Chapter 11 er ikkje det same som ein konvensjonell norsk konkursprosess. Her i Norge vert selskapet slakta for å tilfredsstille kreditorane. I Chapter 11 vert selskapet beskytta mot kreditorane og får tid til å gjere finansielle og operasjonelle endringar. Det er framleis mogleg at vi framleis kan nytte kompanjongbillettane våre og i framtida
Noen som har fått til å bestille Star Alliance bonusreise på SAS sin hjemmeside i det siste? Betaling går ikke gjennom når jeg prøver å bestille. Har prøvd med ulike kort osv, og vil helst unngå telefonkø i disse dager.
Jeg booka en Star Alliance-tur tidligere i kveld. Litt ustabilt, men betaling funka og fikk billettene etter noen forsøk. (Siden hadde problemer med å laste inn saldo på EB-kontoen min, men når den til slutt ble lasta inn gikk det fint).
Hm, det var rart. Jeg har en teori om at det er skatter og avgifter som skaper trøbbel, men sikker er jeg ikke. Godt å høre at det i utgangspunktet i hvert fall, skal fungere
Blir trykk fra SAS-bonusnissene utover nå neste halvår, når alle skal svi av poeng samtidig i fall flyselskapet går konk....
Hmm, men vil ikke Star Alliance bonusbilletter booket via SAS/Eurobonus også gå med i dragsuget hvis SAS går under ?
Jo. Men man kan jo booke likevel. Og håpe på det beste... Dersom ikke streiken trekker ut i ukesvis, vil antagelig SAS overleve ut året i alle fall (pga konkurs-beskyttelse), og da kan man bruke bonuspoeng underveis frem til det
Mine 5 cent er at uansett hva som skjer med selskapet så er det lurt å bruke poengene nå. Hvis de går konk har det jo ikke så mye å si, men hvis de består, tipper jeg vi får en devaluering.
Hvorfor er det så mye ledig vestover? Billigere for sas? De kommende dagene er det mye ledig til statene og Canada, men lite til Asia. Registrerer at det ofte er ledig fra SFO/LAX med Eva, men det er vel ikke lov å booke vestover om man skal til Asia.
Med egen booking til vestkysten, og så en annen booking videre derfra ja. Poengmessig så hadde jo det beste vert en reise østover, eventuelt en av alle agentene som ikke vet helt hva de holder på med og går med på booking vestover mot Asia....
Nei, du får nok ikke gjennom det. Men, om du har litt ekstra poeng, så kan du booke SAS til LAX/SFO og så bruke CT videre til Asia. Jeg har en sånn booking neste år. Reiser hjem "riktig" vei. Det er mulig man får California -Asia og Asia-Norge på en CT som t/r, men jeg har booket som to enveis, da det var mye frem og tilbake for å få billetter på riktig dato. Altså har jeg brukt to CT, pluss en enveis med SAS Flying Premium.
Har booket to reiser med CT siste uken. Poeng, CT og avgifter trukket fra konto og kort. Kort tid etter mottatt e-post fra SAS med bestillingsbekreftelsen blir reisen kansellert. Får ingen varsle, men står kansellert og at jeg må kontakte kundeservice når jeg øker opp bookingen på SAS sine sider. Får hverken poeng, CT eller avgifter refundert automatisk. Noen som opplever samme?
Når jeg fikk kansellert sist så fikk jeg en knapp jeg kunne trykke på for å 'søke om refusjon'. Tror SAS ønsker at kunden selv skal gjøre siste steget med å bekrefte kansellering for å slippe havne i diskusjoner om plikt på ombokning, godtgjørelser osv. Men mulig det er noe annet som er issue i ditt tilfelle.
Får bare opp en rød boks om å kontakte kundeservice når jeg søker opp bestillingen - ingen valgmuligheter med andre ord.
Dette har vært svart på et utall ganger før, men jeg finner rett og slett ikke frem uten å bla meg gjennom en haug med innlegg. Har en reise med EVA t/r BKK fra 1-15 mars. Austrian har kansellert OSL-VIE begge veier, og nytt automatisk ruteforslag OSL-VIE/VIE-OSL fra SAS er utreise 27.feb og hjemreise 13.mars. Det funker jo dårlig når flyet fra BKK lander 15.mars. Ringe Austrian eller SAS? SAS sier jo det må være ledige bonusbilletter.
Det er operating carrier, Austrian, som har ansvaret for omruting etter EU261. SAS derimot, lar deg rebooke eurobonus reiser frem til 24 timer før avreise så lenge det er tilgjengelige bonusbilletter. Det er god tilgjengelighet OSL-VIE/VIE-OSL på dine datoer, bare ikke direkte. Ring Austrian og se hvor medgjørlige de er på å omrute deg på en direkterute, og så kan du eventuelt ta det med SAS om Austrian er vanskelige.
Når jeg er i en slik situasjon, og det har vært _mange_ slike siden mars 2020, sjekker jeg alltid om det finnes akseptable alternativer. Hvis ja, ringer jeg SAS umiddelbart og booke om. Jeg venter aldri med ombooking hvis det er noe jeg kan ordne opp selv. Jeg kan se at det finnes ledige seter til OSL via FRA og CPH 15. mars...