Jepp, haha. Systemene deres gikk ned mens jeg snakket med de, og jeg måtte ringe tilbake flere ganger..
Det er vel ingen som kan si noe helt sikkert, men generelt er det ofte ganske marginal forskjell på First/Biz i skatter og avgifter (med unntak av f.eks. utreise fra LHR). Avreiseflyplass har mer å si en antall stopp. Den enkleste måten å få en indikasjon på er å søke opp hele ruten på https://matrix.itasoftware.com/search. Så kan du ta bort OSL-FRA og sjekke på nytt. Der får du en estimert utregning av skatter og avgifter. Eksempel: Nei, du får ikke slått sammen to separate bookinger. Da må du avbestille, håpe at de blir frigjort, og booke på nytt. Men det toget (flyet) har jo gått. Når det gjelder forskjellig tilgang på ledige seter med samme status og booking må man vel bare si at Lufthansas veier er uransakelige. Det ligger nok noen algoritmer til grunn, og det kunne jo vært interessant å booke seter, bytte med hverandre og se hva som skjer.
Jeg har tenkt å bestille biz OSL-AMM med CT. Har Turkish eller Lufthansa bedre biz på relativt korte distanser (4-5t)?
Regner med at svaret er nei, men hvis jeg bestiller en poengreise med *A i dag for sommeren 2025, kan jeg da legge på en CT og få returnert poengene i mars/april?
Kan anbefale Turkish Biz på den strekningen. De flyr narrow-body, men med 2+2. Nydelig mat og til og med pre-departure drink. Kan ikke se for meg at du får det hos Lufthansa. Men pass på å ha rikelig med transfer-tid i IST. De måtte i alle fall i juni fly utenom Israel på sørsiden, så det tar en del ekstra tid.
Er Lufthansa eller Thai Airways bedre fra BKk til OSL i Business, Lufthansa bytte 2 ganger, Thai direkte
Eg har aldri flydd Thai, men kan ikkje tenke meg at dei er noko dårligare enn Lufthansa. Lufthansa har ein ganske utdatert hardprodukt, men med dyktig crew. Eg ville gått for Thai.
Thai direkte til OSL flys med A350 mens de til FRA bruker B777.... jeg ville valgt A350 som de også bruker til ARN
Jeg har reist med Thai i First og Biz 12-14 ganger, senest direkteruten BKK-OSL for en måneds tid siden. Av disse var jeg kanskje minst fornøyd med denne siste flighten pga nesten totalt fraværende og uerfarent crew, men stort sett er det tipptopp. Har bare en håndfull turer med LH på longhaul, men ville likevel valgt Thai fremfor Lufthansa business hver dag i uken.
Mulig jeg er dårlig til å søke og burde funnet svar, men dessverre. Har sikra oss to billetter med Thai F fra LHR til BKK, og finner 2-4 ledig videre i biz både med Thai til KIX og TPE, og til HND og NRT med ANA. CT-telefonen sier tyvärr, bare 1 ledig i biz videre til disse destinasjonene. Er det en slags begrensning på connection når man flyr Thai First? (Mistenker dette, siden vi ikke kunne få SAS + fra OSL til LHR, bare Eco, pga dette med Thai F, ifølge agenten).
Ny agent hadde ingen problemer med å finne BKK-KIX! ...men OSL-LHR må vi kjøre i SAS minus. Rart, men går helt fint.
Da mistenker jeg LHR-BKK hadde delvis O&D begrensning. Feks 2 ledige direkte, 1 ledig fra andre origins. Når SAS har samme begrensning (OSL-LHR i Plus bare tilgjengelig direkte) så blir det resultatet. At agenten klarte å pusle det sammen uten at du måtte spørre om å bytte rekkefølge er jo positivt.
Får man booket om CT-reiser på kveldstid eller må det skje før kl. 17.00? Og for å bli kvitt et Wien segment, må man da vente med å kvitte seg med det til etter at billettene med Wien segmentet er billettert. For eksempel vil jeg bestille VIE-FRA-MEX, må jeg da vente til den bookingen er billettert før jeg kan ringe inn på nytt og be de endre til OSL-FRA-MEX? Eller kan jeg ringe inn og endre mens den ligger i kø for billettering? Eller kan de endres på telefonen før det i det hele tatt sendes til billettering?