En CT-retur fra Asia som er blitt endret (til det verre) flere ganger. Fikk en liten schedule-change (under streiken), så åpning for å endre. 30 min på tlf fra utlandet i dag, Agent: "Hallo..hallo.." og la på. F...heller altså. Testet chat. 38 i kø. Ikke noe stress, er jo laptop. Ventet ca 30 min. Den svenske agenten var selv i kø på tlf til Eurobonus og ba meg vente Så flighten jeg ville endre til. Oppdatert i app, agent holdt chatten til billett var ticketed. Ingen diskusjon, bare velstand. Imponert SAS. Imponert!
De kan trykke ut nye billetter umiddelbart ved SKCHG eller INVOL, men frivillige endringer krever ny kalkulasjon av avgifter og det får de ikke lov til å gjøre selv lenger :/
Men endringer til Asia skal være belastningsfritt frem til 31.12.22: "Du kan bruke en Amex-verdikupong som ikke har utløpt når du legger inn en ny bestilling. Hvis verdikupongen har utløpt etter at du la inn den opprinnelige bestillingen, har du lov til å endre uten å betale gebyr hvis du reiser til/fra: Asia med avgang 31. desember 2022 eller tidligere."
Jeg forsøkte meg på dette for å slippe unna endringsgebyret, men KS hevder det bare gjelder rene SAS-bonusbilletter, ikke star. Det står jo forsåvidt her også:
Fikk lagt til tilslutningsflighter på et par CT'er i dag. Måtte ta til takke med Eco, selv om det står ledig Biz på AF og på SAS.no. (SK og LH-flighter) Noen som har funnet noen måte å komme rundt det problemet? Er det agenten som ikke gjorde ting riktig? Ikke krise med et par timer i Eco, men jeg vil jo gjerne ha mest mulig ut av poengene mine. I tillegg får jeg ikke velge sete på SK Go.. Hvorfor ikke? Ikke rart det er lang kø på telefonen hos SAS, de får jo aldri ordnet ting ferdig med første samtale.
Agenten gjorde det forsåvidt riktig etter policy, men noen agenter klarer (er villig) til å overstyre O&D-tilgjengelighetskontrollen. Bare å ringe opp igjen til du får viljen din Du får ikke valgt sete på SK før reservasjonen er ticketed.
Mulig å legge til tilslutningsleg med Wideroe på star alliance bonusreise, eller er Wideroe kun mulig på rene SAS/Wideroe bonusreiser? Like greit å spørre her fremfor 1 time i telefonkø..
Det betyr at SAS kan styre tilgjengelighet basert på origin og destination, feks kan de slippe x antall bonusbilletter OSL-LHR med spesielle regler som at origin må være domestic norge, og flygningen kan ikke ha videre forbindelse. Eller de kan feks gjøre bonusbilletter til CPH og ARN kun tilgjengelig med videreforbindelse med SK. SAS-agentene kan overstyre dette, men selvsagt bare for egne flyvninger. Litt mer lesestoff for spesielt interesserte. https://amadeus.com/documents/en/ai...-amadeus-altea-network-revenue-management.pdf https://www.researchgate.net/public...rom_origin_and_destination_revenue_management
LH gjør jo dette "hele tiden" .. Fly til eller fra Tyskland med noe annet enn LH er det ofte ikke mulig med tilslutningsfly til/fra Norge med LH C, kun LH X ..
Og LH bruker en enda verre variant av dette, married segments. Da er segmentene låst sammen, og dette håndheves av Amadeus slik at det ikke er mulig å endre/slette individuelle segmenter i married segment gruppen. https://servicehub.amadeus.com/c/portal/view-solution/897686/en_US/understanding-married-segments
Har vært nevt noen ganger tidligere at WF kun går på rene eurobonus-reiser ettersom de ikke er med i Star. Har ikke selv forsøkt å mikse, men vet at mange har fått nei tidligere pga dete, kan ikke huske at jeg har sett noen positive bekreftelser, men har ikke forsøkt å finne noen heller...
Etter nesten 2 timer på telefon med en agent som ikke hadde full kontroll så er jeg litt bekymret for at noen av bookingene ikke er good og at alt er i orden. De ser fine ut i mine bestillinger. 1. Er det noen måte å sjekke om det er "ticketed" som det refereres til? 2. Er det andre måter å gjøre så jeg sover godt om natten?
Har du fått mail fra SAS med "Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS..." så skal du være trygg på at de er ticketed
Og det pleier å være en rød linje øverst på siden under "Mine bestillinger", hvor det står at billettene ikke er klare ennå. Så kommer det epost som @Lars J viser til over her.
Ja det er også en god indikasjon at ikke alt er på stell om reisen ikke er påbegynt, har reisen begynt så kan denne komme ved IRROPS, selv om alt er i orden. Sist for 2 uker siden da vi ble rebooket fra YYZ-CPH-ARN til YYZ-DUB-ARN under streiken. Vi fikk da nye nye billetter med ny reiserute på mail, altså denne "Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS.." Ble bekymret for at alt ikke var OK da denne røde linjen dukket opp under bestillingen på SAS.no, men viste seg og være fordi våre allerede flydde segment på bookingen(ARN-LHR-YYZ) ikke lenger hadde ett billettnummer knyttet til seg(siden vi nå hadde fått nye). @Trent600 hadde en tilsvarende opplevelse tidligere i sommer ser jeg. https://insideflyer.no/forums/threads/hva-betyr-«-«vi-har-ikke-gjort-ferdig-billettene…-».18089/
På en CT booking har jeg en flight mellom GMP og HND (januar 2023) som jeg ikke tror blir gjennomført. Den er ikke til salgs på Asiana sine nettsider og Flighty finner den ikke på samme dato. Noen som har erfart lignende? Reisen er ticketed men akkurat det legget er ikke kansellert på sas.no. Kan det være flight schedule som ikke er oppdatert enda for januar 2023?