Har nettopp mottatt livets første CT! Vil ta med konemor til en fin destinasjon på det som blir vår første long haul business. Hadde vært veldig interessant å høre hva folk tenker er den reisen hvor vi får mest "valuta" for poengene! Har hørt Seychellene og Zanzibar har vært nevnt tidligere. Andre?
Om du tenker mest mogleg flyging for poenga so er nok desse to ein veldig god deal ja. Eg har aldri vore nokon av plassane sjølv, men dei står begge på lista over plassar som skal vitjast.
Det er dessverre ikke jeg som reiser, men vedkommende (som er førstereis på både business og first) kan rapportere om en fin tur så langt — selv om begivenhetene strengt tatt ikke har begynt. Akkurat nå befinner hun seg vel like over den engelske kanalen, fra BRU til LHR.
I dag opplevde jeg noe som jeg ikke har opplevd før når jeg ringte for å booke om en reise. Den reisen jeg ønsket var BCN-BOG-EZE, og det var mange ledige billetter på begge flightene. Jeg fikk bestilt reisen fra BCN-BOG i Business med Avianca, men når jeg skulle legge til siste leg, fra Bogota til Buenos Aires, så fant ikke agenten billetter i business lenger. Hun prøvde også å søke etter billetter fra Bogota til Montevideo i business, men det samme skjedde, billetter som i utgangspunktet var ledige forsvant når hun søkte dem opp for å legge til BCN-BOG. Når hun søkte etter business-billetter på de samme strekningene helt uavhengig av BCN-BOG, så fant hun dem og det var mange ledige. Agenten mente at billettene ikke kunne kombineres med businessbillettene fra BCN-BOG. Dersom hun la inn økonomi-billetter fra BCN-BOG, så kunne imidlertid business-billettene fra BOG-EZE legges til. Er det noen som har vært med på lignende? Fant dere noen løsning på det?
I "gamle dager" (les: 2017-2020) opplevde jeg støtt og stadig å bli tvunget til SAS Go til LHR hvis jeg skulle fly videre med Thai First, så ja, det er definitiv en greie med slike restriksjoner. Flyselskapers bookingrestriksjoner er uransakelige.
Har opplevd liknande med SAS. BGO-CPH-USA der eg kan få fly plus på begge legs, men om turen over fjorden er i biz får eg berre fly øko ned til CPH. Har rett nok berre skjedd ein gong.
Har en reise i oktober hvor jeg pr dags dato har cph-ist-bog som del av reisen. Fikk kun booket slik at jeg lander 19:20 i Istanbul, og neste fly er 8/9 tiden morgenen etter. Prøvde å få agenten til å booke meg på turkish flighten fra cph 00:35 som gjør at det bare blir ca 4timer i istanbul istedenfor litt over tolv. Agenten så flighten men sa at waitlist var closed og ikke kunne bookes. Fikk akkurat booket nevnte avgang 00:35 fra CPH samme dato som ønsket, bare direkte på sas sin nettside. Kan jeg ringe inn og få "sydd" sammen reisene?
Korte svaret er nei. Turkish Airlines kan ha avreise/ankomst-begrensninger. Det som skjer i dette tilfellet er at nattflyvningen CPH-IST ikke kan bookes på samme booking som IST-BOG-flighten. Agenten vil ikke klare å se hvorfor, så waitlist er egentlig synonymt med "computer says no".
Om du spør mange, så vil du nok få destinasjoner fra alle verdensdeler. Hva som er «mest valuta for pengene» varierer nok fra folk til folk. Er det strandferie dere ønsker? Eller storbyferie? For meg er mest mulig flytid «mest valuta for pengene». Destinasjon er mindre viktig. Det kan være Mellom-Amerika, Sentral-Asia osv. En ting dere bør tenke på er tilgjengelighet. Det er ingen garanti for at det finnes ledige bonusseter i biz dit dere har lyst til å besøke når dere har tenkt å reise. Så ha et par alternativer klare, starte planlegging tidlig, da er sjansen for dere klarer å booke en «drømmereise» stor. Eller kan dere ta en titt i tråden der mange poster sine vellykkede bookinger for å få litt inspirasjon.
Ringte inn i dag for å kansellere den jeg booket i går (CPH-IST), da spurte agenten om jeg ikke ville endre avgang på den opprinnelig reisen. Og vipps var jeg på flyet 00:30 og sparer meg for 9 timer venting i Istanbul
Jeg hadde motsatt problem i morges etter å ha fått en alert om billetter OSL-FRA-HND. Agenten begynte med å søke OSL-FRA og fant bare seter 06:35. Jeg ba henne søke hele veien til Tokyo som ett søk og da fant hun setet på 09:50-avgangen. Lufthansa bryr seg ofte om Origin/Destination. Det var jo strengt tatt ikke et problem lenger da... Siden målet mitt var å booke om OSL-CPH-ICN-NRT til OSL-FRA-HND. Men flaks jeg slapp å ta morgenavgangen. Da tror jeg at jeg heller hadde beholdt OSL-CPH kvelden før eller flydd OSL-FRA direkte dagen før.
Så bra! Herlig når datasystemet kan si "ja" også. Lykke til med tur. PS: jeg jobbet med en TK-bestilling fra IST-ARN forrige uke. Ikke mindre enn 10 min etter jeg la på med CT-telefonen og fikk bookingbekreftelsen kom det en Schedule Change fra TK
Dersom du endrer en reise som starter utenfor Skandinavia så er endringsgebyret 15 euro istedenfor 150 kroner. SAS gjør valutakonverteringen for deg og belaster deg i norske kroner. VIE-trikset har gjort dette ganske vanlig