Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Kort svar: Ja
    Lengre svar: Endrer du (unntak hvis flyselskapene endrer) på denne bookingen blir alt kalkulert på nytt, og da er ikke lenger CT'en gyldig.
     
    Skarven liker dette
  2. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan endre CT helt frem til utløpsdato, altså innen 31.12.2023 (da mot gebyr 150,- pp). Etter datoen kan du fremdeles endre, men får ikke brukt den utgåtte CT'en på turen.
     
    Skarven liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis alle 6 er booket sammen må det være ledige seter for alle i samme klasse. Så for å få de 2 biz setene må 2 reisende skilles ut på egen booking.

    Ja. med mindre du finner 6 biz seter og tilknyttingsfly på en rute eller deler av flyvningene dine før nyttår. Og selvfølgelig har poeng nok til å oppgradere. Alternativt mister du CT og må ut med flere poeng ved forandring i etterkant.

    En teoretisk mulighet kan være hvis feks Etiopean kommer med en rutejustering i tid. Da kan du jo ta kontakt og foreslå ny bedre rute som passer deg. Men er litt usikker på om du får med SAS på å bytte klasse og reiserute feks, om du da finner ledige seter. Uten at du mister CT med de fordelene den gir. Men det er absolutt lov å prøve seg.
     
    Skarven liker dette
  4. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Får vi på *A bookinger booket Singapore Airlines?

    Ser på påsketur til Tokyo og har ett av to alternativer, der det ene involverer SQ (og jeg også er usikker på rimeligheten ift routing). Tanken er da FRA-BKK, BKK-SIN med Thai, 23t i SIN, deretter SIN-ICN med SQ i A350 (deretter sannsynligvis cashbillett utenom ICN-TYO). Da er det i hovedsak for å få prøvd SQ A350 biz (hvis det er noe å trakte etter) samt rekke en tur på hawker marked i Singapore.

    Alternativet er FRA-BKK, BKK-HAN, HAN-SZX, SZX-HND.
     
  5. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    498
    Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    93

    Hei!

    Nei dessverre. Det går ikke lenger å booke Singapore Airlines og det vil nok aldri komme tilbake.
     
  6. ingard

    ingard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Hei folkens. Jeg får opp mye LH reiser når jeg søker med 2 og 3 stopp innad i Europa før siste leg østover. Har noen noe erfaring med å få brutt opp noen av disse som jeg antar er married segments?
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig du er på jakt etter VIE triksen. søk via google på forum så er beskrivelsen av dette godt beskrevet i flere tråder.
     
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    2 stk. av reisefølge har biz så de er reddet. SAS ønsket å ha oss andre 4 på samme booking, men vi ble heldigvis delt på 2 ulike etter en liten diskusjon med en noe arrogant svenske. Han forsto til slutt at dette er det beste i forhold til mulige endringer og oppgraderinger.
    Av erfaring kommer det alltid noen endringer når det er totalt 8 flyvninger så langt frem i tid. Spørsmålet er om dette klaffer med tilgjengelige seter i biz... Om ikke ryker en CT, men det er ingen krise da jeg kan løse inn en ny...

    Takk for mange gode svar :)
     
  9. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, jeg har noen spørsmål om å få booket en bonustur på Business class til Tokyo.

    Nå har jeg fått kommet meg til 200k poeng opptjent de siste 12mnd med SAS MC, og har da øverste nivå på Fly Premium. Jeg har også en CT og er for øvrig gullmedlem. Jeg har lest litt gjennom tråden og ser at awardhacks.se er beste stedet å lete etter bonusbilletter på business. Er det andre sider eller verktøy jeg burde vite om? Når pleier nye bonusbilletter på business å legges ut?

    Jeg har ca 170k poeng til bruk nå, men ser det er utrolig vanskelig å finne Star Alliance business reiser til Tokyo. Jeg bor for øvrig i England men kan farte rundt i Skandinavia så klart.

    Alle råd og tips om hvordan å få til en slik tur tas hjertelig i mot, takk! :)
     
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Hei
    Bonusbilletter med SAS legges ut 330 dager før. Og dersom du vil ha business til Tokyo, så må du sitte klar kl 00:00:01 for de billettene ryker fort. SAS legger forøvrig normalt ut 2 biz, 2 plus og 4 eco 330 dager før, så det er ikke så mange…
     
  11. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har før erfart at det har ligget f.eks. 4 stk. Star Alliance bonus billetter ute, og etter jeg har brukt en CT på 2 billetter, er også de to andre billettene som skulle vært tilgjengelig fjernet. Er det noen som har opplevd det samme i det siste?

    Jeg lurer på om jeg skal booke billetter med CT selv over 2 bookinger, eller om jeg bør ringe SAS og få booket. Det er vel dyrere å booke på telefon enn å ordne det selv på SAS sin side for Star Alliance bookinger?
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Du slipper telefongebyret hvis det er noe du ikke kan booke selv. Å reise 4 personer på én CT er et eksempel på dette. Ring i vei!
     
    Scrooge and Maggie like this.
  13. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar, da blir det noen refreshs rundt midnatt fremover. Fungerer det likt med Star Alliance, eller vurderer det fra selskap til selskap? Det hadde f.eks vært supert å få tatt turen med ANA.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Her er listen som viser når flyselskapene slipper sine bonusbilletter, som du ser så slipper ANA sine billetter 355 dager på forhånd:
    IMG_0441.png
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Som sikkert flere av dere så sitter vi med en CT med utløp nyttår. Har prøvd å ta en titt på vellykkede bookinger-tråden men har ikke landet på noe. Vi sitter i nærheten av Frankfurt så vi vurderte også hopp-på tur i first til BOS ;)

    Det var/er også like før vi booker til LAX, men kun 3 netter der borte er egentlig litt for lite. Været var heller ikke ovebevisende. Så vi prøver å tenke ut en varm destinasjon i minimum business. CUN hadde kanskje gått, men som alltid er det utfordrende å finne begge veier og fornuftig rute. Fant en via IST med et teknisk stopp, med samlet reisetid 23 timer. Blir for lenge.

    Hvor mange her husker vinmonopolet før de åpnet for selvbetjening? Jeg hadde ikke så mye erfaring med det gamle vinmonopolet, men det lille jeg husker er at du går opp til disken og bestiller vinen du vil ha, uten noe som helst informasjon om vareutvalg eller lagersaldo, og håper på det beste.

    Sånn er det også med bonusbilletter. For å søke må du ha fra og til og dato. Ingen måte å se alt som er tilgjengelig, og selv om du har bestemt deg for fra og til, så kan du ikke se alle datoer med ledighet. Du kan heller ikke si en dato og få alle reisemål med ledige billetter.

    Sånn går dagen med katt og mus..

    Awardfares hjelper jo litt, med at man kan se cache med hva andre har funnet. Men lett å finne reiser er det alikevel ikke.
     
    Maggie liker dette
  16. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    jeg fant ikke noe om akkurat dette: går det an å gjøre det når alt må bestilles på telefon?
    jeg ser bare at det er gjort ved å bestille på nett først, for å så ring og legge til de andre delene. men jeg er nødt til å ringe for å bestille grunnet open jaw og brukt at 2 CT i ulike konto
     
  17. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det går fint å gjøre hele bestillingen på telefon og samtidig fjerne VIE. Det var lettere i sommer, sist gang for en måned siden traff jeg to villige agenter på 5 forsøk, og sistemann foreslo selv å fjerne VIE legget og fly mer direkte. Han fikset dette på to separate bookinger, da det var 4 pers som reise med CT fra forskjellige kontoer. Den første villige agenten brøt samtalen midt under betalingen. De tre andre agentene var tydelige på at dette ikke var lov.

    Tipset mitt er å ikke være pågående, men å bare lufte tanken om at det hadde vært kjekt å slippe så mange mellomlandinger. Er ikke agenten enig, eller mangler kunnskap - så er det bare å takke for hjelpen og ta agentruletten.
     
    Last edited: 28. des 2023
  18. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Helt supert, takk skal du ha :)
     
  19. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må bruke 2 stk. CT faktisk, så det er mulig å gjøre det på nettet, men da er jeg redd for at billettene forsvinner...
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Har du testet booking i SAS-appen? Den ser ut til å håndtere korrekt prising av 2+1 reisende med én CT, mulig den også klarer to?
     
    Scrooge liker dette

Del denne siden