Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Æsj så kjipt at jeg ikke fikk det med meg! :(
     
  2. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    263
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig kjedelig å gå glipp av noe sånt hvis man sitter og venter på billetter. Men det er jo lov å håpe at det slippes litt mer regelmessig framover!
     
    Liza and Maggie like this.
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Ja hadde glemt å sette opp varsel! Tidene er perfekte for oss som reiser med en under to år siden det er nattflyvning begge veier. Slipper å underholde i 12 timer liksom :D
     
    Emma liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Med norsk pass får du 30 dagers visa on arrival på VTE. Fra Timatic/Expertflyer:
    Code:
    Nationals of Norway can obtain a visa on arrival at Luang Prabang
    (LPQ), Pakse (PKZ) and Vientiane (VTE) for a maximum stay of 30 days.
    Passengers must have:
    - a confirmed hotel reservation in Lao People's Dem. Rep.; and
    - all documents required for their next destination; and
    - a passport photo; and
    - a passport that contains at least 2 unused visa pages.
    
     
    holmen liker dette
  5. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Her også https://www.regjeringen.no/no/tema/...formasjon/velg-land/reiseinfo_laos/id2424428/
     
    holmen liker dette
  6. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    319
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde booket t/r Chicago med LH, men så har de tydeligvis endret på programmet sitt, så begge long haul LH-flightene er kansellert. Fikk melding fra SAS om at de ikke fant noen annen alternativ reise, men det går flygninger de dagene (men ikke med ledige bonusbilletter). Har jeg rett på å bli ombooket til en av flightene uten ledige bonusseter her eller er det en glemmesak siden det er såpass lenge til avreise (mai)?
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    It's complicated. Operating carrier er ansvarlig for å tilby et alternativ ved kansellering, men typisk erfaring med *A-bookinger er at dette enten skjer av seg selv -- eller ikke i det hele tatt. Har du litt is i magen kan du la det gå et par uker for å se om Lufthansa ordner opp uppfordret før du booker om på egenhånd.

    Ringer du inn vil Lufthansa høyst sannsynlig peke på SAS som billettutsteder, mens SAS vil peke videre på advarselen på *A-bookingsiden om at de ikke kan garantere ombooking dersom en partner kansellerer.
     
    tmolvik liker dette
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    319
    Bonuspoeng:
    63
    Har jo i utgangspunktet ikke noe hastverk, men er det særlig sannsynlig at de ordner opp? Er det forresten noe tidsfrist for når jeg må ta et valg eller gjelder det kun ved endring, når det vel er 15dg?
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa er et av selskapene som ofte gjør et forsøk på å booke om, selv om det ikke alltid klaffer. Fristen for å klage på en ufrivillig endring gjelder kun når selskapet faktisk har tilbudt et alternativ.
     
    Teknolai liker dette
  10. Kidnet

    Kidnet Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    33
    Prøvde å søke om det er en dedikert tråd for slikt, men fant ingen. United har sluppet en del tilgjengelighet i biz til og fra LAX/SFO og AKL New Zealand i januar, februar, og mars neste år. Det er jo sommer der borte på den tida av året, så relativt kurant tid å reise på!
     
    Jonkebassen, Cumulus, AirMags and 5 others like this.
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Du fører meg ut i freisting....
     
    AirMags and GlennDi like this.
  12. Kidnet

    Kidnet Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    33
    Fristet selv! Beste alternativet jeg fant var LAX-AKL 27 januar, og AKL-LAX 14 februar. Det er 9 tilgjengelige seter på begge flyvningene så her er det anledning til å ta med både kone, barn og svigermor. Utfordringen blir kanskje Europa til LAX i biz, men det bør vel la seg ordne.
     
    Last edited: 26. sept 2023
  13. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,447
    Bonuspoeng:
    93
    Kontakt SAS på chat, de kan muligens ordne det. Jeg har fått dem til å booke seter hos Copa som man ikke kan gjøre selv i appen. Eventuelt blir det å kontakte AV på chat/Whatsapp (dog kun spansk), evt ringe dem. Jeg hadde en separat AV-billett i eco i påsken, hadde ikke valgt sete på denne i forkant ettersom det ikke var gangbart på engelsk på chat. På flyplassen kunne jeg fritt velge sete på automat, inkludert premiumsetene på de første radene. Usikker på om det siste der hadde noe å gjøre med *A Gold eller om det rett og slett bare var åpent.
     
    LL_Air liker dette
  14. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg har fått mail fra SAS om en endring på en reise til USA betalt med penger. Endringen fører til en hjemreise som er litt senere enn opprinnelig planlagt. Jeg har i følge mailen rett til gratis ombooking eller refusjon. Jeg ønsker å booke om, men er det da kun hjemreisen som kan endres gratis eller kan jeg be dem om å gjøre en endring på utreisen også?
     
  15. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,447
    Bonuspoeng:
    93
    Life-hack til å få LH biz på denne nå i dag.

    1) Avbestil denne reisen om du er innenfor 24 timers åpent kjøp
    2) Gå på SAS.no og videre til *A-bestilling
    3) Søk VIE-JNB og book de datoene som passer deg og få utstedt billett
    4) Ring inn til CT-telefonen for å ta bort VIE-MUC og MUC-VIE og legge til OSL-MUC og MUC-OSL. Eventuelt legge til OSL-VIE og VIE-OSL. Merk at det kan være noen LH-flyvninger som ikke kan legges til eksisterende booking selv om du finner dem på ved søk hos SAS når du søker OSL-MUC og MUC-OSL.
    5) Med forbehold om at JNB-MRU-JNB ikke er married segment eller at MCT blir et problem i JNB

    Har det gått 24 timer er det bare å ringe inn for å endre din eksisterende booking. Da får du selv vurdere om du vil booke hele veien fra og til OSL, eller VIE-JNB for så å ringe inn i ettertid for å få fjernet flyvningene fra/til VIE.

    Noe tilgjengelighet på finnes med LH. Eventuelt ligger det noen seter med MS i biz også.

    upload_2023-9-26_17-9-47.png
    upload_2023-9-26_17-10-38.png


    upload_2023-9-26_17-12-20.png
    upload_2023-9-26_17-12-47.png
     
    AirMags, Insomnia4u, jgroneng and 5 others like this.
  16. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    661
    Bonuspoeng:
    93
    Wow! Bare å takke og bukke!
     
    Rapolo liker dette
  17. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Kjapt VIE-spørsmål for en CT (2019 :p) som går ut i helgen. Jeg har VIE-ZRH-NRT (og fått lagt til) OSL-FRA-VIE dagen før. Jeg ser billetter OSL-ZRH samme dag som flyet skal til Tokyo, men agentene klarer ikke å få lagt til OSL-ZRH. (Noen agenter sier setene er ledige, men forsvinner så fort de prøver å legge den til bookingen).

    Jeg har også spurt om de kan fjerne VIE-ZRH men da blir de bare stille og det virker som om de ikke helt vil skjønne hva jeg spør om... Må jeg be dem ta bort VIE til ZRH (og OSL-FRA-VIE) først, betale 150kr billetten for det, så ringe inn igjen for å få lagt til OSL-ZRH? Eller er det et annet telefonnummer som gjelder enn det gamle CT-nummeret (statusløs), hvor jeg slipper "førstelinje support" som ikke klarer å billettere selv. :confused:

    Sa meg egentlig fornøyd med turen jeg har, siden det er biz hele veien... men så har jeg et hat/elsk forhold til agentrullett. Har ringt inn 7-8 ganger... og nå merker jeg jo litt på at jeg vil prøve å "få fikset" dette også! :D Hvor vanskelig kan det egentlig være?!? :rolleyes:

    For all del, så går det helt fint å fly dagen før og få litt ekstra legs med biz, men merker jeg begynner å bli litt nysgjerrig på om det går å få en bedre tur! :)
     
    AirMags liker dette
  18. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,447
    Bonuspoeng:
    93
    Noen har tidligere rapportert at enkelte agenter har manglende vilje/evne til å fjerne det som ser ut til å være en O&D-begresning (som gjør at man kan bestille biz fra VIE-FRA/MUC-XXX). Det er også mange flere eksempler på at man får dette til, så her ville jeg prøvd HUACA.

    Merk dog at LH-gruppen har en del begrensninger på det å kombinere short-haul-billetter med eksisterende bookinger. Du må derfor forvente at billettene du finner ved søk OSL-ZRH på SAS.no ikke alltids kan legges til eksisterende bookinger uten at det nødvendigvis er mangelfull kompetanse hos agenten.

    Det skal dog gå fint å gjøre hele endringen i en omgang, altså fjerne eksisterende legs og legge til nye. For endringer av eksisterende billetter virker det som det meste må via backoffice etterpå for rekalkulering av avgifter og utstedelse av billetter uavhengig av agentens kunnskapsnivå.

    Om agenten virker uerfaren er mitt tips 1) HUACA eller 2) Være veldig tydelig på hva du faktisk vil gjøre.
     
    SirH00D liker dette
  19. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Tusen takk for svar! :) Virker som om det er noen utfordringer med short haul, LH og LX som kanskje gjør det litt vanskeligere? Halvparten av agentene har hørt med andre for å prøve å få det til, og den resterende halvparten har prøvd å eksperimentere seg frem uten hell. Sier ikke det er umulig, men har vært gjennom 10+ agenter nå på en ukes tid, så det går nok uansett ikke rett gjennom (med mindre man er heldig, eller flinkere til å forklare hva man vil enn det jeg var).

    Selv om alt ble tatt vekk før ZRH-NRT så kunne hverken LH eller LX bli lagt til (prøvd på dette i varierende grader med diverse agenter). En agent sa det kanskje kunne fungere om man booket OSL-ZRH først, men stoler ikke helt på at Swiss billetten dukker opp igjen og jeg vet ikke om det ville blitt kluss med å legge til VIE-ZRH-NRT når man er i ZHR for så å ta vekk VIE. :confused:

    Sier meg fornøyd nok! :) Da blir det en liten smakebit av short haul Biz med både Lufthansa og Austrian dagen før og et meget gledelig gjensyn med Swiss dagen etter!
     
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    319
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde dette nettopp selv og det kommer nok an på velvilligheten til agenten, men jeg har tidligere fått gjort begge deler og bare kommet opp med en unnskyldning for hvorfor det var fornuftig. Velger du å refusjon, vil du jo i prinsippet få tilbake alle gebyrer/avgifter og kan booke på nytt, så med mindre du er redd for å miste seter har det egentlig ikke noen stor praktisk betydning.
     

Del denne siden