Da fikk jeg svar fra diamant mailen og du hadde (selvsagt ) rett: Jeg satser på at jeg kan få differansen erstattet etter at reisen er gjennomført, eventuell ved hjelp av transportklagenemnda. Det her var jo SAS som har informert meg feil på telefonen.
Spørs helt hvor du skal, og ikke minst hvor lang flighten er. Men som hos SAS (A350/A330) er forskjellen rimelig liten fra eco til premium eco. Kan sammenlignes og sjekkes her: https://www.lufthansa.com/no/en/premium-economy-class
Jeg vil si at jeg opplever SAS Plus longhaul som et godt skritt opp fra vanlig eco. Greit nok, det er ikke biz, men jeg syns det er bra valuta for pengene. Har ingen erfaring med Lufthansen premium.
Veldig enig med deg, SAS Plus på langdistanse (hvorfor bruker du longhaul?), er et svært bra produkt og jeg flyr gjerne det til USA dersom prisen er riktig. Mitt store problem er at noen her inne for flere år siden, overtalte meg til å ta fruen med på langdistanse i business og nå nekter hun å flytte bak til Plus.
Jeg har i noen dager prøvd å endre retur fra PTY-BGO. Vi hadde PTY-JFK-(35 timer på JFK)-BRU-CPH-BGO og har nå etter 4 telefonsamtaler PTY-IST-FRA-BGO med overnatting i FRA. Mine store undringer er: - Hvorfor kan noen av agentene fyrer av billettene på direkten mens jeg sitter i telefonen, mens andre må sende dem til Eurobonus-avdelingen hvor de ser ut til å ha sirup på tastene? - Alle flygningene fant jeg på SAS.NO og jeg fant business hele veien, først PTY-IST-FRA og FRA-BGO. På siste strekket sto det business på FRA-CPH-BGO, men når den skulle bestilles ble det økonomi FRA-CPH og plus på CPH-BGO når det var i sammenheng med de andre flygningene. Agenten kunne booke FRA-CPH-BGO i business hvis det ble booket separat. Da ble det økonomi direkte FRA-BGO! Siste agenten jeg snakket med, hun snakket bare engelsk, tok kontakt med Eurobonus-avdelingen og fikk etter 10 min svar om at billettene ville bli skrevet ut før helgen. Jeg er jo selvsagt redd for at Turkish sletter billettene hvis de ikke blir utskrevet i tide ... ... og hvorfor tar det så i h**** lang tid å få skrevet ut billettene?
Innføringen av et 2 lags kundekontaktsystem er jo klassisk. Det fjerner kundes mulighet til å påvirke den som tar beslutninger og genererer så mye frustrasjon at brysomme kunder slutter å ta kontakt om kompliserte spørsmål. De som jobber i front reduseres til å kunne gi bla bla svar og løse enkle spørsmålsstillinger eller selge produkter. De trenger minimal kunnskap og opplæring og kan skiftes ut og erstatter ansatte med kunnskap med mer lav lønnede transiente ansatte som studenter osv. Utfordringen for oss ligger at vi er avhengige av at de som sitter på backoffice både skal være tilstede, gjøre jobben sin og ha kunnskapen og fleksibiliteten som er nødvendig for å få til mer komplekse bookinger. Jeg tenker dette er et ønsket tiltak fra SAS for å spare penger på ansatte og med bi effekten at EB poeng blir vanskeligere å utnytte, noe de også er tjent med. Selv kjenner jeg systemet godt igjen fra mye kontakt med NAV som bruker ; som fag person har jeg alltid hatt god kontakt med NAV som pårørende er det omtrent umulig. Hver gang jeg tar kontakt må jeg snakke med en ny person som ikke kjenner saken og ikke har noe myndighet. Jeg er avhengig av at denne personen tar saken videre og kan ikke selv påvirket muligheten for kontakt med de som faktisk tar beslutninger. På den måten fjerner ikke bare NAV press på tiden til de som tar beslutninger, de fjerner også en hel masse krav/spørsmål/rettigheter. Fordi det er så mange som ikke orker å slåss med Don Quijotes vindmøller. *Rant ferdig*
Min observasjon er at de fleste (alle?) agentene kan billettere nye reservasjoner, men endringer må sendes til backoffice. I noen tilfeller kan de ringe backoffice og få de ut på kort tid, feks hvis det er TG-segmenter involvert som har en veldig kort ticketing time limit (5 timer). Ved irrops/invol reroute blir det ikke kalkulert poeng eller skatter på nytt, og da kan agentene trykke ut en ny billett umidddelbart.
Ser at SAS har endret teksten angående Singapore Airlines: Tidligere stod det at Singapore Airlines ikke var tilgjengelig pga tekniske problemer, som trolig var bullshit..
Har akkurat fått kansellert tidenes reise fra BGO-CHP-IST-SIN samt retur i november. Har selv betalt for et annet flyselskap som flyr til Hanoi etter to dager i Singapore. Samt at jeg har booket et hotell som ikke vil refundere. Jeg kan få poeng og CT tilbake, men jeg vil jo heller ha reisen. Noen som vet hvordan jeg går frem for å booke om? Snakker meg med SAS, Turkish, eller med "Tallin" (CT telefonen). Det er jo umulig å finne noen andre asia reiser i business/first for tiden.
Jeg har bestilt en bonusreise via Star Alliance-portalen til SAS (OSL-BKK). Hvor lang tid er det vanlig at det tar før poengene blir trekt fra konto? Bestilte i går formiddag (etter at nettsiden feilet MANGE ganger før det endelig gikk)
Skal prøve meg på en egotrip på first, jeg vet at flyselskapet har ansvar dersom forsinkelser gjør at jeg ikke rekker flyet videre på tur og retur... men gjelder det også om det er forsinkelser på tur som gjør at jeg ikke rekker retur. feks: derom jeg tenker at turen går til JFK med tre timer der før jeg reiser hjem igjen, og flyet fra europa blir forsinket.
Si ifra om jeg tar feil, men det er vel i prinsippet ikke noen forskjell på bonusbilletter og andre billetter når det gjelder rettigheter ved avvik. Ved kansellering skal flyselskapet også tilby ombooking, ikke bare refusjon, selv om det ikke finnes disponible bonusseter. Artikkel 5 Innstilt flyging 1. Dersom en flyging innstilles, skal de berørte passasjerene: a) tilbys assistanse av det utførende luftfartsselskap i samsvar med artikkel 8 Artikkel 8 Rett til refusjon eller omruting 1. Når det vises til denne artikkel, skal passasjeren ha valget mellom: (bla bla bla) b) omruting snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår, til det endelige bestemmelsessted
Hvis billettene er utstedt kan du også bare vente .. Det er flere her som har fått "gratis" reiser fordi SAS har glemt å trekke poeng =)
Sitter selv på et sett med billetter som det aldri ble trukket poeng for. Og har reist på en sånn billett tidligere. Vær klar over at ved eventuelle forandringer fra din side så blir det fanget opp og poeng blir trukket, så sørg for å ha nok poeng på konto. Også må du jo sjekket at du faktisk har fått en billett dvs de vanlige e-postene med bekreftelse og reiserute fra SAS. Og sjekket at turen er søkbar i dine reiser. Så sitt stille i båten om du er konfortabel med det, og blir det oppdaget eller du må gjøre foandringer så ender du bare opp med å betale den summen du var villig til å betale uansett.
De har ikke trukket kredittkort for gebyrer heller, så det er litt rart. Er bestilt til noen andre (salg av poeng + CT her inne på forumet), så dette må være i orden. Takk for svar.
Ja har fått billettene som lohelle kjøpte for meg. Jeg kjøpte også andre billetter for egne poeng samme dag, det vil si 19. oktober og poengene ble ikke trukket før i dag, så mulig dine også har blitt trukket nå lohelle.