Om ikke antallet tilgjengelige bonusseter er lavere er iallfall all forutsigbarhet borte. Pre Covid var man garantert en rundtur i business til nesten hvor som helst ved booking 360 dager frem i tid, og ombooking til first class ordnet seg alltid 14 dager før avreise. Disse mulighetene er borte nå, både fordi SAS' nye partnere er mer sparsomme på hva som slippes og det at slipp av bonusseter i mye større grad skjer dynamisk ut fra forventet fyllingsgrad mm. På toppen av dette er det drastisk flere poeng i omløp via økt inntjening fra Trumf og store velkomstbonuser, samt det at samling på bonuspoeng har gått fra å være forbeholdt spesielt interesserte til å bli en slags folkesport.
Det har blitt totalt uforutsigbart uavhengig av alliansebyttet og SAS tar seg ekstremt godt betalt for små endringer (som å endre flyvning samme dag, eller til bedre bookingklasse). I tillegg er tilgjengeligheten langt dårligere enn pre covid, og den har blitt gradvis dårligere før alliansebyttet også. Nå reiser jeg mest vestover og der har jeg til nå funnet en del gode muligheter med Virgin, men ellers er det mye vanskeligere. Med veldig dyre kredittkort etterhvert så begynner prisen å bli ganske så høy. I høstferien tar jeg med familien til New York med Virgin i business. Å få fikset denne reisen har tatt 10 telefonsamtaler (timesvis totalt), 10-15 eposter, kostet snart 2000 i endringsgebyrer og 100 timer med søk. Da skjønner jeg at Chatflights og Poengreiser, Reisemedpoeng osv har et marked, og sånn skal det faktisk ikke være. I tillegg: Endrings- og avbestillingsgebyrene skulle jo gi så fantastisk mye bedre tilgjengelighet, fordi nesten alle (70%) av bonusreisene ble jo avbestilt uansett. Aldri sett så lite tilgjengelige bonusbilletter internt i Norge som siste 1,5 årene.
Noen som kan dele noen erfaring på hvor lang tid SAS bruker på å refundere skatter & avgifter etter rekalkulering? Har bestilt en bonusreise hvor jeg dagen etterpå la på feeder, som reduserte skatter og avgifter (utreise fra LHR ble endret til OSL). Hele ruten er billettert, jeg har fått kvittering for nye skatter (på e-post) og SAS har trukket gebyr for bestilling over telefon. Når er det rimelig å forvente mellomlegget refundert?
Har et spm vedr. Open Jaw. Er det mulig å starte tur i USA. Så dra til Asia og returnere fra samme flyplass i Asia til Europa? Eller blir det ulike soner som ikke er tillatt?
Der slik (var iallefall slik), med open jaw at i en forestilt triangel; OSL - A, A - B og B - OSL (OSL kan være hva som helst), så kan ikke A - B være lengre enn OSL - A og B - OSL. Så svaret er nok nei, ikke pga soner, men lengden.
Jeg har fått beskjed om at det heller ikke er lov å kombinere to soner i en open jaw, men her er det vel mulig det kan hjelpe med agentrulett?
Open jaw på tvers av soner er ikke mulig på SkyTeam-bookinger pga. begrensinger i systemet som regner ut poengpris.
Open jaw over Stillehavet kan i mange tilfeller tilfredsstille kravet om maks lengde på det åpne strekket, men sonebegrensningen stopper slikt for EuroBonus-reiser. Litt inspirasjon for hva som er mulig med ordinære SAS-billetter: https://travel-dealz.com/deal/sas-open-jaw-flights-europe-asia/
Ønsker oss østover med Skyteam, men VN og CI er jo utelukket pga dobbel pris. Leter etter kreatetive byer for Europa-Asia strekket. Er det noen jeg har glemt når jeg ramser opp disse? SIN; BKK; HKT; HKG; KUL; CGK; DPS; SGN; HAN; ICN; PVG; BJS/PEK; TYO; TPE.
Open jaw funker bare til å fra en bestemt sone, så OSL - CPH - ICN / BOM - AMS - OSL er en mulighet, så den kan bli gjort
KIX bør på listen, men forbindelser derfra og videre er nok noe begrenset. Tar du toget opp til HND/NRT derimot er det enklere.
Har ikke lest hele tråden her og søkefunksjonen er ikke optimal. Prøver å booke VIE-CPH-SFO med FP4. Turen prises i cash, den prises i poeng om ikke logget inn, begge segmenter prises med FP4 som innlogget, men gjennomgående tur innlogget gir en merkelig error "Beklager, det er ikke mulig å bestille flyreiser med poeng akkurat nå. Vi jobber med å få dette løst så snart som mulig." Kjent problem? Løsning?
Kjent problem - når det skjer hos meg bruker jeg som regel appen i stedet. Den har enn så lenge aldri gitt meg feilmelding.
Det er eksakt situasjon og feilmeldingen jeg fikk når jeg var "skyggebannet" av SAS. Fikk ikke booke noe poengreiser online, så jeg ringte inn. Det varte og rakk, for agent fikk ikke trekke poeng og fikk ikke sendt sms med kode eller betalingslenke. Etter mye om og men lanserte agenten "sperret konto"-teorien. Løsningen var at agent måtte ringe til SAS HQ IT for å få unbannet meg. Aner ikke om det gjelder deg også, men påfallende likt forløp og feilmelding. Edit: kan legge til at jeg ikke fikk til å booke bonusreiser, verken på nettlesere eller app.
Kan dere teste en dummy feks VIE-SFO 5 may i appen, og gjerne web også. Fikk feil i appen her. Dog annen ordlyd. Ser ikke sånn ut. Jeg får booket vanlige billetter. Kommer iallfall videre i prosessen.
Velger eksakt dato. Feilmelding: Samme dato for cash, får gått videre i prosessen: Velger kalendervisning: Når jeg velger vilkårlig dato fra de med pris 30k får jeg samme feilmelding som i første screenshot. Så det er nok ikke bare deg.