Det er veldig merkelig, men jeg gjetter på at hele utreisen din er i bookingklasse F? Plus i Europa har tidligere vært utstedt i både F (Plus) og I (Business). Så utreisen din ville da blitt F og I, ikke I og I. Dermed blanding av klasser selv om det i praksis ikke er det.
Jeg sjekket bookingen. OSL-CPH og CPH-LAX er F. SFO-CPH og CPH-OSL er I. Men er ikke det alt blanding av klasser?
Om det var ein av dei nye engelsktalande agentane til SAS kan det hende vedkommande rota, men eg har vore borte i liknande for nokre år sidan. Eg skulle reise BGO - CPH - IAD og det var ledig i Plus på begge legs, samt C på CPH - IAD. På nett kunne eg få booke heile reisa i Plus, men det kom ikkje opp ledig i C då eg søkte BGO - CPH - IAD, sjølv om søk på CPH - IAD viste ledig i C. Etter å ha snakka med fleire kundeservicemedarbeidarar var beskjeden eg fekk frå dei fleste at eg kunne få fly BGO - CPH i øko, og vidare i C, men Plus på BGO - CPH kunne eg berre få om eg fauk Plus vidare til IAD òg. Det var eit merkelig opplegg. Eg enda opp med ikkje å reise.
Tur og retur kan være ulike klasser, men systemet som regner ut pris sier stopp ved forsøk på ulike bookingklasser i en retning.
Når SAS gjør endringer i rutetidene (Schedule change), mener jeg å huske at man tidligere hadde 14 dager på seg til å velge blant de tilgjengelige alternativene. Nå har jeg imidlertid flere bookinger hvor det har vært en schedule change, men hvor statusen har stått uendret i langt mer enn 14 dager. En av disse bookingene er tur/retur i Plus. Hvis det etter hvert skulle bli ledige seter i Business-klasse på samme eller nærliggende dato, vil jeg da kunne endre til dette selv via SAS uten å måtte betale endringsgebyr?
Har skjedd meg flere ganger i det siste. Men, det er ikke alltid lett å avklare før man står der. Jeg hadde attpåtil en booking i Bonus Biz OSL-CPH-JFK. Ønsket å endre denne til OSL-CPH-BOS, da det hadde åpnet seg billetter CPH-BOS. Men, pga OD-restriksjoner så gikk ikke det heller. Utreisen OSL-CPH lot seg ikke kombinere med CPH-BOS, selv om det var samme klasser. Er riktig slik som @trygveat og @Upsaker skriver: per retning på en SAS-bonus må alle legs være i samme bookingklasse. Hvis du lar søket i Awardfares stå på OSL-LAX, og du får varsel om ledig business-sete, da kan du med stor sannsynlighet endre.
Agentrulett. Du aner ikke hva slags tull jeg har fått høre, spesielt av de engelsktalende agentene. Sist la jeg bare på, ringte igjen, kom til samme agent, det var litt flaut, skyldte på dårlig dekning. Ringte så det svenske nummeret, fikk en hyggelig svensk agent som ordnet alt med engang. Hun kunne ikke skjønne hvorfor den andre agenten ikke kunne ordne det, "Det har jeg alri hørt om".
For å blande bookingklasser på rene SK-bonusreiser må man si de magiske ordene «feeder flight». Da er det null problem. Gjorde dette sist på tirsdag med en relativt ubrukelig indisk(?) agent. Man må da først få billettert f.eks. OSL-CPH-BOS BOS-CPH i business (open jaw), også legge på feeder flight CPH-OSL i økonomi. Dette koster NOK 150 per pers. I dette tilfelle måtte du nok bare booket om OSL-CPH-LAX til CPH-LAX også lagt på OSL-CPH i neste runde som feeder flight.
Det har vært noe bug i systemet de siste månedene hvor endringsvalg ikke forsvinner etter 14 dager. Må vel ringe inn for å gjøre en slik endring, da tror jeg du må ha litt flaks at ikke agent ser på hvor lenge det er siden endringen kom, muligens må også backoffice overse det. Og du må muligens gjøre en annen endring enn bare klasse, normal grunn til å endre etter schedule change er jo at noen av tidspunktene ikke passer lenger. Andre endringer som du ev. kan gjøre selv på nett går nok imidlertid igjennom automatisk uten gebyr.
Hei, håper jeg har valgt rett tråd for spørsmålet mitt. Vi har en SAS bonus-bestilling (billettklasse i)om ett par uker for 4 personer , mellom Trondheim og Stavanger, med Widerøe. Men nå ønsker vi at kun 1 av 4 skal reise. Hva bør man gjøre? Ringe å endre billettene (det koster vel mer enn det smaker, siden det er billige bonus-billetter) ? Eller bare møte opp for den ene personen? Poengene savner vi ikke, men det det er jo fint å frigi plass til andre. På forhånd takk for svar og hjelp!
Noe usikker på billettklasser hos Widerøe, men hvis det er bonusbilletter og ikke vanlige billetter kjøpt for poeng: Ring inn, splitt booking i to (en booking/PRN for den som skal reise og en for resten), kanseller booking. Det er vel gebyr for avbestilling på 250kr pr/pers, men da skal du få tilbake både poeng (som ikke er gått ut på dato) og avgifter, så det bør gå i plus. Hvis det er vanlige billetter kjøpt for poeng må du sjekke vilkårene i bookingbekreftelsen. K
Invol. rebooking gjøres i samme klasse uten ekstra kostnader. Vil du gjøre frivillige endringer som å oppgradere klasse så blir det ombooking og gebyrer etter vanlige regler. En liten curiositet. På fjorårets CT-tur til BKK med retur BKK-ZRH-VIE-BRU-OSL fikk vi en liten schedule change på ZRH-VIE. Det åpnet seg direkte ZRH-BRU og da jeg ringte inn sa agenten at hun kunne booke om uten gebyr pga. schedule change. Jeg spurte da om jeg fikk refundert flyplassavgiftene i VIE siden transfer der utgikk, da sa hun nei ikke ved invol. rebooking. Siden jeg visste avgiftene i VIE er ganske stive tok jeg det som en vanlig ombooking og gikk noen hundrelapper i pluss.
Noen andre som har vært borti denne rariteten? Har vært på utkikk etter tur til Seoul neste vår og sjekket SAS sin Seoul-rute jevnlig. Det som er underlig er at setene blir sluppet 330 dager før som vanlig... men de er ikke bookbare gjennom vanlig bonussøk hos SAS. De dukker kun opp i Skyteam partner søket, med dertil høyere poengpriser og ingen Fly Premium. Noen som vet noe mer om dette fenomenet? Løsningen er kanskje å bare bestille til full pris og ringe inn etterpå for å få riktig Fly Premium rate.
Høres ut som en feil med bookingsiden til SAS. Har du prøvd å ringe inn og spørre om disse kan bookes som ordinær sas-booking med Fly Premium? For meg høres det mer realistisk ut enn å få med en agent på å konvertere fra ST-booking til SAS-booking i ettertid. Hvis det engang er mulig...
Søker du fra CPH eller OSL/annen by? Det har vært en del skriverier om at en ikke kan blande Plus og business i rene SAS bookinger. Bør dukke opp om du booker fra CPH...?
Nei, søkte kun CPH-ICN. Interkontinentalt slippes som kjent noe før intra-europeisk, og man er avhengig av å få snappet opp disse setene veldig kort tid etter at de legges ut.
Husker ikke helt og fant ikke i søk så må spørre geniene her om tips! Nå har jeg booket 2 pnr med en CT på hver, begge enveis, 3 pax totalt (2 på en, 1 på den andre), på nett, all good. Men hvis jeg booker det samme på nett uten CT’er da, kan CT telefonen sy disse enveis turene sammen til tur/retur og hekte de på CT’ene så poeng trekk og avgifter blir minst mulig? Eller må det ringes inn når jeg booker retur?