Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen her som per telefon har booket *A awardreise med mindre enn fire dager til avreise etter at nettsidene til SAS sluttet å vise tilgjengelige for reiser med mindre enn fire dager til avreise på fredag? Agentene på telefon har forhåpentligvis ikke samme utfordringen?
     
  2. Laupestreng

    Laupestreng Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle sammen,
    Hadde bestilt bonusreise t/r CPH-HND for poeng + CT. Litt senere fant jeg en annen retur fra HND-OSL, og brukte gullmailen for å bestille denne endringen. Kontaktet deretter (i går) Customer Service for å betale 150DKK i "ombokningsgebyr". Litt senere på dagen får jeg mail om at betalingen ikke kunne gjennomføres (tastefeil av mine kortdetaljer??)

    Ringer opp igjen i dag og hun i den andre enden sier at reservasjonen min ikke finnes lenger, og at jeg må vente på kontakt fra den som håndterte min bestilling. Logger inn på SAS og ganske riktig er bestillingen borte, og hverken CT eller poeng er tilbakeført.

    Er nå livredd for at jeg mister CT-en og/eller setene jeg hadde sett meg ut. Alle tips til hva jeg burde gjøre mottas med takk. Har allerede sendt mail til gullmailen for å forklare saken.
     
  3. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    93
    Punkt 1. Pust med magen. Det er ikke slik at ting bare forsvinner og aldri dukker opp igjen.
    I blant forsvinner reservasjoner hvor det har gått for lang tid på å fullføre bookingen, men da kommer poengene og CT i retur ganske kjapt. Om det ikke gjør det løses det veldig greit med en epost til SAS.

    Om endringen ikke har blitt gjennomført vil du i utgangspunktet ha bookingen som den var før endringen.

    Bare vent på tilbakemeldingen fra SAS. Dette skjer fra tid til annen, men de ordner opp i det når de ser at ting ikke er blitt gjort riktig. Vær dog forberedt på at de billettene du ønsket å endre til ikke nødvendigvis er der om du ønsker å endre til de på nytt.

    Skulle det bli full krøll fra SAS og de har klart å rote bort bestillingen din gir det veldig enkelt tilbake det du har betalt. Er du bastant på ditt har du også krav på å gå gjeninnsatt bookingen ettersom det er SAS som har rotet det til, dog mot opprinnelig betaling med poeng+CT. Merk at dette mest sannsynlig møter motstand om det er ledige billetter og at en slik sak da må kjøres i transportklagenemden eller lignende.
     
    Preference and Laupestreng like this.
  4. Laupestreng

    Laupestreng Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Dette var et veldig godt råd. Mailen i morges gjorde tydeligvis susen, fikk bekreftelse nå. Er min første ordentlige bonusreise så jeg fryktet det verste. Takk for hjelpen :)
     
    Spielhaug, Eddie47 and RoadKing like this.
  5. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring med om Thai Business billetter kommer tilbake hvis man avbestiller?
    Har booket hele utreisen og kun det lange legget på retur med Thai BKK-FRA.
    For å få lagt til Lufthansa videre fra FRA, så må vi først ta bort BKK-FRA, og da kan ikke agenten love at den ennå ligger der når vi skal legge den til igjen.
    Forstår det slik at dette er er normalt problem når man skal videre med Lufthansa?
     
  6. Poengrookie

    Poengrookie Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!
    Har en kommende tur OSL-IST-CAN tur/retur biz med CT.
    Trenger å velge sete og mat på flyet, men finner ikke ut hvordan i alle dager gjøre dette via en nettside eller app. Har prøvd alt mulig og googlet ulike løsninger også. Blir bare sendt i en loop, og tips som ikke funker. Noen som har peiling?
    Skulle også likt å visst konfig på flyet og hva som er de beste setene.

    Og bare siden jeg først er her. Kan noen peke meg til en tråd som er bra å lese angående hva som skjer med SAS/Eurobonus fremover? Vil gjerne fortsette å samle poeng og fly slike sykt digge reiser. Hadde liksom oversikt over alle hack, men nå har jeg falt av. Takk!
     
  7. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    844
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    93
    Se egen tråd om Turkish setevalg, du må kontakte SAS kundeservice og få Turkish ref.nr, så kan du velge seter og måltid i Turkish app.

    Denne tråden f.eks. diskuterer endring til ST, kort oppsummert det blir ingen endring umiddelbart utenom at etter 31.aug blir det tilgjengelig å booke med noen ST alliansepartnere i stedet for *A. SAS har lovet at prisene i poeng blir like (i hvert fall til å begynne med).
     
  8. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    24,270
    Bonuspoeng:
    183
    Er det nokon her som har erfaring med å booke United Airlines i det siste? Eg ser nettsida til SAS seier "We currently have problems displaying flights from United Airlines", men gudane vite kva som eigentleg ligg bak. Skulle gjerne hatt skyss med ein 777 i november der berre 4 av 39 seter i biz-kabinen er tekne. Er det håp?
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,265
    Likes mottatt:
    6,352
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har fortsatt tilgang på partnerawards hos United om du ringer inn. Du kan kryssjekke tilgjengelighet hos Avianca Lifemiles og Air Canada.
     
  10. fly

    fly Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Echo @trygveat. Booket UA Polaris fra EWR til FRA i august nå i helgen. Brukte Aeroplan-søket på Awardfares og det virker som om det korrelerer bra med UA-tilgjengelighet for Eurobonus Star Alliance awards når man ringer inn..
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,248
    Bonuspoeng:
    293
    Et spørsmål som dukker opp i hodet mitt nå som både fruen og jeg er både Senatorinne og Senator.
    Jeg har lagt inn M&M numrene på en bonusreise til Malaysia i november, den eneste SAS flygningen vi har er CPH-BGO i Økonomi.
    Hva sier da portvaktene i gullstuen på CPH når vi er sjekket inn som *A gull og vil inn i en SkyTeam gull Lounge?
    Har vi fremdeles boardinggruppe 1?

    Vet jo at det kanskje er et filosofisk spørsmål for portvaktene kan sikkert endre på siste flygningen når de får se de «vakre» EBD og EBG kortene.
     
  12. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Finner ikke stort fra usa og «hjem» med United. Dukker opp en del med AC som ikke ligger på saseurobonus.
    Awardfares dette også.
    Vil jeg kunne booke disse, eller er det kun United?
     
  13. fly

    fly Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har ikke prøvd, men vil anta at AC-flygningene som kommer opp i Aeroplan-søket på Awardfares kun er tilgjengelig gjennom AC sitt eget bonusprogram (Aeroplan). United gjør det i hvert fall slikt, så hvis du benytter Mileageplus-søket på Awardfares for du opp haugevis med UA-flights som ikke kan bookes..

    Så kort oppsummert tror jeg ikke det vil gå å booke AC-flygninger som ikke dukker opp i EB-søket. Og United slipper dessverre få bonusbilletter til partnere, så det er ikke så mange man finner - men de som er tilgjengelige skal komme opp i Aeroplan-søket på Awardfares (eller på AC sine nettsider for dem som ikke vil bruke penger på Awardfares).
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har erfaring med om det går an å benytte CT fra en EB-konto og trekke poeng fra en annen EB-konto ved booking på telefon?
    Feks at jeg bruker poengene til en venn, men også ønsker å bruke min egen CT. Det er ikke praktisk gjennomførbart med point pool pga utløpsdato på poengene og FIFO.
     
  15. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk.
    Det var nok som forventet det ja. Dukket jo opp haugevis med muligheter når jeg la til aeroplan.
    Men får forsøke å finne en polaris hjemover.

    hadde planer om å posisjonere meg på LH på vei ut, men fra slutten av juli og et par uker fremover er det 99%tørke på award ut av FRA og MUC.
    Finnes ikke et eco sete en gang.
    Grunnet tysk ferie?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,989
    Likes mottatt:
    33,161
    Bonuspoeng:
    293
    Tyskerne har som regel ferie i august. Men det er jo et OL som starter snart og...
     
  17. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Ser den, men OL er i Paris, og dermed ingen flights UT av Tyskland? :confused:
     
  18. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    24,270
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan vere mange grunnar. Har du sjekka setekart for aktuelle flightar? Det kan vere at mange reiser via Tyskland når dei skal til eller frå OL til /frå tredjeland.

    Eg har tidlegare opplevd at LH slepp eit lass med seter rett før avreise, so om du finn flightar med masse ledige seter kan det vere håp.
     
    leeds1979 liker dette
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, håper jo det løsner litt.
    Ja, er en del ledig i biz, og first er bortimot tom på enkelte. Bare merkelig at det var HELT tørke på alle avganger både til nord Amerika og Asia.
    Men holder øynene åpne
     
  20. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    290
    Likes mottatt:
    1,553
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bestilte en tur til Santiago i Chile for to personer med CT, og nå har det blitt endringer i returen slik at jeg ikke kommer hjem. Nedover er det med Avianca som er greit nok. Returen skule være med Air Canada Santiago - Toronto, men det flyet er endret fra morgen til nattflyvning og dermed er det ingen mulighet for å nå flyet fra Toronto til Lisboa 26.desember, og de har ikke ledig plass 27.desember som hadde passet meg bra egentlig. Og til andre steder i Europa er det ikke ledige flyvninger i business 27.desember fra Toronto. Men jeg finner reise hos United Airlines på deres sider for poeng fra New York eller Washington DC til Europa i business både 27. og 28.desember. Med en kort flyvning fra Toronto til en av disse amerikanske byene hadde reisen blitt ganske bra med fire leg på både utreise og hjemreise og kanskje muligheten til å se både Niagarafossen og frihetsgudinnen på hjemreisen. Da har jeg to spørsmål til ekspertene her inne: Aksepteres reise fra Canada til USA som en en del av hjemreisen når jeg allerede har fløyet over landet og kanskje verre: Er det fortsatt mulig å få reise hos United Airlines for poeng?
     

Del denne siden