Ville ikke følt meg for trygg på det - jeg fikk nei til både SAS Go og SAS Plus på LHR - OSL i en booking hvor jeg har ANA F HND-LHR. Ifølge to agenter har SAS visstnok bestemt at dette ikke skulle kunne kombineres. Løsningen ble LHR - BRU - OSL med Brussel Airlines i C...Sikkert en økonomisk god løsning for bolaget...
https://www.traveldailymedia.com/japan-reopening-may-happen-in-autumn-but-hold-your-horses/ Siden mange her inne planlegger Japan-tur så tenkte jeg at jeg kunne dele denne. Første positive signal om mulig gjenåpning fra den kanten på en stund
Det har vært en sovende regel at en ikke kan kombinere klasser, siden en er nødt å starte i øko/plus i Norge. I teorien kan en heller ikke kombinere det med business. Det er altså helt utrolig at SK gjeninnfører dette siden ingen restriksjoner i Amadeus. Er også helt ufattelig hvor dårlig kunnskap agentene nå har. Kombinert med lav tilgjengelighet og elendig service er ikke CT-konseptet levedyktig på sikt om dette fortsetter.
Dette rammer oss som ikke har tilgang til selskap med C klasse fra hjemflyplassen. Fra Oslo går det an å ta Lufthansa osv, men fra Trondheim (og flere flyplasser) er det helt umulig å ta et alliansefly i C for å starte reisen "riktig". På tide at LH får opp TRD-FRA/MUC. Eller Brussel Airlines med TRD-BRU hadde vært noe det også.
Eller at alle som ikke "klarer" å reise fra OSL må fly X på alle leg på reisene sine. Så blir det mer F på oss
Medlemsvilkårene indikerer at det er okay å kombinere klasser, så lenge man betaler for det: Hvis en bonusbillett blir booket i ulike bonusklasser, skal antall poeng beregnes i henhold til den poengtabellen som krever flest poeng. Utfordringen med f.eks. OSL-LHR er at en del seter legges ut med begrensinger som gjør at de ikke kan kombineres med andre flyvninger videre ut i verden.
Fikk lagt til LHR-OSL i + hos SAS i dag på en annen reise en nevnt over. Også 330 dager før avreise. Der det tidligere stod en LH X til FRA som endedestinasjon. Så da er det bare å se om en knapp måned når neste reise våren 23 skal fylles opp med utreise.. Det skal ikke være enkelt dette.
I dag eksisterte plutselig ikke denne "regelen" agentene tidligere har vist til, og jeg fikk booket om til LHR - OSL (riktignok i Go, men det lever jeg fint med). Nå består returreisen av C og F med ANA og X med SK
Dette er ikke helt riktig. Det er en levende misforståelse at det ikke er lov til å blande klasser fordi det en gang i tiden stod at man ikke kunne blande klasser på samme billett i reglene. Det betyr at en person kan ikke fly F og en annen C på samme flight. Ikke at man ikke kan fly C først og så F etterpå. En liten, men svært viktig detalj dette
@Storbaba og @ccurrahee : Hvilke ruter, klasser og datoer (ca) har dere til Australia? Jeg har prøvd i lang tid å finne noe på slutten av dette året uten hell.
I praksis finner jeg bare biz til SYD. hvis du ikke akseptere turist kan du per nå finne 1 sete med ANA fra Haneda og 1 eller 2 seter med Asiana fra seoul. Thai vil antakelig slippe 1/2 seter når den tid kommer.
Jeg har søkt en del på den ICN ruten, men ikke funnet 2 pax. Hvilke datoer fant du? Jeg trenger 3 pax siden den ene ungen er eldre enn 2 år. Kan jo prøve å booke 2 og håpe på at de åpner et sete til. Noen erfaring med det?
Har aldri sett mer en 2 seter hos Asiana. Har ikke sett noe system på slipp., eller mønster. Men Asiana slipper jo seter for våren 23 nå, så det er på det tidspunktet du har best sjanse.
Det ser ut som om endringsgebyret er tilbake igjen iht. "Eurobonus - Spørsmål og svar- siden": "Må jeg betale endringsgebyr når jeg ber om hjelp fra SAS costumer service? Ja, i henhold til de ordinære ombestillingsreglene for SAS Bonusbilletter betaler du et ombestillingsgebyr dersom du kontakter SAS Customer Service via telefon. Unntak for ombooking til/fra Asia før 31. august 2022, eller hvis du har bestilt en reise til/fra Asia eller USA og har testet positivt for COVID-19 innen 24 timer før planlagt avgang." https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/?faq-category=corona-eurobonus