Flyselskap: Austrian, Turkish, Avianca, Lufthansa
Kabinklasse: Business & eco
Avreise fra: VIE
Destinasjon: Bolivia & Peru
Enveis, T/R, Open Jaw: Open-jaw
Antal poeng brukt: 165.000 + CT
Skatter & avgifter (per person): 1508 NOK
Antall reisende: 2 voksen
Reisen finner sted i: Sommer 2024
Booket: Desember 2023
View attachment 129613
Flyvninger:
VIE-OTP Austrian C E195
OTP-IST Turkish C 330
IST-BOG Turkish C 777
BOG-LPB Avianca Y 320
CUZ-BOG Avianca Y 320
BOG-EZE Avianca C 787
EZE-FRA Lufthansa C 747
FRA-VIE Austrian C 320
Kommentar:
Målsetningen for ferien var Machu Picchu. Planen var å koble inn Galapagos også, men i frykt for at det blir veldig dyrt, og at det ville innebære stor risiko ved å booke mange segment i Avianca Y ble det droppet for noe annet. Har kikket litt på Bolivia og ser ut til at det kan være mye spennende å oppleve der også.
Et helt klart mål er nå Salar de Uyuni, og disse to destinasjonene bør la seg kombinere helt fint innenfor den tidsrammen vi har til rådighet.
Blir ikke mye tid til å venne seg til tynn luft, men antar at Uyuni ikke blir spesielt krevende og derfra til La Paz før Machu Picchu gir nok tid til å kunne løpe rundt der når den tid kommer
Selve bookingsprosessen:
Blir mer og mer krevende å finne en god reise for tiden synes jeg..
Søkemotoren til SAS er ikke 100% forutsigbar, og jeg har lite lyst til å sitte i timesvis i telefonen for å få til noe..
Er også mye regler som ikke helt kan forstås av seg selv..
Når det er sagt, med utgående CT begynte det nå å bli ganske dårlig med tid for å få neste sommer i mål. Forsøkte å booke en rute tidligere i høst, men det var fullstendig umulig å få siste del av reisen til å samarbeide, så det ble lagt litt på is.
Hadde ruta klar fra tidligere i uka og bare en dobbeltsjekk før innringing i dag avklarte at et av atlanterhavsstrekkene nå var borte..
Så da var det tilbake til tegnebrettet, heldigvis hadde jeg allerede mappet opp de fleste potensielle alternativ, og i tilfelle det skulle bli enda flere problemer hadde jeg notert ned flere alterantive ruter før jeg ringte inn.
Og det var bra, utreisen ble ikke funnet med tilstrekkelig antall seter, men det var heldigvis mulig å flytte hele reisen en dag i begge retninger, så det løste seg. Da ble alt funnet på løpende bånd.
På returen var det også ikke mulig å kombinere CUZ-BOG-MAD av ukjent grunn, selv om dette er mulig å kjøpe direkte fra Avianca, men det var mulig å hekte på BOG-EZE..
Så da blir det en strafferunde via Buenos Aires med Lufthansa 747 på returen.. Så får vi se om dette holder. Hadde booket 747 i sommer også, men mye frem og tilbake senere så endte vi opp med noe annet...
Underveis får vi 6 timer i Romania, så da rekker vi nok en tur ut av flyplassen. Vi har 6 timer i Bogota, hvorvidt vi blir sittende på flyplassen eller ikke får vi vurdere, men trafikken kan jo være noe krevende der..
På returen får vi gleden av 12 timer i Buenos Aires, kunne egentlig tenkt meg en mer effektiv retur, men begrenset med alternativer..
En dag senere så kunne vi fått EZE-ADD-VIE med ET, men det passet ikke med resten, hadde ellers vært supert å få en siste reis med ET før vi vinker farvell til Star.
Håper på å få booket de gamle C-setene på Avianca Y segmentene. Disse flyene har det man kaller "Domestic F" seter, så med et slikt sete kan jeg fint få eco-service på disse to segmentene.. Agenten ville ikke booke seter da hun mente disse måtte betales for, og følgelig måtte jeg gjør det selv via nettsidene til Avianca.
Derimot får jeg ikke åpnet my booking hos Avianca da billettene er utstedt fra et annet selskap.. Så vi får se hvordan det spiller seg ut, men skal gjøre en innsats her..
Når alt kommer til alt er jeg helt ok fornøyd med utfallet, selv om det ikke er optimalt, så får vi se hvor mange endringer det blir pga rutetider/kanselleringer etc..
Skulle jo veldig gjerne hatt F på returen, men det tror jeg vel utgår med hornmusikk og høye kneløft.... (Og utreisen for den del, men det tror jeg nok også blir vanskelig)
Forøvrig, hele dette, inkludert justering av reiserute, dobbeltsjekk av alle detaljer på mail samt betaling ble gjennomført på 20 minutter og telefonkøen var på under halvt minutt.. Det var en overraskende smertefri opplevelse. Og billettene ble utstedt direkte.
Interessant nok var det en svensk samtale selv om jeg valgte engelsk, uten at det er noe problem for mitt vedkommende.
Edit, steike så lange tråder jeg noen ganger skriver.. Får vel bare beklage til de fra tik-tok generasjonen som blir skremt av så mye tekst uten hverken video eller flere bilder..
Vis alt...