Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    En CT-retur fra Asia som er blitt endret (til det verre) flere ganger. Fikk en liten schedule-change (under streiken), så åpning for å endre. 30 min på tlf fra utlandet i dag, Agent: "Hallo..hallo.." og la på. F...heller altså.

    Testet chat. 38 i kø. Ikke noe stress, er jo laptop. Ventet ca 30 min. Den svenske agenten var selv i kø på tlf til Eurobonus og ba meg vente :D Så flighten jeg ville endre til. Oppdatert i app, agent holdt chatten til billett var ticketed. Ingen diskusjon, bare velstand. Imponert SAS. Imponert!
     
    AirMags, Leon, sunshine and 4 others like this.
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,171
    Bonuspoeng:
    93
    De kan trykke ut nye billetter umiddelbart ved SKCHG eller INVOL, men frivillige endringer krever ny kalkulasjon av avgifter og det får de ikke lov til å gjøre selv lenger :/
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Gebyret er for Star Alliance på 450 og telefongebyr på 375.
     
    Molde liker dette
  4. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,259
    Likes mottatt:
    2,758
    Bonuspoeng:
    113
    Men endringer til Asia skal være belastningsfritt frem til 31.12.22:

    "Du kan bruke en Amex-verdikupong som ikke har utløpt når du legger inn en ny bestilling. Hvis verdikupongen har utløpt etter at du la inn den opprinnelige bestillingen, har du lov til å endre uten å betale gebyr hvis du reiser til/fra:
    • Asia med avgang 31. desember 2022 eller tidligere."
     
    Molde liker dette
  5. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,171
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forsøkte meg på dette for å slippe unna endringsgebyret, men KS hevder det bare gjelder rene SAS-bonusbilletter, ikke star.

    Det står jo forsåvidt her også:

    upload_2022-8-3_14-34-22.png
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk lagt til tilslutningsflighter på et par CT'er i dag. Måtte ta til takke med Eco, selv om det står ledig Biz på AF og på SAS.no. (SK og LH-flighter)

    Noen som har funnet noen måte å komme rundt det problemet? Er det agenten som ikke gjorde ting riktig? Ikke krise med et par timer i Eco, men jeg vil jo gjerne ha mest mulig ut av poengene mine. :)

    I tillegg får jeg ikke velge sete på SK Go.. Hvorfor ikke?

    Ikke rart det er lang kø på telefonen hos SAS, de får jo aldri ordnet ting ferdig med første samtale. :confused:
     
    magnusant liker dette
  7. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,171
    Bonuspoeng:
    93
    Agenten gjorde det forsåvidt riktig etter policy, men noen agenter klarer (er villig) til å overstyre O&D-tilgjengelighetskontrollen. Bare å ringe opp igjen til du får viljen din ;)

    Du får ikke valgt sete på SK før reservasjonen er ticketed.
     
    holmen liker dette
  8. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig å legge til tilslutningsleg med Wideroe på star alliance bonusreise, eller er Wideroe kun mulig på rene SAS/Wideroe bonusreiser? Like greit å spørre her fremfor 1 time i telefonkø..
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Takker!
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293

    Kan du beskrive/ forklare denne tilgangskontrollen sånn at alle forstår?
     
    Mbj and Chr1st1an like this.
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,171
    Bonuspoeng:
    93
    Det betyr at SAS kan styre tilgjengelighet basert på origin og destination, feks kan de slippe x antall bonusbilletter OSL-LHR med spesielle regler som at origin må være domestic norge, og flygningen kan ikke ha videre forbindelse.

    Eller de kan feks gjøre bonusbilletter til CPH og ARN kun tilgjengelig med videreforbindelse med SK.

    SAS-agentene kan overstyre dette, men selvsagt bare for egne flyvninger.

    Litt mer lesestoff for spesielt interesserte.

    https://amadeus.com/documents/en/ai...-amadeus-altea-network-revenue-management.pdf

    https://www.researchgate.net/public...rom_origin_and_destination_revenue_management
     
    Last edited: 04. aug 2022
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    LH gjør jo dette "hele tiden" .. :confused:
    Fly til eller fra Tyskland med noe annet enn LH er det ofte ikke mulig med tilslutningsfly til/fra Norge med LH C, kun LH X ..
     
  13. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,171
    Bonuspoeng:
    93
    Og LH bruker en enda verre variant av dette, married segments. Da er segmentene låst sammen, og dette håndheves av Amadeus slik at det ikke er mulig å endre/slette individuelle segmenter i married segment gruppen.

    https://servicehub.amadeus.com/c/portal/view-solution/897686/en_US/understanding-married-segments
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært nevt noen ganger tidligere at WF kun går på rene eurobonus-reiser ettersom de ikke er med i Star.
    Har ikke selv forsøkt å mikse, men vet at mange har fått nei tidligere pga dete, kan ikke huske at jeg har sett noen positive bekreftelser, men har ikke forsøkt å finne noen heller...
     
  16. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Etter nesten 2 timer på telefon med en agent som ikke hadde full kontroll så er jeg litt bekymret for at noen av bookingene ikke er good og at alt er i orden. De ser fine ut i mine bestillinger.
    1. Er det noen måte å sjekke om det er "ticketed" som det refereres til?
    2. Er det andre måter å gjøre så jeg sover godt om natten?
    :)
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,314
    Bonuspoeng:
    183
    Har du fått mail fra SAS med "Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS..." så skal du være trygg på at de er ticketed
     
    themichael, Pyro and Kjetil L like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Og det pleier å være en rød linje øverst på siden under "Mine bestillinger", hvor det står at billettene ikke er klare ennå. Så kommer det epost som @Lars J viser til over her.
     
    themichael, Lars J and Pyro like this.
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,314
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er også en god indikasjon at ikke alt er på stell om reisen ikke er påbegynt, har reisen begynt så kan denne komme ved IRROPS, selv om alt er i orden.

    Sist for 2 uker siden da vi ble rebooket fra YYZ-CPH-ARN til YYZ-DUB-ARN under streiken.

    Vi fikk da nye nye billetter med ny reiserute på mail, altså denne "Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS.."

    Ble bekymret for at alt ikke var OK da denne røde linjen dukket opp under bestillingen på SAS.no, men viste seg og være fordi våre allerede flydde segment på bookingen(ARN-LHR-YYZ) ikke lenger hadde ett billettnummer knyttet til seg(siden vi nå hadde fått nye).

    @Trent600 hadde en tilsvarende opplevelse tidligere i sommer ser jeg. https://insideflyer.no/forums/threads/hva-betyr-«-«vi-har-ikke-gjort-ferdig-billettene…-».18089/
     
    holmen and trygveat like this.
  20. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    På en CT booking har jeg en flight mellom GMP og HND (januar 2023) som jeg ikke tror blir gjennomført. Den er ikke til salgs på Asiana sine nettsider og Flighty finner den ikke på samme dato. Noen som har erfart lignende? Reisen er ticketed men akkurat det legget er ikke kansellert på sas.no. Kan det være flight schedule som ikke er oppdatert enda for januar 2023?
     

Del denne siden