nei har ikke bestilt. hun sa at nettopp fordi reisen finnes og jeg bare vil ha tidligere 1. fly til cph, må telefon gebyr betales. prøver rulett. det som var rart var at hun gikk til g sjekket med noen. så regner med at da er det noe rulett ikke fikser hvis alle sjekker med den samme høyere opp i systemet?
Mitt inntrykk er at de ofte sjekker med en kollega som de vet kan litt mer. Men mulig jeg er helt på villspor.
Hei, Jeg er på leting etter reise for sommerferien neste år og dama er veldig innstilt på Karibien. Med så lang reisevei håper jeg selvfølgelig på biz, men det er selvfølgelig svært begrenset med tilgjengelighet. Det er ledig i biz LHR-MIA (med Virgin) og i eco derfra til f.eks PTP (med AF). Hele ruten (LHR-MIA-PTP) er imidlertid kun tilgjengelig i eco (som sikkert skyldes at AF ikke har sluppet noen biz seter på siste leg). Jeg antar at dette ikke noe man kan sy sammen (mixed class på outbound)? Er eneste mulighet rett og slett separate bookinger? Kan f.eks booke (i to omganger): Bestilling 1: t/r LHR-MIA i biz Bestilling 2: t/r MIA-Karibien? Erfaringer med denne fremgangsmåten? Fordeler/ulempe?
Søk på rutene til Virgin Atlantic fra LHR/MAN, de har ofte god tilgjengelighet. Det inkluderer destinasjoner som Montego Bay (Jamaica), Barbados, Antigua. Det har også vært god tilgjengelighet til Sint Maarten/St. Martin (SXM) med KLM og Air France. FDF, PTP, AUA, CUR og BON bør også være destinasjoner det er mulig å finne noe. Sommerferien er alltid litt utfordrende da noen selskap ikke slipper billetter, samt at det er mange om beinet. Personlig ville jeg ikke gjort to bookinger slik som du forespeiler. Da er du nesten like godt tjent med å bare booke i økonomi for penger og få en smooth reise med kort connection i AMS/CDG. Da har du en reise på to legs, du kan velge og vrake på datoer, samt at du slipper risikoen med missed connection. Pluss at du slipper å reise via USA. Hvis man ikke finner noe bra vestover er sørover et alternativ. ZNZ, SEZ, MRU bør alle være mulige å få til med Kenya Airways og eventuelt KL/AF.
Tittet litt på disse karibiske øyene selv for et par månedere siden, og fant ukentlig tilgjengelige billetter i biz for 2 fra AMS/CDG, men det viste seg at alle disse var "ghost tickets". Altså fantes på Awardfares og SAS sin motor, men umulig å bestille både på nett og tlf.... Kan være dette er ryddet opp i nå såklart, men lurt å sjekke at billetten faktisk kan bestilles.
Takk for utfyllende svar. Det er Virgin Atlantic som gjentagende viser seg å ha best tilgjengelig på long haul, ja. I perioden vi kan reise (utreise over en periode på ca. 3 uker) har jeg kun funnet biz til MBJ. Har omtrent daglig sjekket Awardfares og selvfølgelig også lagt inn alerts fra LHR & MAN, samt CDG og AMS, til flere av de destinasjonene du nevner (har brukt alle 1000 alerts). Får smøre meg med tålmodighet å håpe at noe dukker opp EDIT: Fant nå LHR-JFK og JFK-SJU, begge legs i biz. Det kommer selvsagt ikke opp som en sammenhengende reise i partnersøk, men det gjør de på virgin sine nettsider. Betyr det at jeg da kan sy dem sammen hvis jeg ringer CT-telefonen? Bør jeg booke f.eks. LHR-JFK først på nett og så ringe inn for å legge på JFK-SJU?
Ringte inn for å legge til en returreise fra en annen flyplass (open jaw). prøvde å slippe unna ombookingsgebyret på 75 euro med å argumentere med at det ikke er mulig å bestille open jaw på sas sine nettsider. Fikk da til svar at det er det. Noen som kan forklare hvordan dette gjøres?
Det er ikke mulig å bestille open-jaw med poeng, på nett. Det gjelder både rene SAS reiser, og reiser med SkyTeam. Spurte du ikke vedkommende agent om hvordan man skulle gjøre det? (Når du da fikk den påstanden om at det skal være mulig.)
Send inn en klage, har du gull eller høyere kan du sende epost dit, de pleier og være flinke til å ordne refundering av ting som er blitt belastet feil
Alle endringer innebærer ombookingsgebyr. Dersom du hadde ringt inn og booket open jaw fra start ville du sluppet ekstra telefongebyr på kr 400 per passasjer.
Ved endring i flight på en partner bonusreise som er på mer enn 3 t, og det gjør at jeg kan avbestille den uten ekstra kostnad - skal SkyTeam Fee på 450 kr også refunderes? Noen som kan hjelpe med å finne link som forklarer dette?
Praksis er at endringer på over 1 time åpner for ombooking uten endringsgebyr eller avbestilling med full refusjon. Tror ikke dette står dokumentert noe sted, så ring inn og be om bekreftelse før du eventuelt avbestiller.
Saken er den at jeg avbestilte en tur der det ble en endring på mer enn 1 time. 3 av 5 billetter kom det refund notice på med 450 kr "Service fee" inkludert, 2 billetter var altså uten denne refunden. Sendte en epost til diamantmailen og etterspurte riktig refund notice på de to siste billettene. Fikk da til svar fra en danske at det vanligvis ikke gis refund på SkyTeam fee, og hvis jeg fikk det var det en feil... Tenkte at jeg får ringe inn. Kom til hyggelig svensk "tjej" som fikk min casenr fra eposten. Hun sa hun mente hennes kollega hadde rett, men skulle dobbeltsjekke med backoffice og be kollega som har caset (han som opprinnelig svarte meg) gi meg et svar på epost så raskt som mulig. Jeg var bombesikker på at jeg kunne gjøre en refund her på alt, men det stemmer kanskje ikke? Burde kanskje da ha ventet til en bedre flyreise dukket opp for så å gjøre en gratis endring på hele turen...? Blir bare tungvindt, hehe.
Dette viser bare hvor inkonsekvent SAS kan være. Best å ta slike avbestillinger over telefon og forsikre seg om at agenten legger inn notat om full tilbakebetaling.
Fikk svar nå fra dansken. Han beklaget over at han ikke fikk med seg at det var pga en endring jeg avbestilte. Han skulle sende ny beskjed videre for at jeg fikk refund raskt og at de fikk med Skyteam fee på de siste. Jeg avbestilte per tlf, men ba dem ikke legge på notis om det. Mistenker at notis var der likevel, men at backoffice/refund avd ikke gjorde riktig. For de to refund notice som jeg ikke fikk med skyteam fee på kom først dagen etter at jeg fikk refund notice på de andre tre billettene. Saken er uansett løst, forhåpentligvis.
Har ventet over 4 uker på ticketing etter en schedule change……..kan det virkelig ta sånlang tid? Mail supporten svarer at det tar lenger tid når bookingen er langt frem i tid, da de som er nærmere prioriteres. Men sier at alt er ok …." Klm gir oss hur myket tid som helst til ticketing" erfaringer ?
Ticketing kan ta helt unødig lang tid for SAS å gjennomføre, men at det igjen gir evig lang frist hos klm/af er Blank løgn, med forbehold om at helt nylig har blitt tettere integrert (ref innlegg hvor noen ble bedt henvende seg til AF som kunne (om)booke eurobonus billetter for dem). Vi mistet flere billetter med klm grunnet sneglefart hos backoffice eurobonus, og så lenge det kun medfølges av et skuldertrekk og "tyvarr finns inte dom billettarna kvar" ville jeg sterkt vurdert å purre hardt. Som alltid tombola om man får en agent med gjennomslagskraft, blank avvisning eller tomme løftet. Lykke til!
Jeg tenker det samme. Jeg har jo også fått dette skriftlig fra premium eurobonus mailen deres…..så litt håpløst.