Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,055
    Likes mottatt:
    1,568
    Bonuspoeng:
    113
    Ringte SAS for å booke en bonusreise nå i helgen. Det første hun spør om er om jeg skal bruke en CT. Jeg svarer selvsagt nei slik at jeg ikke får beskjed om å ringe CT telefonen på mandag. Vi møter underveis flere O&D begrensninger ifm kombinasjonen BOG-MAD med AV med påfølgende MAD-FRA-OSL med LH. Det går til slutt når hun legger på de siste leggene på hjemreisen først og deretter hele hjemreisen. Til slutt legger hun inn utreisen. Så be agent om å legge på hjemreise først hvis man står fast i en O&D lock. Det er tydelig at ved å teste ulike kombinasjoner av rekkefølge på hvordan det legges inn løser en del O&D’s.

    Det neste som skjer er at hun spør på nytt om jeg vil benytte en CT. Jeg svarer at egentlig ønsker jeg det men trodde ikke det var mulig i helgen. Joda, hun kunne gjøre er unntak.

    Hun er den mest kompetente agenten jeg har møtt hos SAS noen gang. Vi bruker totalt en time på telefon mens hun prøver utallige kombinasjoner ift rekkefølgen ruten legges inn. Og til slutt fungerte det altså. Jeg fortalte henne hvor imponert jeg var over hennes kompetanse.
     
    EndreD, Baldrick, ordnetseg and 24 others like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,439
    Likes mottatt:
    3,801
    Bonuspoeng:
    113
    Så bra! Men kjenner også jeg blir litt fyrt etter at jeg forrige helg valgte å kansellere en hjemreise for å kunne booke en utreise, 1500 kroner ble det jo da i avbestillingsgebyr bare fordi jeg på samtlige forsøk traff på feil agenter:rolleyes:
     
  3. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    225
    Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Har en retur fra BKK neste februar, i vinterferien, men mangler utreise.
    Har hatt på varsel hos Seat.aero siden januar, men lite tilgjengelig.. Fikk ikke med meg det "frislippet" som var forrige uke, så satte på nytt varsel.. Kom i dag 1 billett ut, VIE-MUC-BKK, med A380 fra MUC. Har aldri flydd 380, så det begynte å rykke litt.. Men, jeg trenger 2 billetter. Er det vits i å sikre denne ene, for at det er god mulighet for at det kommer 1 til før overgangen til ST? Og funker isåfall Wientrikset ennå, slik at jeg kan få SVG-MUC uten å reise om Wien?
     
  4. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    769
    Bonuspoeng:
    93
    Fant en mer interessant utreise for min bonustur til USA i sommer. Opprinnelig utreise var (allt i biz):

    TOS OSL sk, overnatting
    OSL FRA VIE lh os, overnatting
    VIE OSL MSP os lh.

    Det jeg fant var
    TOS CPH VIE sk os, overnatting
    VIE FRA MSP os lh.

    Men det gikk ikke å endre til denne for CPH VIE med OS ikke var kompatibel med reisen neste dag. De to slettet hverandre fra bestillingen.

    Heldigvis var dette ledig og kunne bestilles sammen med reisen til MSP:

    TOS CPH MUC VIE med SK, LH (operated by Baltic), OS.

    Natta i VIE blir noe kortere og jeg må sitte noen timer i senator loungen i MUC, men fornøyd med at det løste seg.
     
    btm liker dette
  5. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    576
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Nye utfordringer på plass, ref tidligere i tråden her.

    "Fikk booket" med CT telefonen nå, poenget og CT trukket, så kom kontringen på slutten fra agenten: "Det ser ikke ut som om hjemreisen har gått gjennom, waitlisted hos turkish"

    Nå sitter jeg på steg 1 igjen og sliter med å komme meg på reise.

    Får ikke bestilt 2voksne + 1 barn + 1 spedbarn m/ 2CT via nettsiden, men får booket 1 voksen+1barn+1spedbarn m/ 1CT. Går den gjennom så kan jeg håpe at det ikke forsvinner noe.

    Vet noen hva avbestillingsgebyr er? Burde dette kunne gå, eller er det noen andre som har kommet seg gjennom lignende problemer med TK?
     
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,024
    Likes mottatt:
    7,257
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe avbestillingsgebyr for Star Alliance-reiser, men 450 kroner per person av avgiftene du allerede har betalt er normalt ikke-refunderbart. Men ved kansellering av reise på grunn av ufrivillige endringer eller som i ditt tilfelle, problemer med å utstede gyldig billett, skal du ha tilbake alle avgiftene uansett. Det samme gjelder hvis du kansellerer i løpet av de første 24 timer. Da får du tilbakebetalt dette gebyret.
     
    Oslo1989 liker dette
  7. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    576
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Takk.

    Så hvis jeg nå også bestiller 1+1+1 og den siste ledige billetten dukker opp så kan jeg også avbestille direkte uten gebyr?

    Virker som om turkish kjører sitt eget løp og gjør denne oppgaven veldig vanskelig. Kjipt når overnatting er booket for 6 ukers tur.
     
  8. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,013
    Likes mottatt:
    2,972
    Bonuspoeng:
    113
    Uten å vite alder på barn, så burde du vurdere å booke infant med voksen som reiser alene om du ender opp med 2 pnr. Ved irrops er sjansen stor for at reisende på forskjellig pnr blir ombooket til forskjellige fly videre. Om du booker voksen + barn + infant så risikerer du at 1 voksen står med 2 barn i hendene alene.
     
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,024
    Likes mottatt:
    7,257
    Bonuspoeng:
    293
    Antar at du mente hvis den siste ledige billetten ikke dukker opp :) Uansett kan du avbestille uten gebyr hvis du gjør det innen 24 timer etter bestilling. Enig med @Magnus1001 at du burde ha ett barn per bestilling hvis du må dele opp. Et annet tips er å kontakte kundeservice og be dem linke de to bestillingene med en kommentar. Det er ikke sikkert dette har så mye å si i praksis, men ved manuell behandling av endringer så vet de at du reiser sammen med de andre ihvertfall.
     
  10. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    576
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for godt tips. Ikke dumt!

    Fant min gamle booking fra i stad, med DXB-IST-OSL, og når jeg prøver å gå til betaling så refreshes siden.

    Leste litt her og der og fikk med meg at det har vært litt utfordringer med IST-OSL med turkish, så når jeg etter hvert fant DXB-IST-CPH-OSL gikk jeg til "bestilling" for 1 person, og kom til betalingssiden, da ringte jeg inn. Alt ble billettert og ingen problem.

    Så virker som om det er noe med turkish og osl-ist-osl delen som bugger noen ganger, som også agenten hadde erfaring med.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,538
    Likes mottatt:
    871,554
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter med en helt ny problemstilling.
    Jeg har bestillingsklar en ren SAS reise til ATL i mai 2025, men trenger en videreflygning i USA fra ATL og retur.
    Skulle likt å vite om det vil bli mulig å bestille til ATL i dag og legge til en Delta flygning etter 01.09 .....

    Vi har våre problemer i en vanskelig verden.
     
  12. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,453
    Likes mottatt:
    23,702
    Bonuspoeng:
    183
    Eg kan aldri tenke meg at dette kan bli problematisk? Du må sikkert betale fleire poeng, men mogleg burde det jo vere. Worst case er vel å tinge separat innanriksbillett i Junaiten?
     
  13. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nettopp sms fra SAS om at returen (bonus i biz) fra Buenos Aires via Bogota til Madrid med Avianca i januar er kansellert og at de ikke har klart å finne alternativer. Dette er tredje gang jeg får slike beskjeder ang denne bestillingen (svg-eze-svg). De to andre gjaldt strekk i Europa og lot seg ordne da jeg selv fant alternativ, siden agenten på tlf ikke fant noe.
    Søkte kjapt nå for å se hva som fantes for 2 pers fra Buenos Aires, siden jeg er noe fleksibel på reisedag, selskap og rute. Men utrolig nok finner jeg ikke noe som helst. Ikke en gang strekket EZE - BOG eller PTY, der det alltid har vært meget god tilgang på bonusbilletter. Og heller ikke noe direkte til Europa, Istanbul eller Addis. (Fant til Sao Paulo, men da stopper det der.)
    Bør jeg avvente til etter 1.sept for å se hva som finnes med Skyteam? Risikerer jeg da at SAS kansellerer alt i mellomtiden, inkl utreise?
    Mener jeg leste et sted at rettighetene mine er betydelig bedre enn hva SAS selv hevder. Hva anbefaler dere?

    *Det er helt umulig å droppe selv reisen til Buenos Aires. Da må jeg evt kjøpe helt nye flybilletter. Det blir dyrt er jeg redd.
    **sjekket på Aviancas sider. Flyet er faktisk ikke kansellert, men avgangen fra BOG er nå ett minutt tidligere, så er connection time er nå 59 minutter (tipper MCT er 60 min).
     
    Last edited: 25. juni 2024
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,538
    Likes mottatt:
    871,554
    Bonuspoeng:
    293
    I prinsippet har du akkurat de samme rettighetene som om det var betalte billetter og det er også kansellerende selskap som skal fremkomme med alternativer. I alle fall for flygninger som går til eller fra Europa.
     
  15. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    93
    Takker. Det var det jeg mente jeg hadde lest her inne et sted.
     
  16. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    93
    Det ordnet seg med hjelp av en flink svenske på diamanttelefonen. Problemet var som nevnt at Avianca-flyavgangen fra BOG var flyttet fram med ett minutt sånn at det brøt med MCT på en time. I stedenfor å bare flytte oss over til neste avgang til Madrid, kansellerte de begge strekningene og disse var ikke lenger tilgjengelig.
    Avianca hadde tilbudt plass dagen før, men det brøt med SAS-reglement mht 24 timer mellom avganger på resten av reisen. Dermed sto hele reisen i fare for å bli kansellert, siden SAS-systemet ikke klarte å finne et "lovlig" alternativ, ble jeg fortalt.
    Men med hjelp av svensken på diamanttelefonen klarte vi sammen å snekre en ny hjemreise, en dag tidligere enn planlagt, nå med lenger stopp i Bogota og diverse endringer på intra-Europa-flygingene.
     
    RoadKing, Eddie47 and Preference like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,538
    Likes mottatt:
    871,554
    Bonuspoeng:
    293
    Dette kunne agenten overstyrt!
    Men godt at du fikk et brukbart alternativ ..
     
    Lnbre liker dette
  18. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp! Jeg ble overrasket over at han påsto at det ikke var lov med stopp over 24 timer, selv i slike tilfeller.
    Samtidig var jeg mest fornøyd med at vi klarte å finne en løsning, så da orket jeg ikke å krangle om det. Viktigste var at han var løsningsorientert.
    Vi støtte bla på utfordring med at flere alternativ med LH-SAS-kombinasjoner ikke var mulig. Og at det kun var eco mellom MAD-FRA og FRA-SVG. Men agenten prøvde å legge en ekstra sløyfe via Zurich med Swiss, da ble det plutselig ledig biz på alle strekk, også FRA-SVG. Pussige greier.
     
    Last edited: 26. juni 2024
    Eddie47 and RoadKing like this.
  19. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    545
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen her som per telefon har booket *A awardreise med mindre enn fire dager til avreise etter at nettsidene til SAS sluttet å vise tilgjengelige for reiser med mindre enn fire dager til avreise på fredag? Agentene på telefon har forhåpentligvis ikke samme utfordringen?
     
  20. Laupestreng

    Laupestreng Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle sammen,
    Hadde bestilt bonusreise t/r CPH-HND for poeng + CT. Litt senere fant jeg en annen retur fra HND-OSL, og brukte gullmailen for å bestille denne endringen. Kontaktet deretter (i går) Customer Service for å betale 150DKK i "ombokningsgebyr". Litt senere på dagen får jeg mail om at betalingen ikke kunne gjennomføres (tastefeil av mine kortdetaljer??)

    Ringer opp igjen i dag og hun i den andre enden sier at reservasjonen min ikke finnes lenger, og at jeg må vente på kontakt fra den som håndterte min bestilling. Logger inn på SAS og ganske riktig er bestillingen borte, og hverken CT eller poeng er tilbakeført.

    Er nå livredd for at jeg mister CT-en og/eller setene jeg hadde sett meg ut. Alle tips til hva jeg burde gjøre mottas med takk. Har allerede sendt mail til gullmailen for å forklare saken.
     

Del denne siden