Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    "Kindly consider this as our final answer in this case" har jeg også fått fra SAS i ifm. refusjon av egne billetter under streiken i sommer. Da sendte jeg mail til pressesjefen i SAS og de løste opp i saken likevel.

Hvis jeg får samme svar som deg på min klage ang. de 1500,- blir det klage til nemda. Jeg mener jeg har retten på min side da det ikke var mulig å gjøre bookingen på nett.

cooolcatz liker dette
  2. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ser den. I mitt tilfelle var det en Star Alliance booking og 'kun' 450,- totalt, og jeg sendte klage av prinsipp fordi jeg også mener vi har retten på vår side. Vet ikke om jeg orker nemda her, da jeg allerede har en større sak gående der, og de prioriterer nok sakene de tar opp.

3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,618
    Bonuspoeng:
    183
    Har du regnet med turistskatt for innreise til Colombia og facility charge ved avreise fra Curacao?

Colombia Tourism Tax (JS)NOK 158.00
    Curacao Airport Facility Charge (AN)NOK 692.00

Av og til kan man få opp detaljert utlisting ved å slå opp bookingen på saudia.com (!) via e-ticket-nummer (117-*). Dette fungerer best om reisen ikke har vært endret.

Screenshot from 2023-03-09 16-12-26.png

tobeornot999, Insomnia4u and Rapolo like this.
  4. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Booket nå min første CT. Tur/retur Oslo-Singapore i April.
    Men det ble feil med bookingen og jeg ringte opp, og måtte endre mot gebyr på 35 euro per person. To ganger.

Denne reisen var ikke mulig å booke på nett. Så trodde jeg skulle slippe, men den gang ei. Hva er reglene?

5. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,213
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, sjekket på ITA Matrix for både ny og gammel booking. Costa Rica har en god sum avgifter de også. Det er helt sikkert riktig, men det hadde vært interessant å se grunnlaget de bruker.

Hos Saudi virker det dårlig med bookinger som er endret, men takk for tipset likevel. Nyttig til neste gang. Får sjekke med SAS denne gangen.

trygveat liker dette
  6. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Noen muligheter til å kansellere kun hjemreise på CT-booking der CT er utgått?
    Kan jo kansellere hele å få poengene tilbake.. men antar det ikke går å kun kansellere enveis?

7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    99% sikkert nei. Når en gjør dette må enveisturen rekalkuleres og da ryker du på at CT ikke er gyldig.

8. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som vet hvor man kan klage inn Lufthansa? jeg tror det var en her inne på forumet som klaget dem inn på en eller annen side og fikk medhold men klarer ikke å finne den riktige siden her.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Klageorgan kommer an på avreiseflyplass, ikke flyselskap. Gikk flyvningen fra Norge så skal du klage til Flyklagenemda på reiselivsforum.no. Gikk flyvningen fra Tyskland eller fra et ikke-EUland til Tyskland så skal du klage til Luftfart Bundesamt

tobeornot999, SVG_flyer and Darkcho like this.
  10. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! I utgangspunktet ska ikke dette være tillatt, nen jeg fikk gjøre det i forrige uke takket være en meget behjelpelig kundeagent. Det var imidlertid pga schedule change. Jeg har skrevet om det på forrige side i denne tråden. I utgangspunktet skulle det ikke la seg gjøre fordi det medførte endring i poeng, men de gjorde det muligens fordi jeg skulle kjøpe ny retur med SAS (bonusreise), og de kansellerte en star alliance hjemreise. På et annet pnr nummer (samme reise) fikk jeg i løpet av samme telefonsamtale endre hjemreisen fra eco i star alliance til business i SAS. Jeg må også legge til at agenten satte meg på hold og spurte eurobonusavdelingen om dette var OK, så dette var ikke hans påfunn.

11. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Reisen gikk fra Norge ja, og retur. Takk for svar. Sender klage til flyklagenemnda.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Bare vær obs på at det er flyvningen der problemet oppstod som gjelder, ikke hvor reisen starter. Så ble det for eksempel en kansellering eller et annet problem fra Tyskland til Norge på returen så er det i Tyskland det må klages.

Nordlands liker dette
  13. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Wien-Frankfurt-Stavanger. Begge flyene ble endret og betalt til Lufthansa.

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Deler en erfaring her:
    Hadde en bonusreise med *A i juni som jeg fikk en schedule change på 50 min på. I e-posten fra SAS sto det at jeg kunne ringe inn for ombooking eller kansellering mot full refusjon.

Ringte inn for ombooking med fant ikke noen bonusbilletter på ønskede dager/destinasjoner. Var ikke mulig å booke om uten at det fantes ledige bonusbilletter. Ble enige med agenten om å avvente litt siden jeg fortsatt hadde 14 dager på meg før schedule change ble automatisk akseptert. Spurte spesifikt om jeg kunne avbestille selv på nett og få full refusjon, slik både e-posten og chatten opplyser om, og det bekreftet han. Spurte hva som skjedde med utløpt CT og agenten sa denne ville komme tilbake med 30 dagers gyldighet.

Hadde mine tvil om dette, men etter en ukes tid tok jeg sjansen på å avbestille selv på nett. Verken CT eller gebyr på 450 pp ble returnert. Kontaktet gullmailen angående CT og fikk denne tilbake med gyldighet til 30.06. Agenten påpekte at dette må gjøres manuelt, slik at en kansellering på nett ikke vil gi CT tilbake automatisk. Når det gjaldt gebyr på 450,- pp sa hun at schedule change egentlig måtte være på mer enn 1 time for å gi rett på full refusjon, men at hun skulle gjøre et unntak. Hun var bare behjelpelig og kranglet ikke på det, men jeg mener e-posten fra SAS og chat er misvisende da full refusjon er nettopp en tilbakebetaling av hele det betalte beløpet.

Uansett, super hjelp fra gullmailen og veldig fornøyd med å ha fått tilbake CT med såpass lang gyldighet.

EndreD, Liza, tobeornot999 and 12 others like this.
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,097
    Bonuspoeng:
    183
    Er en stund dette, men lurer på om du fant disse online, eller måtte ringe inn? Tenker spesifikt på AC som det omtrent er 0 tilgang på for tiden :oops:

16. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63
    Har man egentlig noen form for rettighet ovenfor SAS dersom en av agentene deres roter til en bonustur p.g.a manglende kompetanse? Hadde en case i dag hvor jeg skulle forenkle en retur, noe agenten sa gikk helt fint. Da jeg fikk billetten så jeg at jeg var waitlistet og da jeg gikk inn på nettsiden var flygningen kansellert, sannsynligvis fordi den var en del av et married segment og agenten hadde prøvd å legge den til som en enkeltreise. Da jeg oppdaget det klarte ikke neste agent å fikse det og ble egentlig irritert fordi jeg påpekte at dette nesten var en feil de måtte rydde opp i. Han innrømmet at den andre agenten burde ha sett dette, men i og med at de gamle billettene mine som hadde fått meg hjem var borte, så mente han at han ikke kunne gjøre noe.

Nå skal det sies at han fikk tilbake de gamle etter at jeg veiledet han steg for steg (han sier han fikk det opp som confirmed, men reisen er ikke billettert enda, så jeg vil får nå se). Uansett lurer jeg på om dette stemmer? Kan de potensielt ødelegge en tur for meg også ikke gidde å ordne opp?

17. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,564
    Bonuspoeng:
    113
    Fant de online ja, søkte legg for legg først. Så endra jeg litt f.eks fra oslo/cph til Montreal helt til jeg kom over mulige datoer som passet.

Montreal-Orlando var litt viren altså. Men etter litt tid og fornuft klarte jeg å finne en sammenheng fra Svg og helt inn til Florida.

Merkelig nok så ringte jeg SAS kundeservice flere ganger uten at de så noe, de søkte å søkte men ingenting. Så da måtte jeg oppgi dem flight nr og avreise tidspunkt så søkte de enten brussel-montreal-orlando, eller cph-brussel-montreal og la til tampa på slutten.

Det samme gjaldt returen. Prøvde meg først på Orlando-Montreal/Toronto med AC, eller Sarasota/Fort Myers/Tampa-Montreal/Toronto åsså videre tilbake til Europa. Nesten ingenting ble funnet utenom til Chicago og New York (Ewr).

En ting som jeg la merke til rett før avreise var at United begynte å legge ut flere award seter både i eco og business både fra Tampa/Sarasota og Fort Meyers, så det virker som om avventer med hvor mange seter de legger ut en vis periode. Du kan si på noen flights er det ganske ok med ledige seter, eller ingenting. Åsså begynner de å legge ut mer og mer, så tror nok det har noe å si hvor mange billetter de selger innen en vis periode. Du må bare følge med jevnlig så kommer det opp flere alternativer etter hvert.

NB! Bruk København som utgangspunkt ved avreise først, så legger du bare til fra Norge etterpå.

Skal du til Miami anbefaler jeg deg å bruke Amsterdam og Brussel som utgangspunkt. Turkish Airlines pleier å ha mye ledig i Business uansett tid på året. Married segment opplegg her.

Liza, AirMags, cooolcatz and 8 others like this.
  18. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har opplevd liknende... men da har backoffice tilbakestilt billetten til det opprinnelige. Ut fra hva jeg forstod den gangen, blir ikke opprinnelig reise kansellert før backoffice billetterer den nye.

tmolvik liker dette
  19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,097
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for meget bra svar!

SVG_flyer liker dette
  20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her.
    En agent endret fra I (bonus Biz) til F (full fare first class). Det er selvsagt ikke mulig med F på en bonusreise så neste agent fikk "hentet tilbake" den gamle reisen fordi den nye ikke lot seg opprette billett på.

Insomnia4u liker dette

Del denne siden