Til ekspertene her inne: Kan det være at det er tilnærmet umulig å finne Star Alliance Business Bonus med ANA til Tokyo? Jeg har sett litt etter altnernativer når SAS eventuell kansellerer min reise til HND, men jeg fant rett og slett ingenting. Jeg har prøvd blant annet FRA, MUC og LHR som jeg vet flys av ANA. Litt economy finner jeg, men ingenting i business.
Det tar gjerne måneder (eller år) før SAS får oppdatert alle relevante steder på nettsiden etter regelendringer. Det er ikke første gang det står noe selvmotsigende der
Generelt har det vært tynt med billetter til Asia i den senere tid. Tidligere har det vært noe med ANA, eks AMS/BRU har vel hatt tilgjengelighet om jeg ikke husker feil. Men vi ser jo nå hvor sulteforet folk er på å få booket noe, mange har sikkert ganske mye poeng stående på konto, og i tillegg har man fort 3-4 CT som brenner i lomma.. Da ryker alt som slippes meget fort, se hva som skjedde med SQ når det ble sluppet. Eller Tokyo med SAS. Ble sluppet i går, på par timer var hvert eneste sete støvsugd opp..
Takk for svar! Nå er det for min del ikke slik at jeg absolutt må kvitte meg med poenge...men det er likevel fint at SAS endelig har en ikke-europeisk destinasjon utenfor burger-land som kan bookes med poeng .
Jeg bestiller aldri rene SK-reiser med CT. Men jeg synes det er en interessant problemstilling. Altså om de nye bonusreise-reglene overstyrer CT-reglene ved rene SK-awardreiser. For meg er det ikke tydelig siden CT alltid har hatt sine egne regler, og egen tilgjengelighet til SK-seter (eller manglende som vi har erfart).
Det er ikke egne regler med CT for rene SK-awardreiser, heller ikke egen tilgjengelighet. Det er heller ingen forskjell med CT eller uten CT hvis man bestiller Star-Alliance poengreiser. Det eneste en Companion Ticket gjør er å gi deg 50% poengrabatt for en eller to personer. Jeg tror du blander CT og Star alliance bonusreisebestilling. Det er teknisk sett mulig å bestille rene sasreiser med sistnevnte. Du vil da betale litt mer poeng og litt mer gebyr enn hvis du gjør en ordinær poengbestilling på sas.no. Du vil også mest sannsynlig slippe de nye ombookings- og kanselleringsgebyrene til SAS, men om det er verdt det er noe annet.
Jeg ser på AF at United releaser bonusrejser 337 dage før, men hvornår bliver de released til SAS Eurobonus ?
Et litt annet tema: Ser på bonusreiser til Europa i sommer. Så og si konsekvent er det bare mulig èn vei - om utreise er f.eks 15 juli, så er det ingenting andre veien etter denne datoen. Har det alltid vært slik? Nei, ikke nødvendigvis noe jeg vil bruke poeng på, samtidig så ser jeg jo at revenue-billettene er ganske dyre.
Ikke for å være noen gledesdreper, men disse datoene er fjernet for salg fra sas.no Ville fulgt godt med på bookingen, mange som har opplevd mye rart med sine HND bookinger.
Jeg har en retur fra HND i august, på en lørdag. Man får kjøpt billetter i Go og Plus, men ikke i Biz. Hva kan det bety? Sjekket EF, og der kommer biz opp på setekartet. Edit: sjekket HND-CPH i stedet for CPH-OSL, da kom Biz opp som valg. Men, hvis man skal videre til OSL får man ikke kjøpe biz på første leg.
Her har de atter en gang endret ruteprogrammet fra i går på formiddagen. Ser at de har lagt inn torsdag 1 juni som den eneste torsdagen de skal fly. Da er jo hele reisen min intakt
Bonusseter intra-Europa i sommerferien forsvinner kjapt, så finner du noe tur/retur nå er du heldig. Sjekket for moro skyld selv og opplever samme - at det bare er ledig én vei.
Har en CT-flygning til Japan i påsken som det er blitt litt krongling med. Den er blitt offer for utallige rutetabell-justeringer de siste månedene, og jeg har vel egentlig bare latt det være (første kansellering kom i august). Tenkte at med diverse korona-gjenåpninger ol at ting ville ordne seg automatisk. Ser nå ved nærmere ettersyn at det har det ikke gjort. Har CPH - WAW - ICN - HND. LOT har orden i sysakene og flyttet flyet fra 2. apr til 4. apr, så da er CPH - WAW - ICN ordnet. Men ser at ICN - HND som er med Asiana fortsatt står på 2. apr (opprinnelig reisedato). Ved søk på united award så er det ikke noe ledig 4. apr fra ICN - TYO (selv ikke i eco, som ville vært akseptabelt på så kort flygning). Slik jeg tolker SAS-ruten så står fortsatt ICN - HND den 2. apr intakt. Vil vi da få no-show pga ubenyttet reise når vi kommer den 4. apr? Ser som nødløsning at vi kan booke separate billetter med hva som helst på ICN-TYO. Hvilke rettigheter har vi her? SAS må booke betalte billetter på siste strekket? Agentene vil si machine says no, selv om det egentlig er det vi har krav på? CTen er utgått, vil jo så klart ikke kansellere siden det vil være omtrent umulig å finne biz til japan rundt påske i dag (var en rute via IST og ALM, men 30t var litt voldsomt).
Slik jeg forstår regelverket er det operating carrier som har forårsket rutendringen i første omgang som har ansvar for å booke dere om. Om det ikke er SAS som skulle fly strekket som ble kansellert/endret i første omgang, har de slik jeg har skjønt ikke noe lovpålagt plikt til å booke dere om. Og selv om de hadde hatt det vil jeg tro det hadde væet vanskelig få til i praksis( vi ser jo dette er ett problem på rene SAS bonusreiser også) Da det er mange forskjellige flyselskaper innvolvert som det ofte er i en CT booking vil nok alle peke på hverandre, så du skal være veldig heldig om du får ordnet noe her.
Jeg planlegger å benytte en CT til Sør-Amerika neste vinter. Det koster 165.000 i business. Reisefølget mitt er litt usikker, men jeg tenker at jeg kan bestille en reise for to, og så endre billetten slik at det blir kun jeg som reiser. Går det an? Får jeg tilbake halve poengsummen og halve avgiftene da? Regner med at jeg må ut med 450 kr i endringsavgift om så skjer. Har forstått at navneendring ikke er tillatt, men dette er vel noe annet? Beklager å måtte spørre, men jeg har ikke funnet svar på spørsmålet ved å søke her inne.
Ja du kan splitte bookingen og deretter avbestille den ene billetten. Jeg ha gjort dette en gang tidligere(i 2020) Da får du tilbake avgiftene og poengene brukt på denne ene personen. Ettersom det er *A tror jeg du slipper å betale noen avgift, men du får ikke tilbake de 450 kr i service fee som ble belastet under bestilling.
Supert. Takk for svar. Da er det bare å starte leting etter business-billetter. Kunne tenkt meg Turkish ene veien og Ethiopian andre veien for å prøve noe nytt.
Hei! Stemmer det at dersom man skal booke om en Star alliance booking med utgått CT, at man da bare kan booke om i samme billettklasse? Jeg ringte nettopp inn og fikk bekreftet at jeg hadde rett på fri ombooking pga en schedule change, men at det da måtte være i samme billettklasse, og at jeg ikke kan endre fra økonomiklasse til business på returen som jeg egentlig ønsker....
Ombooking etter utløpsdato skjer uten trekk av poeng, noe som gjør at destinasjon og reiseklasse ikke kan endres. Dersom ruteendringer et stor nok kan alternativet være å avbestille og få utgått CT tilbakeført.