Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,179
    Bonuspoeng:
    93
    Men OSL-VIE/LAX-IST er ikke lov. Det må i så fall være OSL-VIE/LAX-IST-OSL, og da kalkulerer de strekningen som LAX-OSL.
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,287
    Likes mottatt:
    6,409
    Bonuspoeng:
    183
    Jaw-en kan normalt ikke være større enn korteste strekning, i dette tilfelle OSL-VIE.
     
    Last edited: 05. juli 2023
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,019
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle ha skrevet LAX-IST-OSL ja, men er du sikker på at de kalkulerer det slik? Finner ikke fullstendig vilkår nå men var ikke slik jeg tolket det slik jeg leste de.
     
  4. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,179
    Bonuspoeng:
    93
    Fra reglene til SAS;

    Fare component; A portion of a journey or itinerary between two consecutive fare break points.

    Fare break point; Any of the cities on an itinerary used as the start and finish of a particular fare
     
    GlennDi and Magnus1001 like this.
  5. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,019
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du at beregning av maks jaw skjer på utreisen og ikke hjemreisen? Forklar gjerne nærmere på PM for å unngå spamming av tråden.
    Korteste strekning kan ikke stemme da jeg har hatt mye lenger jaw selv tidligere i år.
     
  6. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,019
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, da legger jeg meg flat. Trudde det var lengste strekning flyd. :oops:
     
  7. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Forstår det slik at jeg ikke kan bestille OSL-VIE/LAX-OSL på en O/J da.

    Vurderer mulighet for å bestille LAX-OSL som enveis med CT, og heller betale for OSL-VIE med penger.
     
    AirMags liker dette
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,287
    Likes mottatt:
    6,409
    Bonuspoeng:
    183
    Bransjestandard er at jaw-en ikke kan være større en korteste segment, men fare rules postet av @Kjetil L kan tyde på at dette ikke gjelder hos SAS.

    https://travellingonpoints.com/article/tips-tricks/what-is-an-open-jaw-ticket/
     
    jgroneng and Magnus1001 like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,499
    Likes mottatt:
    62,870
    Bonuspoeng:
    293
    Det ville jeg gjort.
    Det er jo mulig du får OSL-VIE for poeng også?
     
    GlennDi liker dette
  10. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Ja. Finner muligens OSL-VIE på poeng også, men mulig det da heller lønner seg å endre til en t/r OSL-LAX.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,499
    Likes mottatt:
    62,870
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Og LH biz er jo ikke så veldig spennende. Så hvis du finner en annen t/r som funker, så er det kanskje den beste løsningen.
     
    GlennDi liker dette
  12. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    På hjemreisen til en kollega (bestilt på ct), så ligger bare deler av reisen inne i sas appen og på nett. Reisen skal være sgn-tpe-lhr-osl-trd, men det eneste som står i app/nett er lhr-osl-trd. På mailen står hele reisen confirmed. Må det ringes til sas eller ct telefonen for å fikse dette? Ligger heller ikke inne på Eva sine sider. Tips?
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper EVA har kansellert SGN-TPE-LHR. Vi vet at dette kan skje dersom SAS bruker for lang tid til å billettere. Håper for kollegaen din del at setene fremdeles er tilgjengelige for booking. Men kjekt å vite hva som har skjedd her.
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,287
    Likes mottatt:
    6,409
    Bonuspoeng:
    183
    Er det snakk om denne reisen?

    Var BR-flightene fortsatt med da ny e-ticket ble skrevet ut? Det har blitt meldt om at EVA kan være noe lunefull ved endringer, og at alle segmenter forsvinner ut når enkeltflyvninger plukkes bort.
     
  15. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg fikk endret til EVA på hjemreisen, stod det confirmed på billettene og agenten fiksa alt etter lang tid på hold. Siste endring på reisen ble gjort dagen før avreise LH F og da stod det confirmed. Agenten gikk gjennom hele reisen fra A til Å og sa at alt så greit ut. Har ikke sjekket alt av mail som kom etter endringene. Reisen har startet for en god stund siden, så må vel ringe sas kundeservice for å få noen svar.Han skal ha hjemreise om noen dager, så får ringe inn og se hva som har skjedd. Om ikke har vi en liten case på hjemreisen gitt....

    For regner med at siste agent ved siste endring hadde sagt noe at det manglet noen flighter. Er jo litt råflott å skippe sgn-tpe-lhr, blir vel litt i overkant åpen rute....
     
    Last edited: 06. juli 2023
    AirMags and Insomnia4u like this.
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,287
    Likes mottatt:
    6,409
    Bonuspoeng:
    183
    Det ville vært interessant om du kunne sjekket om e-ticket etter siste endring. Min gjetning er at EVA-segmentene på hjemreisen kan ha falt ut i det utreisen ble endret til LH og ny billett ble utstedt. Ekstra urovekkende om segmenter har forsvunnet på et senere tidspunkt.

    Uansett må kundeservice kontaktes, da det høres ut som at han står uten en bekreftet hjemreise. Heldigvis legger EVA ut en del seter i business 1-2 dager i forkant, så burde være mulig å redde turen:

    Screenshot from 2023-07-06 10-20-41.png
     
    Insomnia4u liker dette
  17. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom vi fram til feilen og jaggu hadde ikke sas gjort en liten feil. De hadde glemt å fjerne tpe-sgn, som var en del av den opprinnelige bestillingen. Så backoffice så tydeligvis ikke at det var 2 fly samtidig der og 9 flighter. Så da ble sgn-tpe-lhr kansellert, i og med at det var en no show på en flight på utreisen. Merkelig å sku være både i Tokyo og Taipei samtidig. Sandra var veldig behjelpelig de 15 minuttene vi faktisk snakka sammen, resten var ventemusikk som jeg kommer til å ha mareritt om i lang tid. «Mentor oppdaget at vi hadde gjort en feil».

    Etter 80 min med kundeservice, ble det ny rute. Nå er den sgn-nrt-waw-osl-trd. Saftig nedgradering i produkter, EVA mot LOT. Hjelper jo å starte med ANA biz til tokyo, men LOT vs EVA….Hjem kommer han i det minste.
     
    EndreD, AirMags, Spielhaug and 6 others like this.
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan utfører man VIE-trikset i praksis? Jeg ser at det kan bli et aktuelt scenario at det dukker opp VIE-FRA/MUC-YVR uten at FRA/MUC-YVR er tilgjengelig alene.
    Ber jeg da agenten søke opp VIE-YVR for så å legge til OSL-FRA/MUC og fjerne VIE-FRA/MUC? Eller må opprinnelig reise først billetteres?
     
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,473
    Bonuspoeng:
    93
    Booke på nett fra VIE-XXX-VIE, så ringe inn og endre. Da kan de fjerne fra/til VIE og erstatte med de flightene du ønsker. Merk at enkelte LH-flighter kan være utilgjengelige som tilslutningsflight selv om de dukker opp på SAS.no når du søker feks OSL-FRA.

    Er det noen som har lykkes med å få de til å søke opp på telefon VIE-XXX-VIE, for så å fått justert det på direkten til feks FRA-XXX-FRA slik at alt blir riktig i første billettering?
     
    Gullars liker dette
  20. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Er det mulig å få endret hvilken CT en benytter? har booket en tur til våren med en 2022opptjent CT, ønsker å endre til årets...
     

Del denne siden