Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,357
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke prøvd men forstått at det var mulig, tar jeg feil er det fint om noen korrigerer (alt. bekrefter).

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk booket to seter BKK-HKG i går med avreise i februar neste år. Tilgjengeligheten stemte bra med United og Air Canada.

mrt liker dette
  3. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Det visste jeg ikke! Godt jeg slapp å måtte prøve å finne noe på Netflix idag!
    Noen som tilfeldigvis har sett noen billetter mellom Tokyo og BKK med 2 i biz eller kjenner til slipp-mønsteret? :rolleyes:

Last edited: 28. april 2021
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,846
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, men der har også ANA mange seter.

5. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser de slipper noen seter i eco, men kun 1 sete i business 355 dager før, noen som vet når ca ANA evt slipper nye seter, ala slik SAS gjør?

6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,891
    Bonuspoeng:
    293
  7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,235
    Bonuspoeng:
    183
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Og der ringte agenten på sas kundeservice opp igjen for å fullføre ombooking av billettene. Mine gamle billetter ble tilgjengelige igjen umiddelbart, så hvis noen har lyst på disse er det nå 2 seter i F LHR-HND 15. februar 2022 og HND-LHR 2. mars 2022.

trygveat and Insomnia4u like this.
  9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har forsøkt bestille billetter til HNL via Tokyo med ANA i det siste?

Tenkte jeg skulle prøve flytte min F tur fra Januar til senere i 2022, men får følgende svar fra våre danske venninder:

Thank you for your e-mail.

Unfortunately, we are no longer allowed to sell a ticket with this routing. It is not allowed to travel to USA through Asia.
    You have the option to keep the ticket as it is, or to rebook to another route from Europe to USA.

Svarte tilbake om at de fikk sjekke en gang, jeg får tross alt booket denne ruten for penger på ANA sin hjemmeside.. men spørs om kanskje denne muligheten nå er lukket :(

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket nylig en enveisreise med ANA F til HND og videre med Asiana til HNL på telefon, men da jeg skulle legge på retur noen dager senere var det full stopp både i Danmark og Sverige da dette ikke var en lovlig rute.

Fikk lov til å beholde enveisreisen, men eventuell retur måtte bookes som separat billett via Nord-Amerika. Da videreforbindelsen til HNL via ICN uansett ikke var optimal endte jeg opp med å endre det hele til en t/r Japan.

Lars J liker dette
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    OK, lurer på hvordan dette stiller seg når/hvis noen legs kanselleres på denne turen, burde jo da få booke om ihht regler som var da billetten ble booket?

12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Denne er borte igjen og avgiftene på reiser til USA er tilbake på gammelt nivå. Lufthansa ble i 2019 bøtelagt av DoT for å feilaktig belaste denne på bonusreiser, så dette var trolig en teknisk glipp hos SAS: https://paxex.aero/lufthansa-fine-frequent-flyer-reward-tax/

Lars J liker dette
  13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    vil det være mulig å ta kontakt med sas for få det refundert, eller må billetten utstedes på nytt?

14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke erfaring med dette selv, men etter en slik feil burde det være mulig å få kalkulert avgiftene på nytt. Om ikke kan man vel alltids flytte tilslutningsfly frem og tilbake, det er jo gratis å endre for tiden...

Lars J liker dette
  15. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde på CT-telefonen i går, men da var det bare tilgjengelighet det stod på. I følge agenten i alle fall, men han virket litt uerfaren og uklar i kommunikasjonen, så det er meget mulig at "tyvärr det er inget ledig" var p.g.a. problemer når han skulle legge til resten av ruten.

16. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde 4+1 pax alle på CT som fikk kansellert segmentet FRA-ZNZ slutten av juni. Fikk mail om dette uten automatisk ombooking. Får nok neppe 5 eller engang 4 på samme fly i C på langsegment til ZNZ på dato i nærheten. Uansett er det vurdert å utsette turen med en gratis ombooking. Nå blir spørsmålet om dette i såfall da bare er bra. Står ingen frist med å kontakte SAS for ombooking så kanskje vente lengst mulig med ombooking. Feks ringe midten av juni å endre til feks mars 2022 (involuntary change)- Også i mars bruke den ene gratis ombookingen (voluntary change) for å få ny tur sommer 2022. Mulig? Grunnen er selvsagt at med kun en ombooking går ikke bookingvindu til neste sommer, og pga skolestart må vi ta hensyn til skoleferier.

17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som SAS strammer inn på mulighet for å ombooke med utgått CT, nå er det bare tillatt og ombooke turer frem til 31. August.

Så det kan bli problematisk og endre denne i Mars'22 om CT er utløpt.

Kan hende denne fristen utvides, avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg.

I tillegg kan det hende reiserådet mot destinasjonen er opphevet i Mars'22 , da får man ikke booket om slik jeg forstår det(med utgått CT)

Screenshot from 2021-05-12 21-24-49.png
    Screenshot from 2021-05-12 21-32-06.png

Last edited: 12. mai 2021
    milehigh liker dette
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet alternativ kan være å avbestille reisen og få tilbakeført utløpte CT-er. Praksis virker å være at CT får ny utløpsdato siste dag i påfølgende måned. I slutten av juli burde det være mulig å booke noe for sommerferien 2022.

milehigh, jgroneng and Lars J like this.
  19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Evt en kombo av taktikkene her. Først endre reisen pga schedule changes til andre halvdel av august. Deretter en gratis endring innen utløpet av august, hvor det som nevnes bør være mulig å finne reise from juni/juli neste år. Trodde det kun var mulig å endre utgåtte CT en gang (frem til ut august), men visste ikke at den faktisk kan returneres også, og da potensielt kanske bruke på hvilken som helst destinasjon.

https://www.flysas.com/en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/

20. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,347
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det fortsatt vil være reiseråd mot ZNZ i sommer, så kan turen avbookes både på det grunnlag samt på grunnlag av kanselleringer. Full refusjon av poeng/avgifter og service fee, og expired CT får nye 30 dager (ut måneden etter tydeligvis). Da kan vi finne helt ny destinasjon. Ved ny booking i slutten av juli blir det tøft for neste sommer. Men ved å først flytte turen til utreise sent i august, bør det etterpå være mulig å få booket tidlig neste sommer, men da kun med samme destinasjon. Selvsagt mulig med nye kanselleringer eller reiseråd også som ytterligere kan forlenge muligheten, eller utvidelse av august-fristen.

Men hvilken frist har jeg på mailen? Om jeg ikke svarer når blir den kansellert og CT etc returnert automatisk? De kan jo ikke si no show/for sen avbestilling på en ulovlig/mangelfull reiserute?

Lars J liker dette

Del denne siden