Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Rimelig hyggelig opplevelse med SAS i dag.

    For 3 dager siden tikket det inn kansellering fra ANA på NRT-HNL i First Class som ble booket for lenge siden, meget ergerlig. Har i 2 år forsøkt å komme meg på tur til HNL med ANA sine 380 i First, men COVID og annet har stoppet dette. Nå skulle jeg dit i Januar men ANA valgte å kansellere 1 av 2 ruter - og min var selvsagt den kansellerte...

    Har tenkt på hva jeg skal gjøre med bookingen i et par dager uten å helt lande hva det blir til, men ut av det blå kommer det et pling i telefonen om at det er en endring i bookingen min. Joda - der har SAS flyttet meg over til den ruten som faktisk går den dagen, i First Class! Dette er rimelig wicked for ANA har hatt null (0) seter tilgjengelig på disse avgangene i lang lang lang tid. Har selv hatt søk oppe og flightene har vært utilgjengelige for SAS bookinger i måneder. Aner ikke hva som har skjedd eller hvordan det skjedde, men jeg er confirmed til HNL i F :)
     
    jonss, Lillegutt, AirMags and 16 others like this.
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det høyst sannsynlig ANA som har ordnet opp. Kan anbefale å sjekke om SAS må skrive ut ny billett/bekrefte ombookingen, for å unngå å risikere at den nye flighten faller ut.
     
    Maggie liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Ringte inn det sekundet det ticket inn endring. SAS ba om confirm på at jeg ville ha nye flighten og kjørte ticketing mens jeg var på linja, alt done på 1 min.

    Enig med deg - trolig ANA som har ryddet opp her.
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,832
    Likes mottatt:
    8,327
    Bonuspoeng:
    183
    Kult, når jeg har fått flights kansellert tidligere har jeg kastet meg rundt og tatt det første og beste alternativet jeg kan finne, burde kanskje hatt mer is i magen. Om det er mulighet for å bli booket om etter ett par dager
     
    Maggie and Darkcho like this.
  5. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,259
    Likes mottatt:
    2,758
    Bonuspoeng:
    113
    Hørt om nordmannen, dansken og svensken?
    Nei, ingen spøk, men derimot dagens agent-rulett.

    Case: 2 bookinger med 2 utgåtte CTer til Japan (10.22)
    Ønske: kansellere og få CTer tilbake med 30 dager ekstra varighet

    Nordmannen: svar i løpet av minutter, men måtte sjekke. Jeg la på etter over en halvtime venting på at han skulle komme tilbake.

    Dansken: rask svar, men måtte sjekke et par ganger: kun ombooking, men ikke CT tilbake med 30 dager gyldighet.

    Engelsk valg. Svensk (og meget hyggelig dame): måtte også sjekke, men fikk 3mnd ekstra gyldighet på CTer. Både poeng og CTer dukket opp kort tid etter.

    Konklusjon: Svensk seier, jajamensann!
     
    Bolle, indahla, AirMags and 9 others like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Støtte på akkurat dette problemet her nylig.
    De klarte ikke å knytte sammen SK og OS.
    Det var flere (tilsynelatende) erfarne agenter, men etter en halvtime var konklusjonen at det ikke går.
    Visstnok noe som har skjedd i nyere tid at dette ikke lar seg gjøre lenger som tidligere, så ville vært litt mer forsiktig med å booke kort transfer mellom to billetter i fremtiden.
    Jeg klarte å hente ut bagasje og sjekke inn på nytt med 75 minutter på ARN, men ikke like sikker på om det ville fungert på f.eks. CPH.
    BKK kjenner jeg ikke så godt så vanskelig å si noe her, men må man hente bagasjen må man krysse toll og etterpå sjekke inn og passere sikkerhetskontrollen på nytt.. Det kan fort ta tid..
     
    Jeanette, Lars J and Insomnia4u like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    BKK har tidligere hatt transit check-in for uthenting av nytt boardingkort. I August så det ut som det var åpnet igjen. Får en agenten ved første flyplass til å tagge bagasjen helt frem så knytter transit-check in tag til nytt boardingkort. Må man ut og rundt går det fort 3-4 timer.

    I teorien skal det vel være mulig å tagge uansett, men godt mulig det er lagt inn endel sperrer fra covid-tiden som ikke ennå er åpnet.
     
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Det er dette som irriterer meg med SAS kundeservice og grunnen til agentrulett i det hele tatt er blitt en greie…
     
    Origo and Eddie47 like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Det sa de i alle fall i innsjekk at var vanskelig i det siste. Typ noen måneder, ikke siden covid.
    Sist jeg spurte på samme flyplass var det null problem, og min forståelse er at det ikke var problem med agentene, men et reelt systemproblem.
     
    Insomnia4u liker dette
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner, så det er Amadeus som er problemet? Synd hvis det blir permanent.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Slik jeg forstod det ja. Veldig synd, vet ikke om det er fordi selskapene ikke vil stå ansvarlig for bagasje når man har kjøpt billett noe annet sted..

    Problemet er vel bare at ikke alle reiser kan nødvendigvis kjøpes enkeltstående.. I alle fall ikke til en edruelig pris,spesielt for oss som bor i provinsen og er avhengig av å fly til en hub først...
     
    Insomnia4u liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har blitt det forklart tidligere, er at bagasjen blir "holdt tilbake" i systemet inntil ny flight kobles til, når den er tagget men med separate flights. Mulig det er et kostnadsspørsmål siden det kan kreve manuell behandling.

    Hvis bagasjen blir liggende på vent i en tralle inne på rotunden må den plukkes manuelt og sendes videre. Vet ikke hvordan OSL sitt nye system opererer, men det er antagelig litt ulik praksis rundt om på flyplasser.

    Separate billetter er relativt risikabelt å reise med, selv om jeg har gjort det endel pre-covid. Pleier å ha 5-24t å gå på om jeg må gjøre det.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Huff.. Jeg har gjort dette med under 2 timer flere ganger.
    Alltid løst seg med bagasje frem til nå.
    Men opplevde at på ARN klarte jeg å hente bagasje og sjekke inn på under 1 time så jeg rakk tilbake til loungen før avreise.
    Hadde 75 minutter opprinnelig....

    Meget overrasket over at det ikke gikk å sende bagasje hele veien, men tror ikke det stoppet hos agenten.

    Var forberedt på å reise uten bagasje når det ikke gikk.. Men jaggu kom bagasjen med rød lapp først på båndet.. Mest tidkrevende var automat innsjekk hos LH...
     
    tobeornot999 liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Under 2 timer på intercontinentale flighter?
     
  15. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Er det noen som har flydd Lufthansa premium economy og kan fortelle meg om dette er tilsvarende SAS plus i B747og/eller A350? Vurderer å oppgradere (med penger) billetter jeg har i eco. Har fått beskjed fra gullmailen om at jeg ikke kan oppgradere med poeng.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Stort sett intra-Europa.
    En gang via BRU SK/ET.
     
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,789
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Dere som har Alaska Miles: hvordan får dere tjent disse?
     
  18. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Booket nylig VIE - TPE med BR062 og så TPE - BKK med BR067. Alt var fint og flott helt til jeg logget meg inn på nett og fant ut at BR062 mellomlander i BKK på vei til TPE. Det er jo fint og flott ¨få en 17 timer+ layover i TPE, men er det noen som har erfaring om å få byttet dette ut til å bli en VIE-BKK istedenfor?
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Har kikket en del på den ruten selv, i det siste. Det ser ut til at de legges ut som VIE-BKK og VIE-TPE med mellomlanding i BKK. Kanskje også BKK-TPE. Hvis man booker en av dem, så blir den andre "halvparten" borte. Så det kan hende du hadde fått booket VIE-BKK i første omgang. Sjekket du det? Kan jo høre med kundeservice om du kan booke på nytt, men kutte omveien om TPE.
     
    mrt liker dette
  20. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde ventet så lenge på en åpen slot, så bare hugget til. Skulle ha sjekket VIE - BKK selvfølgelig :)
     
    holmen liker dette

Del denne siden