Jeg vurderer å endre på en eksisterende reise, noe som gjør at jeg får mer enn 8 leg på reisen. Vurderer derfor å starte fra CDG og kjøpe OSL-CDG på poeng ved siden av. Det kommer opp noen spørsmål: 1. Er det noe nevneverdig stor avgift ved å startei CDG kontra OSL (tenker på LHR avgift og de nivåene) 2. Planlegger å komme inn med SK kl 10:25 og videre med VN kl 14:00 - vil jeg rekke å hente ut sendt bagasje og få dette sjekket inn til hovedturen? 3. Vil jeg lettere rekke det hvis jeg IKKE har sendt bagasje? 4. Kan jeg evt få bagasjen sendt til sluttdestinasjon fra OSL selv om det er på to forskjellige PNR?
Frankrike har "solidarity tax" på opptil €120 per passasjer på long haul business class vs. norsk flypassasjeravgift på kr 342.
Hva med å reise fra CPH? Vil inn med SK kl 07:15 og ut 08:20 med SK til CDG være innafor? Regner da med å ikke sendt bagasje da.
Som regel går det greit siden mange også har interline avtaler på tvers av allianser. Innad i skyteam burde dette ikke være noe problem. I verste fall kan en få tagget baggasje helt frem og så gå i transit check in for å hente ut boarding pass.
Den totale forskjellen blir ca. 1300 kr, da CDG i tillegg tar en høyere service charge for reiser som starter der vs. mellomlandinger. Eksempel for norske og franske skatter/avgifter for en enkel ruting som OSL-CDG-JFK og CDG-JFK: OSL-CDG-JFK: France Safety And Security Tax (FR)NOK 39.00 Norway Air Passenger Tax (G2)NOK 342.00 France Passenger Service Charge International (QX)NOK 272.00 Norway Passenger Charge (ZN)NOK 155.00 CDG-JFK: France Civil Aviation Tax Domestic And International (FR)NOK 267.00 France Air Passenger Solidarity Tax (O4)NOK 1,435.00 France Passenger Service Charge International (QX)NOK 403.00 Dette vil være likt for alle long hauls (over 5500km) som passerer CDG, med unntak av franske oversjøiske territorier.
Skyteam og married segments, dette har vel vært oppe noen ganger, men jeg ser stadig flere eksempler på en del married segments a la Wien i *A-tiden. Wien lot seg jo tidvis bryte opp i en endring, er det noen som vet om dette er helt låst i Skyteam, eller har noen (nylig) klart å kvitte seg med en "unødig" mellomlanding?
LHG bruker ikke married segments, hvertfall ikke ofte og og i de tilfellene VIE-trikset fungerte. Married segments som AF/KL bruker er ikke mulig å bryte opp bortsett fra av operating carrier. Det er låst i systemet.
BER-AMS-DXB eksisterer, men ikke fra AMS/TRD/OSL/CDG/BGO feks på samme dato. Er masse av dette har jeg sett. @Kjetil L fant vel en fra YYZ via CDG til BKK men ikke noe fra Europa-CDG-BKK….
Ref Married segments til KLM. Vi er 3 stykker (på 2 ulike bookinger),som opprinnelig hadde booket AES-ATL tur retur med KLM bort og Virgin hjem igjen via LHR og KLM videre til AES. Så finner vi ut at vi ønsker å gjøre om billetten til open Jaw og istedet fly hjem fra ORD. Vi finner billetter med KLM helt hjem fra ORD og ringer inn. Ingen problem sier SAS og de 2 på den andre bookingen blir billettert på nytt samme dag, mens jeg venter og venter og venter før jeg ringer inn for å sjekke. Joda, da finner de ut at strekningen fra LHR til AMS og videre til AES er married, men det var altså ikke de 2 andre sin selv om det er akkurat samme flyvninger. Kunne ikke de sagt fra om dette i første omgang! Enden på visa er at jeg nå er booket om til SAS sin egen flyvning fra ORD, men da i PLUS. Så får håpe de åpner om noen bis seter. Det var dagens syt og klaging....
Noen som kan hjelpe med sin kunnskap om det er «innafor» på CDG? Tenker å sjekke inn online, så må evt innom en trasferdesk for å få ut boardingkortet?
Det går så lenge alt er i rute, men det er en alt for stor risiko å ta i mine øyne. Hva sier reiseforsikringen din om innhenting av reiserute?
Takk. Tenkte ikke på forsikring. Den sier: «forsikringen dekker ikke hvis du har kjøpt separate billetter og mister en påfølgende avgang»
Beklager om dette med ST-feedere allerede har vært diskutert flere ganger; jeg lover at jeg prøvde å søke Jeg vil fly biz AMS–CDG–SXM og tilbake FDF–CDG–AMS. Det som er tilgjengelig er imidlertid bare AMS–CDG–SXM og FDF–CDG (Ingen biz CDG-AMS, og det å kombinere biz+eco er ikke tillatt såvidt jeg leste). Jeg skjønner at denne ruten er umulig å bestille, så må jeg vel kutte ut AMS og bestille kun CDG–SXM / FDF–CDG. Er det mulig å bestille AF/KL-feedere tur/retur AMS–CDG i etterkant?
Akkurat denne reisen til Bali booket jeg om på fredag. Søket på JED-DPS viste ingen ting, men hvis jeg søkte på LHR-DPS, så dukket LHR-JED-DPS opp. Så Saudia har noen married segments. Den opprinnelige reiseruten, AMS-JED-CGK, fikk jeg treff både på AMS-JED og JED-CGK og AMS-CGK. Så med Saudia er det nok lurt å prøve flere ulike kombinasjoner.
Jeg har booking nå i september OSL-AMS-JED-KUL t/r der AMS-JED-KUL t/r er med SV. Booket i desember. Da var det masse ledig med SV.
Etter Covid og spesielt etter overgangen til ST er det blitt vanskeligere og vanskeligere å finne gode bonusreiser. Iallfall for 2 eller flere. Da kjenner jeg på to ulike følelser: 1) Hvorfor kan det ikke være som før 2020 hvor det var "vanskelig" men langt fra umulig å finne en OK reise for 2 personer til både Asia og USA. 2) En større tilfredshet (enn tidligere) når jeg faktisk klarer å få booket en bra reise for 2 personer. Hva med dere?
Ikke sikkert at det er noe vanskeligere egentlig, men firmaer som spesialiserer seg på å booke bonusreiser og avisoppslag med "slik reiste han verden rundt gratis", bidrar til tørke.
For meg er det blitt vanskeligere å finne billetter til destinasjoner jeg ønsker. Ser mange skryter over tilgjengeligheten, og for all del, om man ikke har noe ønske om destinasjon, men hopper på hva enn som er ledig så er jo det supert. Jeg kunne reist mange steder jeg, men jeg gidder ikke ta ferien i Nigeria bare fordi det er ledige billetter til Lagos.