Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    De har ødelagt ved å slette utreisen, skylder på en nyansatt.

mener enda at de vil slite med å få godkjent SAS vis CPH til MIA som er cash billetter, men foreslo virgin via LHR som de har reservert til jeg ringes mandag.

5 timer istedenfor 2 mellomlanding, men ingen krise hvis setene er gode?

hvordan er virgin?

2. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,736
    Bonuspoeng:
    93
    Virgin Upper Class er klasse.

https://norwegiantraveller.no/virgin-atlantic-upper-class-anmeldelse/

Eddie47 and jgroneng like this.
  3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,938
    Bonuspoeng:
    183
    Routing/flygninger??

4. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Bare å gi opp disse greiene. Har man ingen rettigheter?

Ble idag igjen lovet ny flyvning 2 dager tidligere med airfrance, billettene dukka opp i appen, gratulerer, alt er i orden.

Ringt 4 timer senere med dårlige nyheter. Air france sto ikke for det de lovet, så du har ikke billetter..

Har man virkelig ingen rettigheter eller krav til at de skal fikse nye billetter?

5. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,542
    Bonuspoeng:
    183
    Har oppdatert!

Nordlands liker dette
  6. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk mail av AF på det ene referansenummeret at de ikke finner noe.

det andre referansenummeret har SAS sletta reisen, så driver fortsatt og får hjelp.

i går fikset de ny AF flyving for meg, men tok den bort senere fordi de fikk ny telefon fra AF.

noen tips til hva man kan gjøre? Hoteller, cruise, leiebil, airbnb, disney etc er booket.

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,932
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde det vært nok tid kunne du kjørt saken hos transportklagenemnda og/eller forliksråd. Siden det ikke er tid så er det eneste du reelt sett kan gjøre å fortsette å mase på SAS og AF. Hvis du ikke kommer noen vei i det hele tatt så kan du kjøpe nye billetter og kreve disse tilbakebetalt senere. Dette kan såklart innebære at det tar en stund før du igjen pengene hvis flyselskapene setter seg på bakbeina.

Her er forøvrig relevant del av EU261. Du kan prøve å sitere denne når du kommuniserer med flyselskapene og også informere at du kommer til å benytte deg av muligheten til å booke egen transport der de må betale mellomlegget:

Last edited: 20. jan 2026
    Oslo1989 and kongenamundsen like this.
  8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,042
    Bonuspoeng:
    293
    @Oslo1989 i EU261 står det også nevnt at samme regler gjelder for bonusreiser som for billetter kjøpt for penger.
    Dessverre følger ikke alltid flyselskapene i like stor grad, men reglene er klare.

9. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    " it has to reimburse your flight costs."

De vil jo aller helst bare gi meg poengene tilbake, men det hjelper ikke meg i situasjonen jeg er i nå.

Når jeg da blir ringt tilbake senere idag får jeg beskjed om enten

A) Hovedkontoret godkjente det jeg prøvde å fikse for deg, tommel opp.
    B) Fikk ikke godkjent dessverre, tror jeg kan finne noen økonomi en eller annen dag, men noe mer kan jeg ikke hjelpe deg.

Hva gjør jeg da? Ser at det er få billetter igjen fra oslo til miami, trenger å reise ut mellom 27 januar og 2 februar for 3+infant, og jeg ser at det koster opp mot 150k direkte via air france.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,932
    Bonuspoeng:
    293
    Det viktige for deg er å ikke akseptere noe annet enn "2. re-routing to your final destination at the earliest opportunity", for hvis du aksepterer en av de tre alternativene har du valgt og du mister retten på de andre. Hvis du aksepterer 1. reimbursment of your ticket etc... så er det ikke lenger en ensidig refusjon fra flyselskapet og regelen om at du har rett på mellomlegg til annen billett gjelder ikke lenger.

Oslo1989 and magnusant like this.
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,042
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, husk at det er DU som skal velge blant de tre mulighetene, ikke flyselskapet.
    Edit: men det er lettere sagt enn gjort ...

Norwegian_Traveller and Oslo1989 like this.
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du kan dokumentere at flyselskapet ikke har oppfylt plikten sin som er å booke deg om ved første mulige sammenlignbare flight kan du i prinsippet booke nye billetter selv og få dekket mellomlegget. Jeg blir alltid imponert når jeg leser om det som dunker på med 100k+ i biz-billetter i slike tilfeller. Det hadde ikke jeg hatt nerver til, selv om EU er klokkeklare på at man har krav på refusjon av nye billetter (minus kost av opprinnelig billett)

upload_2026-1-20_15-11-37.png

AirMags, Eddie47, indahla and 5 others like this.
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,042
    Bonuspoeng:
    293
    Ved streiken i 2022 skulle vi fly 6 stk. til Kreta. Flyet med SAS ble kansellert samme morgen som vi skulle fly. Og de kunne selvsagt ikke booke oss om.
    Jeg hadde "forutsett" dette (pga. streiken) og hadde ruter klar med LX og TK. To pax fløy OSL-ZRH-CHQ og de fire andre OSL-IST-CHQ. Billettene kostet ca. 65.000,- Alt i Eco.
    + ca. 25.000,- i EU261 og ca. 5000,- for hotell og mat.
    Totalt krevde vi ca. 95.000,- tilbake fra SAS.
    Etter MYE frem og tilbake, og 8(!) ulike utbetalinger fra SAS mangler vi fortsatt ca. 50,- Det har jeg latt gå :p

PS: Dette var IKKE bonusbilletter. Det er litt "enklere" da. Selv om det ikke burde være noen forskjell.

14. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk du det uten å dra SAS til Forliksrådet eller Flyklagenemnda? I så fall, hvor lang tid tok det?

Som du sier, det er ingen forskjell mellom bonusbilletter og billetter kjøpt med penger når det gjelder rettigheter. SAS opererer som om det er det, og gir seg ikke før man truer med, og følger opp med rettslige skritt, selv om det vet at de tar feil.

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,042
    Bonuspoeng:
    293
    Det gikk aldri så langt.
    Men det gikk vel 10+ mailer frem og tilbake.
    Og de betalte ut litt og litt. De første 25.000,- EU261 kom "kjapt" mens resten måtte jeg kreve igjen og igjen. Totalt 8 utbetalinger.

16. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,368
    Bonuspoeng:
    183
    Då er eg endeleg attende til reise- og bonus-karusellen etter lang tid som litt passiv bisitter , og begynner å skrape litt i overflaten på skyteam.

Korleis er erfaring med å fly via Jakarta og Jeddah? Ser det finnes biz med Gaurda til Jeddah, men så blir det eco med Saudia til erfaring. Lar dette seg booke?

Eddie47 liker dette
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,042
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fløy via JED til/fra KL med SV i høst. Ingen problemer og fin flyplass.

18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,286
    Bonuspoeng:
    183
    Du får i utgangspunktet ikke booket blandede klasser på tvers av poengsoner. Du kan være heldig å treffe på noen som får jobbet seg rundt dette.

Del denne siden