Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,901
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg regner med svaret er nei, men spør likevel - vi har en bonusreise med LH fra FRA til LAX. Betalte billetter med KLM fra OSL til FRA. Blir over natten i FRA. Kan bagasjen tagges hele veien til LAX fra OSL selv om det er ulik allianse?

Last edited: 29. juni 2025
  2. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge det er en Interline-avtale mellom LH og KL så kan det gå. Forbehold om at agenten på innsjekk kan sine saker (og at datamaskinen sier "ja").

Jeg fant ikke noe konkret Interline-avtale mellom LH og KL når jeg søker, men jeg ser at Delta og Lufthansa har interline-avtale. Ulik allianse er i seg selv ikke noe hinder for å sjekke bag inn hele veien.

3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,901
    Bonuspoeng:
    183
    Supert! Da hører vi bare ved innsjekk. Worst case må vi drasse med oss x-antall kofferter, bilstoler og reisesenger i 38 grader til hotellet :D

4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,701
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har hatt lignende case før. Det kommer an på om FRA tillater at baggasjen ligger over natten. Hver flyplass har anledning til å sette sine egne regler der. Så en kjapp tlf til FRA bør gi svaret :)

5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,901
    Bonuspoeng:
    183
    Vi reiser i morgen, så hører hva de sier i skranken på OSL :)

6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,036
    Bonuspoeng:
    183
    Blir interessant å høre fasit. Jeg søkte selv, men fant ingen info om interlining mellom KLM og LH. Det er ingen selvfølge på tvers av allianser. Fint om du oppdaterer oss :)

Jeanette liker dette
  7. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Hvem er det som rekalkulerer skatter/avgifter, og poeng? Er det agenten eller backoffice? Jeg forsøkte å legge på et leg i går som ikke skulle endret noe på poengprisen, men agenten bablet om at han måtte rekalkulere.

8. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Backoffice som rekalkulerer skatter/avgifter. På min forrige tur ble ikke skatter/avgifter rekalkulert når jeg la på Norge-CDG, men CT-telefonen ba meg heller sende inn claim i etterkant enn å rekalkulere etter at billettene var utstedt. Fikk positivt svar på claim i går.

Merk at det er et unntak for rekalkulering ved ufrivillig endring. Da kan man slippe rekalkulering hvis det er til den reisendes fordel.

biaop liker dette
  9. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Riktig. Hva med poeng da? Hvis agenten prøver å feilaktig trekke meg for et leg, blir det stoppet av backoffice?

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,800
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om det ikke påvirker poengprisen kan det bli endringer i form av avgifter ol. siden det blir flere flyplasser.

11. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke nødvendigvis stoppet av backoffice, men jeg ville ikke vært så bekymret for det. Poengtabellen er offentlig tilgjengelig og man kan prøve agentrulett eller claim senere for å få poengene tilbake. En uerfaren agent prøvde å trekke meg 65k for en enveistur med SAS (som var tilgjengelig på nettet til 30k med FP4). Hun trakk poengene, men tilbakeførte dem når jeg gav tilbakemelding på at jeg ikke kom til å betale den prisen. Kom ingen vei med agenten, så la på og ringte til ny agent som hjalp meg.

Som Eddie sier: rekalkulering er et obligatorisk steg ved frivillige endringer. Så lenge man ikke endrer avreisesone (feks fra Midtøsten til Europa), eller ankomstsone (feks fra Sørøst-Asia til Stillehavet) skal poengtrekket forbli det samme. Jeg vet ikke om det er mulig å endre soner engang.

biaop liker dette
  12. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,543
    Bonuspoeng:
    113
    Det er agentene som (re)kalkulerer både poeng og skatter/avgifter. Backoffice ser bare over at det er rett før de går videre med billettering.

En forutsetning for å kunne billettere er at kunden har godtatt prisen, og kunden kan ikke godta prisen med mindre agenten regner det ut og informerer om den før saken sendes til backoffice.

biaop and btm like this.
  13. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,170
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk nylig endret en booking. 150 NOK på endring var ok. Det ble også 139 NOK mer og endringen var (foruten endret dato) fra OSL-AMS-MUC-SGN til OSL-AMS-FRA-SGN. Ble ikke informert om økte avgifter, men tenker det er «normalt» at det er litt forskjellig på flyplassene.

Hvordan får man sjekket skatter og avgifter btw?

14. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,543
    Bonuspoeng:
    113
    I dette tilfellet må agenten da ha skrevet i bookingen at du aksepterer eventuelle skatteendringer, for det er veldig lite som skal til for at backoffice sender den i retur. Om agenten feks informerer om 150 kr ombookingsgebyr, men det egentlig er 15 euro (175kr), så er det nok til at backoffice avviser den fordi kunde ikke er informert om riktig sum.

biaop liker dette
  15. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    I mitt tilfelle sa jeg bare at det ikke var nødvendig å rekalkulere skatter og avgifter for meg. Vi får se om det kommer billetter etterhvert da. Leg vises i app, men ikke confirmed på e-post.

Oppdatering:
    Jeg ble oppringt av samme agent nå nettopp (!)
    Og som @markus sier, back office avviste fordi kunden ikke var opplyst om riktig sum. Og dette er nok min feil. Agenten skulle til å kalkulere skatter og avgifter, men jeg sa han ikke trengte og bare kunne kjøre på med bookingen. Dermed var jeg ikke opplyst om de 102 NOK i skatter og avgifter.
    Kult av han å ringe opp og si ifra. Det er visst sjelden vare har jeg skjønt.

Last edited: 02. juli 2025
    Lillegutt and markus like this.
  16. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tagger deg en gang til ettersom du virker til å ha peiling. Har prøvd å søke på forumet, men har ikke greid å finne svar.

Må skatter og avgifter ganges med ca. 2 om det skal bookes en retur også? Jeg har så langt kun booket en vei, men skal booke retur når den dukker opp.

Skatter og avgifter per pax for hver flight, i rekkefølge jeg la dem til:
    CDG-SIN, 2532 NOK
    SIN-DPS, 102 NOK
    CPH-CDG, -766 NOK

Totalt (så langt): 1868 per pax

Nå jeg etterhvert legger til SIN-CDG som retur. Blir det ytterligere 2532 NOK?

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,543
    Bonuspoeng:
    113
    Skatter og avgifter varierer fra flyplass til flyplass, så det kommer an på hva slags flyplass du reiser fra og hva slags flyplass du reiser til.

Noen bruker å legge inn reisen i ITA matrix for å sjekke pris, men det orker aldri jeg å gjøre. Som en hovedregel ligger bonusreiser oftest mellom 2-3000 kr per pers i avgifter. I enkelte tilfeller kan de være litt høyere, feks om du starter fra London. Men en typisk Skandinavia-Asia/USA/SA bruker å ligger i området 2-3000 kr.

biaop liker dette
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Avgiftene for en returreise som starter i Asia vil være betydelig lavere. En stor del av det du betalte ved initiell booking har vært fransk "solidarity tax" for reiser som starter i Frankrike, denne er ekstra høy for long haul business class. Når du la til CPH-CDG ble denne erstattet med en noe lavere dansk flypassasjeravgift.

biaop liker dette
  19. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Bare halv-relevant til tråden, men ville ikke opprette en ny tråd.
    Jeg har en eksisterende booking i plus på aes-osl-cph-jfk, og nå kom der noen business-seter på siste leg fra cph-jfk. Jeg ringte inn, men de kunne ikke endre hele bestillingen til business, og kan ikke ha mixed-class.
    Det er mulig jeg kunne fått til noe med agent-rulett, men bestilte business-sete fra CPH til JFK for å sikre meg.
    Spørsmålet nå er: MÅ jeg kanselere plus-setet (og få det gebyr det trigger), eller kan jeg bare drite i det og ha to reserveringer på samme flight?
    Rent kost-messig, så er vel de 20000 poengene jeg vil få refundert (gjøre om til AES-OSL-CPH) være verdt de 750kr jeg får i endringsbegyr. Men om jeg ikke gjør dette, er det faktisk lov å være dobbeltbooket?

20. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    113

Jeg har i et slikt tilfelle opplevd å få tvangskansellert én av de 2 bookingene uten forvarsel. Gjaldt bonusbillett TRF - CPH med Widerøe, men praksisen kan vel muligens være universell(?)

Grunnen til at jeg hadde 2 var at jeg var sikker på utreisedato men usikker på hjemreise, og hadde sikret meg 2 stk tur/retur hvor utreisen da var lik.

lohelle liker dette

Del denne siden