Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,327
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg søkt litt de siste dagene, og det gode gamle mønsteret med 2-2-4 (biz,plus,eco) 330 dager før er ikke til å stole på,
    I kveld feks så slapp de 2 biz 4 eco til SFO, OSL-JFK og IAD. Ikke til EWR, ORD, LAX, YYZ eller ICN. Og, ja, jeg søkte på alle 1 sek over 12. (ATL, SEA, HND, MIA, BKK går ikke på den datoen) Premium er helt fraværende. Og feeder er jo håpløst siden de kun slipper 2 eco seter til CPH…
    Edit. Glemte BOS, men ser ikke ut som noe er sluppet der etter 24.mars. Det ser ut som ATL, LAX, EWR, MIA og ORD også har blackout etter 24.mars.

Last edited: 31. mai 2025
    Preference, kongenamundsen and btm like this.
  2. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
    Det som plager meg mest er at bonusreiser ble misbrukt tidligere, der enkelte bestilte reiser som de visste de aldri kom til å bruke, noe som resulterte i 750 kr i avbestillingsgebyr for bonusreiser PER PERSON. Jeg prøver å stokke om litt alt etter som nye flights blir tilgjengelig, men det er veldig vanskelig med kun 24 times åpent kjøp, og 3000 kr for å endre reise for 4 personer..
    Skulle ønske de hadde gitt litt lenger åpent kjøp, og gebyr pr bestilling vs pr reisende iallefall.
    Om for eks 2 biz dukker opp, og man bestiller 2 plus for resten. Nå får ikke hele gjengen dra nytte av min status.. og om der kommer 2 biz til, så kan man ikke slå sammen.. uten å kansellere alt og bestille på nytt = 3000 kr gebyr...
    En "løsning" hadde selvsagt vært annet gebyr for endring vs å kansellere.

edit: selvmodererte rant littegrann :)

Last edited: 01. juni 2025
    NoLimit and Dash like this.
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,781
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden …

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror vel kanskje de aller fleste dro på de reisene de hadde planlagt, men jeg synes det var veldig fint med fleksibiliteten og skulle gjerne hatt den fortsatt. Særlig nå som det er vanskelig å oppdrive billetter. Finner ofte en vei, men ikke den andre. Da er det kjedelig å måtte ut med 750 x 3 pax om utreise eller retur ikke dukker opp før planlagt avreise. SAS kunne med fordel hatt gratis endring. Avbestilling kunne godt også vært gratis langt frem i tid, evt med høyere gebyr jo nærmere avreise.

Maggie liker dette
  5. MagnusM

MagnusM EBG

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Minimum connection time CDG - med forbehold om feil tråd, send meg gjerne i riktig retning i så fall.

Har en bonusreise med Air France i november, vurderer å bytte utreise for å slippe å stå opp grytidlig.
    OSL-CDG | AF Biz | 06:20-09:05 - ankomst terminal 2F
    CDG-LAX | AF Biz | 13:20-16:10 - adgang terminal 2E

Potensielt leg er
    OSL-CDG | SAS Biz | 09:00-11:45 - ankomst terminal 2B

Opprinnelig layover er 4t 15min, spørsmålet er om 1t 45min holder mtp eventuell passkontroll og komme seg fra terminal 2B til 2E. Noen som har erfaring med dette?

6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Kortversjon: 1t 45min fra 2B til 2E på CDG kan gå, men er på grensen – og det er en risiko.

---

CDG er notorisk uoversiktlig og det kan være uforutsigbare køer, spesielt i sikkerhets- og passkontroll for non-Schengen-flighter (som LAX). Minimum Connection Time (MCT) interkontinentalt med terminalbytte på CDG ligger normalt på:

Minimum: 1t 15min (offisielt MCT mellom 2B og 2E)

Anbefalt: 2 timer eller mer.

-----

Konklusjon:

Trygt alternativ: Hold deg til 06:20–13:20-løsningen.

Hvis du vil prøve 09:00–11:45-løsningen: Sørg for håndbagasje, gjennomgående billett, og vær komfortabel med litt stress og risiko.

Hvis det er separate billetter: Anbefales ikke.

Teknolai and MagnusM like this.
  7. MagnusM

MagnusM EBG

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13

Takk for detaljert svar! Det er gjennomgående billetter, og ser for så vidt at AF har enda et fly senere den dagen CDG-LAX i tilfelle man misser det. Men vi reiser med bagasje, og har relativt lite tid i LA, så er vel safest å beholde opprinnelig flyvning.

8. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,375
    Bonuspoeng:
    93
    Var vel en post på facebook om en kar som var sur på gebyret..
    Han hadde bokka 2x biz biletter til destinasjonen hver dag i 7 eller 10 dager, fordi han ikke viste hvilken dag han ville reise på .. :oops:

coccifera and RoadKing like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,747
    Bonuspoeng:
    183
    Min mening er at 1:45 går fint. Det tar ca 10 min å gå fra 2B til 2F, legg på 10-15 min i sikkerhetskontrollen med fast track. Fra 2F til 2E tar det 10-20 min avhengig av hvor du skal (K/L/M). Jeg har aldri opplevd kø i passkontrollen den veien, og da mener jeg aldri. De automatiske passlusene har også alltid vært operative. Du kan også forflytte deg fra 2B til 2E med buss. Går du via 2F er du ikke avhengig av å vente på buss.

Jeg tok tiden fra 2E(K) til 2F da jeg var innom for to uker siden. Det tok ganske nøyaktig 19:57 en fredag morgen. Det er verdt å nevne at det inkluderer sikkerhetskontroll og passkontroll på veien, samt at veien fra 2E(K) til 2F er mye mer kronglete enn motsatt. Verdt å nevne at dette føltes som den tregeste forflytningen jeg har hatt på CDG de x-antall gangene jeg har vært innom. Har dog ikke mer empiri.

Skulle du ikke rekke det pga forsinkelse blir du booket om.

Er det mot formodning fryktelig mye kø er det bare å be om å komme forbi/snike seg forbi. Med det sagt, er flyene i rute har du mer en god nok tid til å komme deg mellom terminalene og slappe av i loungen og like vel klore på gaten i det boarding åpner.

Jeg reiser ofte med connection ned mot en time, riktig nok ikke til/fra 2B, men har aldri opplevd dårlig tid og har alltid rukket innom loungen.

Teknolai liker dette
  10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,327
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke følgende eksempel litt rart:
    Leter bonusbillett XXX-CPH i april neste år.
    Ingen seter dukker opp på søket. Og i lavpriskalenderen vises ikke noen seter i april, men siste rundt 20.mars.
    Søker så XXX-CPH for penger, og da dukker ikke nevnte rute opp engang. Rutes via XXX-AAA-CPH.
    Søker via partner award, ja da dukker SAS sitt eget direktefly opp!!!

11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Ja noen sånne finnes jo selvfølgelig, men håper og tror det ikke gjelder mange. Jeg booket og avbestilte en del for å få til riktige destinasjoner og tider, men avbestilte aldri tett opp til avgang. Som oftest minimum 1 mnd i forveien og ofte mange måneder.

Tilgjengeligheten har i hvert fall ikke blitt bedre, så dette har ikke hatt noe for seg annet enn å generere cash i kassa for SAS.

EDIT: Denne skulle jo være et svar til @oddA , men det gikk jo ikke helt etter boka :D

Last edited: 04. juni 2025
    paron and testflyver like this.
  12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg drev lenge å holdt på med å maile frem til tilbake med gullmail, chattet med KLM på WhatsApp og messenger og rifnte SAS. Alle mente riktig EB nummer var lagt inn per leg. Og jeg måtte bare betale.

Men, da jeg nylig ble Diamant prøvde jeg diamant mailen, fikk svar fra en kyndig norsk dame. Tok 2 timer og hun svarte at nå var endelig alle legs oppdatert til riktig EB nummer. Da kunne jeg endelig gå inn å velge sete gratis. Ellers kostet det 150 euro.

Så mitt tips er å prøve å sende mail til SAS (hvis du har status) eller å ringe inn. Be dem sjekke at riktig EB nummer ligger inne på hver leg under ditt navn. For hvis det gjør det, skal du ikke betale noe.

13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan legge inn EB-nr pr. leg i SAS-appen, så man kan starte der. Skulle det likevel ikke fungere så hjelper SAS.

14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Helt riktig. Antok bare at vedkommende hadde prøvd det. Jeg fikk opp feilmelding i SAS appen på min bonustur som var ren AF/KLM og kunne ikke legge til FF nummer.

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Har 2 CT bestillinger igjen med Lufthansa/Austrian i sommer, i løpet av de siste dagene har denne meldingen dukket opp hos Lufthansa/Austrian når man ser på bookingen.
    Det har ikke vært noen endringer i rutetider/flighter.
    upload_2025-6-5_8-4-43.png

upload_2025-6-5_8-5-37.png

Foruten om dette, så står alle legs korrekt oppført og confirmed.
    Noe man bør bekymre seg over ? noe jeg må gjøre, eller bare en "bug" hos LH gruppen?
    Flere som har det samme?

Alt ser korrekt ut på manage my booking hos SAS.

Last edited: 05. juni 2025
  16. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Se diskusjonen lengre opp på siden her ang valg av sete i AF/KLM.

God tur!

17. coccifera

coccifera Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Har merket dette spesielt med ICN. Virker som det er noe feil i systemet til SAS der.

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,327
    Bonuspoeng:
    183
    rare greier. Det vises ingen seter ICN-CPH helt fra oppstart i oktober til april 2026. Ikke engang de dyre billettene som er poeng for cash, så helt klart noe rusk i maskineriet der.

19. bertil storr

bertil storr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Ifølge det danske IF forum, så har SAS ikke de rigtige tilladelser til at sælge billetter fra Seoul endnu. Derfor kan der heller ikke købes billetter for penge på ICN-CPH-XXX, men udelukkende den anden vej på rene SAS-billetter.
    Kundeservice oplyser at der arbejdes på sagen og forventes at have styr på det fra midt juni/juli.

paron, Spielhaug and Preference like this.
  20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål vedrørende bruk av CT på tur bestilt innen point sharing.

Hei! Har en pointsharing gruppe med hele familien (5 stk). Fruen har en CT på sin SAS konto. Vurderer å bestille en t/r i biz long haul for hele familien uten å benytte en CT. Så når turen nærmer seg splitte opp og legge på CT er.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan booke fra min konto, for senere å ringe for å legge på CT fra fruen konto på en bestilling hun også er på?

Del denne siden