Flyselskap: Lufthansa, Thai, Singapore Airlines og ANA
Klasse: First, Business og økonomi
Avreise fra: Oslo
Destinasjon: Auckland
Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
Antal poeng brukt: 120.000 + CT
Skatter & avgifter (per person): 3968 SEK
Antall reisende: 1 voksen
Reisen finner sted i: Mars-april 2019
Booket: Juli 2018
View attachment 36187
Flyvninger:
OSL - FRA: Lufthansa Business (A321)
FRA - BKK: Thai Business (A380)
BKK - SIN: Thai Business (B777-200/300)
SIN - AKL: Singapore Airlines Suite (A380)
AKL - SIN: Singapore Airlines Suite (A380)
SIN - HND: Singapore Airlines Business (B777-300ER)
HND - FRA: ANA First (B777-300ER)
FRA - OSL: Lufthansa Økonomi (A320)
Kommentar:
Ny CT-reise ble bestilt hos Rebecca på 915 05 400 på en fredag. Avgifter og skatter ble beregnet og billetten skrevet ut uten å involvere Tallinn. Riktig nok brukte SAS tre timer på å beregne skatter og avgifter, men Rebecca ringte tilbake etter at alle beregninger ble gjort og billetten var klar til å skrives ut. Da jeg fikk billetten min fant jeg fort ut at noe stemte ikke. Det var kun klasse I hele veien, ingen O! Kona kommenterte at øynene mine og munnen så ut som tre store O'er da jeg snakket til meg selv: "Hvor blir det av klasse O?!" Siden det var lang telefontid på fredag ettermiddag, ga jeg opp til slutt og dro ut i sola istedenfor. Men det ble ingen god søvn på fredag, nei.
Lørdag morgen ringte jeg nøyaktig kl. 09:00 og kom gjennom etter få minutters venting. Utreisen som ble booket på fredag var OSL-FRA-LHR-SIN-AKL. Etter litt grubling og avveining, valgte jeg å endre til den utreisen jeg har nå. En endring jeg kommer til å gjøre er å booke om til F når Thai slipper F på FRA-BKK om en måned eller to. Det er kun F frem til begynnelsen av feb 2019 nå. En positiv ting jeg fant ut er at det er mulig å booke og endre CT-reiser på lørdager, men beregning av skatter og avgifter og utskriving av award-billetter må nok vente til mandag.
Så kom lørdag kveld. Jeg satte på EF og undersøkte tilgjengligheter på noen flyvinger for en kamerat. Plutselig fant jeg ut at fra 31. mars 2019 kutter Thai ut A380 fra BKK til FRA. Dette betyr at jeg må ringe 915 05 400 igjen på søndag. Fordi hjemreisen som ble satt opp var AKL-SYD-BKK-FRA-OSL. Når målet mitt er å reise så mye i F som mulig, må hjemreisen gjøres noe med. Etter å ha sendt en hyggelig mail til kameraten min, begynte jeg å sy sammen hjemreisen på nytt. Uten å endre dato for hjemreisen, fant jeg ledige seter på SIN-HND-FRA-OSL. Men F på AKL-SIN var et stort spørsmålstegn. Igjen sov jeg dårlig på lørdag.
Søndagen kom og jeg ringte 915 05 400 enda en gang nøyaktig kl. 10:00. Det var en hyggelig svensk kar som svarte. Jeg gikk rett på sak og spurte om det var ledig F på SQ286 den dagen jeg skulle reise. Jeg kunne høre noen raske tastetrykk og at han repeterte flightnr og dato lavt. "hmm..., ja..., ehem..." Kan nesten ikke huske når jeg var så nervøs sist. Til slutt ga han den tilbakemeldingen jeg håpet på å få: "Ja, det er ledig F på denne flight'en!". Så hjemreisen ble booket om i løpet av noen minutter. Men helt i mål er jeg ikke. Ingen ledig C på FRA-OSL ble funnet tross EF, SAS og United sin hjemmeside og sier noe annet. Men jeg var godt fornøyd uansett! Så jeg takket for meg og slapp andre ventende til.
Her kommer erfaringer som jeg tror kan være nyttig for andre:
1. Ingen av agentene jeg snakket med repeterte reiseruten og klasse etter at reisen er satt opp. Tallinn er mye flinkere på dette området. Så det kan være lurt å be dem lese opp hele reisen og klasse på nytt før man bekrefter.
2. Kan hende det er lurt å ikke starte praten med "Jeg vil booke en CT-reise". Men vent til reisen er booket.
3. Dersom en CT-reise skal bookes, er det lurt å presisere at CT skal benyttes for å være på den trygge siden. Det ble trukket feil poengsum på lørdag, så jeg måtte ta en ekstra telefon for å rydde opp. Heldigvis ble oppryddingen ordnet kjapt ved at agenten jeg snakket med sendte en mail til "CT-avdelingen(uten telefonsupport)" som korrigerte poengtrekk i løpet av noen timer.
Alt i alt synes jeg det er hyggeligere å snakke med svensker enn de i Tallinn. Jeg fikk til og med vite at Rebecca satt i Sveg i midt-Sverige, har bodd i Oslo i tre år og savner Oslo.
Siste oppdatering: Skatter og avgifter ble beregnet av en annen avdeling enn de på 05400. Jeg fikk billettene mine først tre dager senere etter at siste endringer ble gjort på søndagen. De på 05400 mente at så lenge alle leg'ene har status "confirmed", er det ingen grunn til bekymring.
Vis alt...