Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,743
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo hele forretningsideen med bonusbilletter. Selge de setene som ikke ser ut til å bli solgt for penger. De blir det ofte ute av sesong og på dager i uken hvor det ellers er lite etterspørsel.
    På samme måte som når SAS har tilbud, det er jo ikke fordi de så gjerne ønsker at folk skal reise til Paris og Madrid. Det er jo fordi disse rutene har solgt dårlig.

Fyller SAS setene med betalte billetter er det veldig liten grunn til å selge dem for knappenåler og glansbilder (EB-poeng). Det vil bare kanobalisere seg selv om de skal ta av potensielt betalte seter.

Ellers er jeg enig i at SAS har forbedringspotensialet og gjør en del ting komplisert og dyrt for seg selv når de har dårlig kundeservice.

Wiolenze, magnusant, holmen and 4 others like this.
  2. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er med på den, men jeg savner litt forutsigbarhet. I gode gamle Star Alliance hadde man noen mønster som gjorde det litt enklere, ta f.eks ANA som slapp seter 10 dager før eller EVA som også slapp kontinuerlig tett opp mot avreise. Da hadde man i det minste noe å forholde seg til.
    Jeg tror SAS skyter seg selv litt i foten sånn som det er nå, det ser ut til å generelt være dårlige tilgjengelighet, i tillegg slippes det ofte bare 1 sete og på toppen av det så er det dobbel pris på enkelte selskap, om folk ikke får brukt poengene sine så forsvinner lojalitet til både flyselskap og kredittkort.

Selv er jeg veldig fleksibel på reisedatoer, og jeg reiser ofte alene, men allikevel opplever jeg det som mye mer utfordrende å finne billetter.

magnusant liker dette
  3. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har framleis ikkje gått seg ordentlig til som SkyTeam medlem.

I og med at EB skal fusjonerast inn i FB er det berre å krysse det vi har å krysse og håpe på at trumfkonverteringa blir med over. Det blir nok ein "make or break" event for mange; enten betre tilgong på billettar eller vesentleg dårligare poengfangst.

4. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Det er da ikke hele forretningsideen med bonusbilletter. Jeg vil påstå at en stor del av poenget er kundelojalitet.

Hvis vi skal ut på reise uten å bruke poeng, hvor mange av oss kjøper dyrere SAS-billetter bare for bonuspoeng og status, selv om kanskje Norwegian eller andre er litt billigere?

Blir det for vanskelig å få noe fornuftig ut av disse poengene, vil systemet kollapse og SAS må da gå over til kun å konkurrere på pris, uten kundelojalitet.

magnusant, Teknolai and Trent600 like this.
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i det som skrives her. I tillegg tjener SAS og andre flyselskaper svært godt på å selge bonuspoeng til Norgesgruppen, Amex etc. Etterspørselen etter disse bonuspoengene forsvinner dersom det ikke er noe å fornuftig å bruke poengene på. Så SAS har betydelige incentiver i å tilby et bra bonusprogram. Men ikke bedre enn de må. Så dette er kontinuerlig balanse mellom å tilby noe som er akkurat bra nok til at folk forblir lojale og fortsetter å tjene opp poeng men som ikke koster flyselskapet mer enn det må.

testflyver liker dette
  6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er skuffende. Nå er det jo nesten ingen ST selskap der man finner Biz turer for oss som vil reise med familie(4-5 pax). VS hadde muligheter, nå er man prisgitt at det kommer 'slipp', noe man ikke har garantier for at det gjør.

Jeg håper virkelig det snart blir mulighet for å booke Premium Economy hos partnere.

Alternativt at de begynner med dynamisk prising. Det er kanskje som å banne i kirka, men jeg tror jeg hadde vært fornøyd med det. Med snart 700k poeng og 3 CT på konto uten noen reelle muligheter på å finne turer i biz,blir det litt demotiverende.

Skulle ringe i dag for å booke CDG-CUN og CUN-BOS-LHR retur sommerferie neste år. Nå røyk den. Har kun meg selv å skylde at den ikke ble booka i går... Dårlig unnskyldning med mye å gjøre på jobb (tur)... Hehe

Ololsen and 1884derby like this.
  7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    93
    Fått refusjon? Ingenting her. Kan vi kreve kompensasjon? Mon tro om de slenger på 10k poeng i potten? Hahaha.

8. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,899
    Bonuspoeng:
    113
    Nope. Så en annen post om at det er flere som har problemer og de skal løse det innen en dato neste uke.. vurderer å spørre om noe kompensasjon for forsinkelsen og tid brukt på å følge opp dette.

9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    93
    Er gått nå over 1 måned siden jeg kansellerete bestillingen. For min del utgjør det nesten 17 000 kr... Får se om jeg gjør noe.

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,743
    Bonuspoeng:
    183
    Skal man trekke det i den ekstreme enden kan jo SAS gi greit blaffen i hele EB om de uansett klarer å fylle flyene sine og er happy med yielden.
    Hvis man legger til grunn at SAS slipper få billetter på eget metall fordi de har langt høyere fyllingsgrad, er jo det midt i blinken for SAS. Det samme med AF/KL, hvorfor skal de slippe billigbilletter til partnere når de virker tilfredse med å ikke gjøre det.

Nå vet vi lite om fyllingsgraden til SAS etter at de ble strøket fra børsen, men de har nok kontroll på hva de gjør med tanke på tilgjengelighet av bonusseter opp mot hvor mange av disse setene de får solgt for cash.

Jeg vil også sette det med kundelojalitet og bonusbilletter i ‘ikke så relevant’-boksen. De færreste med mye poeng på konto har fått disse ved å fly uansett. Bonusjegere er bonusjegere for en grunn, og det er vel at vi liker en god deal. For min egen del velger jeg SAS/ST vel så mye pga status og perks. Spesifikt for SAS teller også punktligheten deres veldig positiv for valget om å reise med dem. Min hypotese er at mange av de som flyr inn nok poeng til å reise long-haul på biz med familien flyr så mye at de ikke nødvendigvis tenker på bonusbilletter.

Er vi heldige er smertegrensen til mange nådd og opptjening av poeng anses som lite interessant, som igjen fører til at SAS må bli rausere med setene som slippes. Men basert på interessen rundt EB rundt om tviler jeg på at det er tilfellet.

Men det blir spennende å se hva som skjer fremover. De burde i det minste landet avtaler med alle ST-selskapene om bonusbilletter. P.t. mangler China Eastern og de kunne vært mye til hjelp. MEA mangler også, men det er lite relevant (men nyttig fra ABJ).

Frustrerende for oss kunder? Ja
    Forståelse for at SAS ikke åpner slusene for partnerawards? Ja

kongenamundsen and Teknolai like this.
  11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir uansett bare spekulasjon rundt tall som kun SAS har, men jeg kjenner at det frister å si opp Amex, at jeg er på 7/10 mot LTG teller også litt, men til syvende og sist så fortsetter jeg med dette siden det ikke er noen alternativ. Jeg kan ikke fordra planlegging 350 dager frem i tid, og derfor har det vært gull for meg å kunne hoppe på turer på kort varsel, noe som stadig blir vanskeligere.

Nå har jeg dessverre ikke noe jeg skulle ha sagt når arbeidsgivere booker billetter for meg, men jeg håper jo alltids på å få noe i Skyteam så lenge jeg går for Eurobonus.

Om det derimot hadde vært selskap i Star Alliance som kunne konkurrert med SAS på opptjening og tilgjengelighet så hadde jeg nok tenkt meg om en ekstra gang.

12. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur ei utfordring her er at so lenge du ikkje treng poenga for å booke ei anna reise so har du ingen incentiv for å avbestille før rett før avreise.
    Eg har i alle fall venta til timen før avreise på eit par billettar i håp om schedule change eller at flyet vert forsinka eller kansellert på avreisedagen.

Teknolai liker dette
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sitter med 300k poeng og snart min andre CT opptjent på elite. EBG sikret for neste år.

Jeg har vanligvis alltid klart å finne reiseruter i C og F i *A og har holdt på med dette siden 2012. Etter overgang til skyteam har det blitt ekstremt vanskelig å finne ok routing til Asia.

Ja, man kan fly via Saudia og 4-5 legs med opptil 30+ timers reise. MEN, etter en nylig 36t reise i C med akkurat den routingen, bestilte jeg heller Thai direkte i økonomi for penger nå.

Med mindre man tar det som en lounge-safari og turbo-transit stopp i ulike byer med feriepartner (har gjort det mye tidligere, hyggelig) er kostnaden vs opplevelse ikke tilstede lengre. 6k kort Elite + 2k MC + avgifter bonusbilletter bikker fort 10k.

First class er verdt å handle noen taco-runder ekstra, mens business med mange legs ikke er det samme. Har hatt 40+ turer i TG F/LH F med familie, og det har vært fantastisk og vel verdt innsatsen :)

Samtidig har vi jo ikke noe annet valg/bonusprogram.

Ved irr-ops har jeg ikke merket noe fordel med gull/diamant selv om det har vært noen de siste årene. Det jeg setter mest pris på med gullkort er priority check in, men det får man forsåvidt med sølvkort i SkyTeam. Loungetilgang kan en kjøpe, og Fast track er kun i OSL/CPH.

Så økonomisk går det ikke helt opp lengre. Men så er det jo den hobbyen da.., vanskelig å gi seg:rolleyes:

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har slått på overføring av Trumf til Eurobonus, men i høst faller dommen, og fikser ikke SAS alle problemene de har på IT, eller det viktigste problemene og åpner for nok bonusreiser til at det blir realistisk å kunne fly til BKK, eller BOM om vinteren med poeng, så slår jeg av overføringen igjen. Jeg har allerede kvittet meg med amex, og kvitter meg med MC Premium til vinteren om ikke det blir bedre.

Ja, jeg er glad for å være LTG, men andre flyselskaper er også bra, så flyr gjerne Qatar Biz til India eller Thailand og Finnair har gode kampanjer etc... så SAS bør være obs på at struper de igjen bonusreiser dit jeg skal så endrer jeg fint strategien også får SAS vurdere om mitt forhold til dem er lønnsom eller ikke :rolleyes:

benjaminbr13 liker dette
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,323
    Bonuspoeng:
    183
    Husk også å sjekke andre bonusprogrammer. Har feks funnet (på relativt kort varsel dog, ca 2 mnd) LAX/SFO/SEA-SVG med LH i øko for 1200 miles + $250 i tax. Posisjonsflighter med Flying blue, SVG-AMS-CDG/LHR 5000 miles+400kr
    Det er flere om beinet for de gode setene (for alle program), men det er ennå ganske mye øko ute og går.

16. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel ikke så veldig mange av oss som er her for øko..?

testflyver, SAJblue and NoLimit like this.
  17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte mail igjen på fredag og etterspurte penga. Over 1 mnd siden jeg skulle få refund. Jeg ba samtidig om ikke de kunne gi en kompensasjon, feks noen bonuspoeng, fikk dette svaret i dag:

Hej DJasko.

Jeg forstår godt din frustration omkring det, og har også presset på med den.

Fik at vide de skulle håndtere den manuelt, men det ser ikke ud til meget er hent. Jeg ved at de har en backlog fra alle refunds der ikke blev processed, så jeg tror desværre ikke vi får en decideret deadline på det.

God dag!

Noen som kan oversette? (Selv om jeg har bodd 2 år i DK, forstår jeg fint lite av dette. Haha.

De skulle gjøre det manuelt, men det tar tydeligvis tid det også. Så han tror ikke han kan gi meg et eksakt tidspunkt når det kommer....? Har jeg forstått det riktig? Hva med litt kompensasjon? Nei, det ville han ikke adressere... Litt slapt fra noe som skal være *diamant* support synes jeg.

18. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,417
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter i akkurat samme type sak. Passert 1 måned med margin, nå svarer de bare "vi får ikke gjort noe, det kommer når det kommer" svar. Fått beskjed ved 4 anledninger at nå er det fikset og pengene kommer innen 5-9 bankdager.

19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    93

Litt frista til å sende inn en klage til SEB MC og be de tilbakebetale meg, så kan de styre med SAS. Mest fordi SAS ikke virker å ta noe ansvar her egentlig. Verken for å sørge for at pengene kommer, eller tilby noen form for kompensasjon på den lange ventetiden.

Preference, benjaminbr13 and holmen like this.
  20. benjaminbr13

benjaminbr13 Medlem

Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis vi er flere som gjør dette, vil det nok merkes hos SEB MC. noe som igjen vil være med på å legge press på SAS

Del denne siden