Vanligvis vil de fleste av oss ringe inn og ordne ombooking umiddelbart etter en ugunstig ruteendring, så akkurat hvordan SAS håndterer slikt er litt ukjent terreng Selv har jeg en reise i midten av juli som har stått med kansellert hjemreise i noen uker uten at jeg har hørt noe fra SAS. Med mindre jeg får akutt behov for poengene er planen å vente så lenge som mulig med å ta kontakt, og skulle reisen bli autoavbestilt før dette regner jeg med at det vil være uproblematisk å uansett få tilbakeført utgått CT.
Ved en tidtabellendring eller kansellering med automatisk ombooking har man vanligvis 10 dager på seg for å kontakte SAS hvis man ikke godtar endringen (dog i mailen står det 5 dager). Men i ditt tilfelle har et segment blitt kansellert uten at det er booket noe alternativ, sånn sett har du et hull i reisen og da gjelder ikke disse 10 dagene. Dette skjedde med min booking til Bali nå i påsken da EVA TPE-DPS ble cnl 19. feb, en drøy måned før avreise. Jeg ønsket å booke om til vinterferien 2022, så strategien min var å vente lengst mulig slik at bookingvinduet åpnet seg. I mellomtiden ble flere og flere segmenter cnl. Jeg fikk også epost av SAS som antydet at hele bookingen var kansellert, noe den heldigvis ikke var, siden jeg hadde den gamle lavere poengprisen til Bali å forsvare. Først 18. mars booket jeg om, kun 8 dager før opprinnelig avreise.
Dette svaret letet jeg selv etter idag da TPE-DPS i august er kansellert i mitt tilfelle men vil ha tur rundt samme tidsperiode fikk mailen for måneder siden. Da avventer jeg. Takk!
Poengsaldoen begynner bli bunnskrapt i x antall framtidige bookinger. Når man endrer en allerede bestill reise online, finnes det en løsning på endre reisen uten at man må ha det antall poeng reisen koster på saldoen? Eksempel man har bestilt en t/r LAX i biz 1 person med fly premium. 60K poeng er bundet opp i denne reisen, så ser man at det er sluppet biz billetter senere en det som ligger i bestillingen. Da nekter sas.no la deg gjennomføre denne endringen om saldoen er lavere en 60K poeng, selv om man ikke skal belastet mer poeng. Kjedelig at man da må kansellerer og håpe billettene dukker opp igjen.
Kjenner på samme problemet, ja... Og faktisk akkurat til/fra LAX som i eksempelet ditt Men sitter på billetter tidlig i 2022, og får bare vente og se, er min holdning nå. Det pøser jo inn poeng via Amex og SAS MC også, så plutselig er det nok poeng til å bestille enda mer
Dumt at når man gjør kun en dato endring så genererer systemet ny poengpris for endringen og sender dette i retur igjen etter bestilling.
Trenger råd fra expertisen her. Forsøker booke turretur i bonus C hos SAS, men finner kun bonus på hjemreisen til CPH eller ARN. Hva gjør jeg, booker turen turretur ARN eller CPH eller avventer å ser om det kommer billett helt til OSL? Aller helst skulle jeg hatt utreisen via ARN og hjemreisen via CPH, men fikk jeg heller ikke til.
Hvis man booker en reise som akkurat er lagt ut hos SAS (330 dager frem i tid) fra USA, så får man ikke med siste leg hjem, for den går dagen etter. Så du må bare vente og legge til i etterkant. (Hvis det er tilfellet da)
Ja, book med en gang. Sjansen er stor for at billettene forsvinner før det dukker opp billetter til OSL.
Fikk ordnet påsketur til HND, plus ut og bis hjem. To enkeltbookinger med henvendelse til gullposten for å slå sammen. De måtte kansellere den ene bookingen uten garanti for at den dukket opp igjen. Jeg hadde en backup i plus hjem igjen dagen før, så jeg tok sjansen og kansellerte hjemreisen. Har god erfaring fra dette tidligere, har alltid opplevd at de dukker opp igjen når det er så langt frem. Fikk også lagt til OSL-CPH-OSL. K
Samme her. Det skal mye til for at noen booker de billettene i løpet av de 2 minuttene (hvis så lenge) de er ledige igjen.
Nesten like greit gjøre dette selv, en få Sas til å gjøre det når det er samme fremgangsmåte. Tenk om vedkommende på dk.mailen må akutt på toalettet i det hun avbestiller, vi bonus-haier ville drite på oss i samme setting
Godt poeng, man kan jo selvfølgelig bare gjøre det selv. Men, da må man avbestille begge veier, nå kan de legge til en retur på utreisen (eller omvendt). 50% mindre mulig trøbbel.
Nja.. Du trenger jo ikke bestille hjemreisen som egen booking når du ordner det selv, så risikoen for å miste hjemreise er vel ikke-eksisterende?
Så du mener å booke utreisen først, vente til hjemreisen legges ut, avbestille utreisen og booke ut- og hjemreise samtidig?
Det jeg også har gjort noen ganger er å bestille tur/retur med feil returdato, for så å endre når riktig returdato blir tilgjengelig. Feks om man reiser vestover kan det være mulig å bestille retur samme dag som avreise blir sluppet, om fysisk dato ikke har endret seg ila reisetiden. Deretter kan man endre reise selv uten å måtte avbestille når den faktiske returdatoen dukker opp. Evt avbestiller jeg ofte dagen etterpå når en faktisk retur er tilgjengelig og finner da ut om billettene blir borte, i stedet for å bli skuffet den dagen den aktuelle returen faktisk dukker opp. En litt umoralsk måte å gjøre det på, men men
Når man har to enveis blir dette det samme total på skatter&avgifter som tur/retur bestilling? Hatt så mange bookinger/avbestillinger i corona at jeg har mistet fullstendig oversikt over refunderte skatter&avgifter, samt kortstokken av kort som brukes til bestilling. En ting jeg har stusset over er at jeg har hatt noen endringer fks gjennom gullmailen hvor jeg fks har fått de til legge til direkte istedenfor innom Arl/Chp og tror ikke jeg har fått igjen noen skatter/avgifter ved en slik endring.