Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har booket en poengreise med SAS fra TRD til WRO i november. Nå har jeg lagt merke til at siste leg (CPH-WRO t/r) ble kansellert og at SAS ikke lengre tilbyr noe som helst flyvning til WRO.

    Må jeg bare akseptere at helle reisen nå kanselleres eller kan jeg kreve at dem booker meg om til Star Alliance? For ordens skyld er det ledige bonusbilletter hos både LH og LO. Jeg har booket Plus Bonus, så det er jo fristende å reise LH Business.

    upload_2022-7-23_20-23-33.png
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Ring og forlang ombooking. Men så langt fram i tid har de anledning til å kansellere alt og refundere deg alt uten tilleggskompensasjon.
     
    themichael liker dette
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Jeg skal prøve å kreve det på telefon, men har ingen erfaring hva man kan forvente her? Bare tyvärr?
    Jeg vet at det er ellers slik flyselskapene praktiserer det. Men når man går gjennom selve "Regulation No 261 / 2004", så står det absolut ingenting om en tidsavgrensning for ombooking.

    https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:en:HTML

    Jeg har gått gjennom det meste av teksten som er relevant for kansellering, og jeg forstår det ikke annerledes enn at 14 dagers fristen kun omfatter retten til care og standardkompensasjon. Samtidig har jeg ikke oversikt over hvordan domstoler eventuell har avgjort slike saker tidligere.

    Jeg må ikke dra til WRO - det er så å si bare en morro-tur. Men jeg er imidlertid såpass lei at SAS tilbyr flyvninger som dem aldri har tenkt å gjennomføre at jeg vurderer å bare sette dem en frist for re-routing og varsler at jeg ellers booker LH Full Flex og krever refusjon gjennom transportklagenemnda etterpå. Jeg kan også si at ALLE bestillinger etter 1. november som jeg har med SAS nå enten har fått kanselleringer eller endringer (det ble dog ennå ikke sendt ut noe SMS/eposter om det). Ikke greit.
     
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke lyktes like bra med min booking som har haugvis med kanselleringer. SAS sier de kun booker meg om hvis det er ledig bonus billetter... Fikk første kansellering i februar, turen går i august.
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke rett!
    Ved kanselleringer skal bonusbilletter behandles likt med betalte billetter ….
    Noe agenter nekter for dette, men det er like feil for det.
     
    Kjetil L, kaiarne and themichael like this.
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis flyselskapet ensidig kansellerer bookingen utløser det rett til å kjøpe nye billetter selv og få tilbakebetalt mellomlegget.

    Du har rett på å bli booket om, men du kan ikke nødvendigvis forvente å bli booket om til Business siden Plus bare er Premium Economy. Dette selv om det teknisk sett står C på Plus-billetten på europeiske flyvninger og at du dermed har tilgang til lounger, fast track osv.
     
    kaiarne and themichael like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,577
    Likes mottatt:
    22,633
    Bonuspoeng:
    183
    dette opplevde jeg også, en la til og med med på da jeg gjorde oppmerksom på regelverket…
    Den andre agenten pushet (som den første) veldig på at jeg selv må avbestille og bestille på nytt. Ga veldig tydelig uttrykk for at jeg nekter å gjøre det og at han pent må finne billetter og gjøre endringene for meg slik at jeg ikke mister rettigheter. «Hva er det du mener, rettigheter?» kom det spydig. Han ringte til noen, har tydeligvis fått et klarsignal og hjalp veldig motvillende med ombestillingen, men han gjor det. Har ikke opplevd en surere måte å bli snakket til før, men det løste seg. Bare å ikke gi seg. De liker visstnok ikke kunder som har lest reglene?
    Man har tre valg, ikke kun den ene som de prøver seg på. Det er kun klasse, ikke bestillingsmåten som er relevant.
     
    Spielhaug, paron, themichael and 3 others like this.
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Skal forsøke mer :D
     
    Flyingdutchman liker dette
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er egentlig ganske bestemt på at jeg booker reisen selv, dersom jeg ikke får hjelp med det fra SAS.

    Men hvilken klasse bør man da eventuell booke når jeg har klasse I hos SAS? Det er LOT og Lufthansa som tilbyr alternative ruter i Star Alliance. For å få samme fleksibilitet som Plus Bonus må jeg nesten bestille Business Flex. Dem har Economy Flex også, men da med kansellering mot en avgift (70 Euro hos LH om jeg ikke tar feil). Akkurat muligheten å kunne avbestille var jo særdeles viktig for meg med tanke på pandemien i november.
     
    Last edited: 24. juli 2022
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ringte dansk nummer i dag - og til stor overraskelse tok en hyggelig dansk man telefonen etter kun tre (!) minutter.

    Han skjønte umiddelbart problemet og at SAS ikke lengre hadde noe flyvninger til WRO og begynte å søke etter flyvninger med Star Alliance. Han fant de flyvningenene som jeg også fant på Star Alliance søk på web og det var overraskende lettvint å få booket om. Business fant han ikke noe ledige bonusbilletter, men det var for så vid i orden for meg (ikke så mye å få ekstra på denne ruten uansett når man allerede er diamant).

    Jeg må si jeg hadde foventet mye mer trøbbel her, men det gikk jo bra.

    Så regner jeg med at jeg kan få 30% kompensasjon for nedgradering fra SAS Plus til Star Alliance Economy etter at reisen er gjennomført?
     
    SirH00D and Eddie47 like this.
  11. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    497
    Likes mottatt:
    1,570
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    har en CT som starter og slutter i CPH som jeg booket online.
    Har funnet tur/retur billetter til og fra CPH med Sas og booket de for poeng.

    Ringer man Sas kundeservice så kan de legge til disse på CT? Eller må man vente til mandags morgen og CT linja åpner?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Ny vri!
    Min datter og svigersønn skal til ICN påsken 2023 poeng og CT, bestilt før SAS slapp sine billetter og derfor ble reisen bestilt fra og til OSL.
    Jeg fant ledige billetter BGO-OSL og OSL-BGO på Awardfares og Sas.no, de ringte inn i går og den første svensken sa at det var umulig å legge til reisene og la på .
    Neste svenske var servicen selv og fant billettene, men fikk ikke booke dem og henvendte seg til sjefen for å få hjelp.

    Svaret var følgende: Billettene var bare tilgjengelige for nye bestillinger, men ikke for å legge til på gamle bestillinger.

    Dette betyr kanskje at hele reisen må bestilles i ett og at det ikke går an å legge til flygninger i ettertid?
     
    Last edited: 30. juli 2022
    Spielhaug liker dette
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Får håpe de klarer å endre det. Jeg har også gjort et lignende stunt til ORD, bestilte CPH-ORD-CPH for å sikre bizbilletter. Nå finner jeg ikke ledige SVG-CPH, men hvis jeg søker opp SVG-CPH-ORD så finnes det ledig SVG-CPH.
    Married segments, ass…
     
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde samme problem i Feb/Mars til Chicago. Jeg manglet svg-cph, men så begynte jeg å følge med hver dag og plutselig en dag så dukket det opp 2 plus billetter og da var det rett på telefonen til SAS. Eventuelt at du søker svg-oslo, åsså oslo-cph.
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det var ledige Plus billetter både på Sas.no og på Awardfares, men i følge agenten var de forbeholdt nye reiser og ikke som tillegg på allerede bestilte reiser.
     
    SVG_flyer liker dette
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje kan han eventuelt booke en ny reise, og avbestille den gamle hvis d var poeng reise har ikke lest gjennom alt.
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Ny vri!
    Min datter og svigersønn skal til ICN påsken 2023 poeng og CT, bestilt før SAS slapp sine billetter og derfor ble reisen bestilt fra og til OSL.
    Jeg fant ledige billetter BGO-OSL og OSL-BGO på Awardfares og Sas.no, de ringte inn i går og den første svensken sa at det var umulig å legge til reisene og la på .
    Neste svenske var servicen selv og fant billettene, men fikk ikke booke dem og henvendte seg til sjefen for å få hjelp.

    Svaret var følgende: Billettene var bare tilgjengelige for nye bestillinger, men ikke for å legge til på gamle bestillinger.

    Dette betyr kanskje at hele reisen må bestilles i ett og at det ikke går an å legge til flygninger i ettertid?
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Kjør agentrullett. Jeg hadde en CT reise for to i mar-apr23 LONSYDLON hvor jeg la til OSLLON og LON OSL for tre uker siden uten en eneste kommentar...
     
    Hanen and SVG_flyer like this.
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å ringe kundeservice i dag, de fikser det. CT-telefonen betjenes av kundeservice nå..
     
    SVG_flyer liker dette
  20. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å få utstedt ny CT for tiden? Da mener jeg om man avbestiller en reise til Asia som er bestilt med utgått CT, og man får en ny med 30 dagers gyldighet...
     

Del denne siden