timer!) Leg i 767 ser litt kjipt ut, men skal overleve :)
     
    animals and Xflipper like this.
  18. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63

    Går ikke Mauritius som North/central Africa & Middle East for 90.000 +CT? Eller mente du 180.000 før CT regnes med? :p
     
  19. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Jo det gjør den. Men vi er tre personer, fullpris for barn over 2 år o_O
     
    Oslo1989 liker dette
  20. stargate82

    stargate82 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Flyselskap: Turkish/ Ethiopian
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: SEZ
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 90000 (CT)
    Skatter & avgifter (per person): 1402 NOK pr pers
    Antall reisende: 2 voksen
    Reisen finner sted: 6-20 mai 2018
    Booket: 11 januar 2018

    Flyvninger:
    OSL-IST / TK BIZ (A321)
    IST-SEZ / TK Biz (A330-200)

    SEZ-ADD / ET Biz (737-800)
    ADD-OSL (via ARN) / ET Biz (787-9)

    Noen forslag til endringer på denne?
    Ganske ok flytider med natt flyvinger begge veier, lave avgifter/bruk av poeng.

    Boeing 787-9 settes inn fra ADD til OSL fra og med 23. mars i år og skal benyttes frem til 1. juni på alle fem ukentlige avganger.

    Erfarte at returen ikke kom opp hos United som ledig i Biz, og hos ANA kom det opp ett par andre varianter. Svensken som hjalp meg fant en bedre retur som ikke ble vist noe sted og det hele var utført på 5 min.

    Noen som vet hvordan jeg får valgt sete på disse flyvningene?
     
    FFlyer and Upsaker like this.

Del denne siden