VIE-trikset. Starter reisen i VIE er det tilgjengelighet med LH-gruppen langt utover det ‘vanlige’ LH-flighter er jo ikke tilgjengelig for EuroBonus før 85 dager før avreise. Ville gitt det frem til 300 dager før avreise og sjekket igjen med Swiss. Det er mye ledig opp til den 14.11.24 (300 dager fra i dag), men ingenting videre etter dette med LX. SAS flyr også til ZRH og slipper billettene 330 dager frem.
Skal fredag fly Oslo-Zurich-LA. Så en natt på hotell ved flyplassen og 08:40 lørdag har jeg en separat booking med United til Honolulu booket med Eurobonuspoeng. Har to timer for transfer i Zurich, men LX 1219 som skal ta meg ned dit har vært en del forsinket og kommer jeg meg ikke med på LX 40 kl. 13:15 til LA, så virker det som er begrensede muligheter for å komme seg fra Europe til LA på fredagen. Hvis jeg i løpet av fredagen skjønner at jeg ikke vil være i LA lørdag morgen så lurer jeg på hva som er seneste tidspunkt for å kansellere United flighten. SAS skriver: Betyr dette at jeg kan avbestille lørdagens flight i løpet av fredagen? Eller er det 24 timer som er grensen og er det da 24 timer før avgang? LA ligger jo ni timer bak oss.
Har du en "kansellering og refunsjon"-knapp ut for bestillingen din under "Mine bestillinger"? Da skal du kunne avbestille den online. I motsatt fall må du ringe inn. Du får tilbake poeng som ikke er utløpt og CT om den fortsatt er gyldig. Reisen må i følge vilkårene avbestilles minst en virkedag før reisen starter.
Ved en tilfeldighet så jeg på en bonusreise jeg har bestilt i september er BGO-FRA-YVR i dag! Det første jeg så i SAS appen var Canselled!! med røde bokstaver midt i reisen! Det er det ingen som har fortalt meg, verken SAS eller Lufthansa har sagt et ord ..,så jeg aner ikke når det skjedde? Når jeg så åpner reisen ser jeg heldigvis at vi er blitt flyttet til BGO-MUC-YVR senere på dagen! Prøver å «rydde» i setereservasonen som nå er kommet opp … (der vil jeg jo ikke sitte!). SAS appen sier at det kan jeg ikke gjøre. Åpner Lufthansa appen og taster meg inn på reisen og der kan jeg nesten velge i hele flyet .. De nye flytidene er helt ok for oss, men hva hvis det ikke passet med andre planer og jeg ikke hadde oppdaget det?
SAS pleier å varsle når ombookingen er ferdigbehandlet. Det at du ikke får velge seter hos SAS pleier å bety at ny billett ikke er skrevet ut, så ville vurdert å be SAS ordne dette før de nye reservasjonene går ut på tid.
Jeg aner jo ikke når endringene ble gjort, var det i går eller for 3 uker siden? Det står både hos SAS og Lufthansa at billettene er confirmed. Det ordner seg nok ..
Lufthansa publiserte nytt sommerprogram denne uken, mulig endringen har skjedd i forbindelse med dette. Dersom jeg skal gjette på hendelsesforløp har Lufthansa eller andre justert på ruteprogrammet slik at reisen ikke lenger går opp, for så å gjort jobben sin med å reservere opp nye flyvninger. Deretter må SAS som billettutsteder kjøre ut ny billett innen tidsfristen satt av flyselskapene i bookingen. Du har nok helt rett i at det vil ordne seg, men vær klar over at en bekreftet/confirmed reservasjon ikke nødvendigvis betyr at man har billett. Spesielt under pandemien var det veldig varierende om SAS håndterte dette tidsnok, og det var stadige rapporter om flyvninger som falt ut av bookinger etter ruteendringer.
dette skjedde meg nylig, hvor thai kansellerte SGN-bkk for så sette ruten opp igjen (mulig integrering av thai smile i thai int). I sas appen stod det cancelled men så ny rute med samme klasse, men tilsynelatende revenue billetter. Ringte sas siden reisen i appen ikke så ut i måneskinn. Der fikk jeg beskjed om at disse billettene ville blitt kansellert og vi ville stått uten reise. Ble så flyttet til et tidligere fly og nedgradert i service-klasse. Ingen av delene godkjent av meg eller reisefølget. Fikk et surt ‘det er ikke mer vi kan gjøre’. så ikke ta noe for gitt med sas. Det stod confirmed på disse betaltbillettene thai tydeligvis har gitt oss, men det betyr visst ingenting….
Thai har gjort det samme med oss. Ser i grunn ut som de kun endrer fra at biz-konseptet på short-haul klassifiseres som premium økonomi og ikke biz, og at de har endret bookingklasse fra bonusbilletter (I) til bonus premium økonomi (E). Sistnevnte er ikke et produkt i *A-miksen til EuroBonus og det er nok derfor de ikke kan billetteres. Har ikke selv gjort noe med min booking da jeg er bortreist utenfor Europa, men om det er som du sier at SAS ikke kan billettere disse til tross for at Thai har ‘ryddet opp’ og lagt på nye billetter, så er det ganske irriterende. Noen som vet om det er mulig å komme noen vei her? Det er tross alt bedre med Euro-biz enn økonomi hos Thai, selv om flighten kun er to timer.
Ser ut som Thai har fått trøbbel med å markedsføre A320 som business class, og gjør om konseptet til premium economy fra 1. februar Som kjent finnes ikke premium economy som en bookbar star alliance award klasse på tvers av selskapene. Men Thai bør jo rydde opp i sitt eget rot her, men ville kanskje vurdert å fått bekreftet sete i økonomi fremfor å ha et mulig problem med hele billetten. Spesielt om et stykke frem i tid, f.eks. over sommeren når det er uklart om SAS vil være i Star alliance.
Svarer meg sjølv her, gav opp på 3 forsøket, forsøkte da både engelskspråklig og skandinavisk, ble konsekvent henvist til å ringe CT telefon mandag - fredag 0900-1700
For min egen del har jeg mottatt epost fra Thai som bekrefter ‘nye’ flighter, så de har vel gjort sitt. Er det noen som vet om SAS kan (hvis de vil) utstede billettene med billettklasse E? Flightene ligger som confirmed i bookingen og jeg kan velge seter.
Æsj, skulle akkurat til å spørre om det samme. Trodde dette skulle være mulig? Er det evt mulig å legge den inn som en vanlig award ticket på tlf nå i dag og få refundert halvparten av poengene ved å ringe CT telefon senere?
Første forsøk (svenske Lotta) ga meg beskjed om at hun ikke kan booke star alliance billetter (jeg fortalte ikke at jeg skulle benytte CT) - og ga meg nummeret til CT-telefonen som er åpen mellom 9-17 mandag til fredag. Prøve agentrullet tenker jeg?