En slik kommentar er hvorfor jeg liker dette forumet ift. andre. På veldig mange andre forum vil brukere svare i en dårlig / spydig tone. Her har vi respekt for hverandre =)
Har en bonusreise: Oslo (Klm) - Amsterdam(Klm) - London LCY-LHR (Virgin) - Seoul Seoul (Virgin) - London (Sas) - Oslo Det har nå dukket opp Sas bonus-businessbillett fra Oslo-London så vil gjerne bytte til det for å slippe å fly via Amsterdam og reise fra LCY til LHR, men når jeg ringer 4 ganger så sier de det ikke dukker opp som alternativ. De finner den hvis de søker utenfor itenerary. Faktisk årsak vet ingen av dem, men til slutt så nevner siste damen etter masse om og men om at married segment er problemet?? Ber henne da sjekke om det er bonusbilletter på kvelden før, og det ser ut til å være mulig å velge (men det er jo noe helt annerledes med layover etc sier hun...). De sier også at de kan se øknomisetet på samme flight, men det kan ikke bookes pga mixing av biz og eco (som forventet, og akkurat slik det står i vilkårene). Som ny i gamet så må jeg spørre, er det virkelig ingen mulighet å få ordna opp i dette annet enn å booke hele reisen på nytt (det er vel risikosport siden korea flighten ikke er sikkert at dukker opp igjen?)? Feederen ut har allerede vært endret flere ganger (bla pga tidsendring på Seoul flighten), så veldig rart at det plutselig blir married mellom Klm og Virgin, via både LCY og LHR, og da plutselig uendringsbart med samme dags flighter?
Flyselskapene styrer tilgangen på ulike måter. En av disse måtene er hvilke billetter som er tilgjengelige for nye bookinger og hvilke billetter som er tilgjengelige ved endring. I ditt tilfelle har du funnet billetter som kun er tilgjengelige ved endring, og det er lite å få gjort med det. En utfordring her er også at de ansatte selv ikke alltid forstår hva som skjer i systemet, og da blir det vanskelig å forklare det ordentlig til kunden. Jeg ser en del ruter med VS og KL som tilsynelatende krever at man kombinerer segmenter. Jeg er usikker på hvor married disse faktisk er, eventuelt er det bare en O&D-restriksjon. Jeg vil tro at det skal være mulig å bryte opp VS og KL flighten, men problemet her er at du ønsker å få lagt til en billett som ikke finnes ved endring. Du kan prøve nærmere avgang og se om billettreglene har endret seg.
SAS hadde allerede i Star Alliance-dagene en del begrensninger på at bonusbilletter OSL-LHR er forbeholdt de som faktisk skal til London og er umulig å booke hvis man skal videre. Noen agenter har klart å komme rundt dette ved å booke OSL-LHR først og så legge til LHR-Destinasjon etterpå, men det går jo ikke ved endring. I noen tilfeller har det vært mulig å booke OSL-LHR i økonomi, du kan jo spørre om de får til det. Alternativt kan det være Minimum Connection Time. Denne er 1,5 time på LHR siden du må bytte terminal for å fly videre med Virgin.
Akkurat dette opplevde jeg på en retur ORD-LHR-OSL-SVG. Agenten måtte legge til LHR-OSL først og så legge til ORD-LHR.
Kan man bestille utreise til en destinasjon og hjemreise fra en dyrere sone? Og hvordan blir eventuelt poengberegningene?
Mulig jeg har sovet i timen i lengre tid, men har man virkelig mistet alle rettigheter hva gjelder bonusbiletter? Fly OSL-KSU tur/retur fredag - mandag. Mandagens retur ble kansellert for 2 dager siden (imponerende at de kan forutse teknisk feil på flyet 6 dager i forkant, men det er en annen sak), og jeg er booket om til første ledige bonus-sete ONSDAG. Ikke sjans å få et sete søndag kveld, hvor det er ledig (men til blodpris). Har prøvd et par agenter. Er det virkelig sånn?
Nei, du har samme rettigheter. Her hadde jeg booket for cash (alternativt via Molde og tatt med transport mellom, om tidsplanene dine tillater det) og krevd det i ettertid. Ta skjermbilder av priser og tilgjengelighet ved bestillingstidspunkt, så har du det godt dokumentert om du må ta det til nemdsbehandling. Det skal være en ganske slam-dunk sak, her er det tydelig mange muligheter til å booke om til første mulige reise. For egen del er det tross alt snakk om korte innenriksflyvninger - du må kanskje legge ut en 4-5.000 kr for flybilletten, men det er ikke allverdens å være kredittyter på. Verre med langdistanse businessbilletter hvor du snakker ti-gangen.
Takk for info fra begge! Minimum tid er ikke et problem siden det er snakk om 4 timer. Minimum tid regla gikk jeg gjennom 6-7 ganger på telefon knyttet til returen, så det ble til slutt neste dag. Da har jeg lært det... Men det er helt utrolig hvordan Sas kan ha et så håpløst system der 90% av de man treffer på telefon ikke vet hvorfor ting blir avvist av backoffice, hvorfor flights ikke dukker opp, og heller ingen garanti om forsøk på å rette opp i ting faktisk vil gå gjennom. Men at det tilsynelatende finnes bonusbilletter som ikke kan brukes som feeder, eventuelt ikke kan legges til ved endring, gjør det hele ekstra vanskelig, men det er kanskje bare london som er spesielt der? Det er jo ingenting i vilkårene som sier at du ikke kan kombinere visse bonusbilletter utenom reiseklasse i samme retning?
Det er ikke knyttet til vilkårene, og har alltid vært sånn også i Star Alliance at noen billetter ikke kan kombineres grunnet ulike årsaker. Married segments mest vanlig, men også O/D-restriksjoner. LHR kan være en utfordring, men egentlig alt der SAS ikke har ledig selv. Så AMS og CDG med KLM og AF er mer problemtiske enn SAS.
Jeg vil gjette på at kundeservice hos SAS ikke er en drømmejobb for de fleste. Noe som fører til høy turnover av folk, og dermed fokuserer treningen/opplæringen på det viktigste som treffer folk flest. O&D-restriksjoner gjør seg i grunn gjeldende ved at det ikke er alt som dukker opp ved søk A-Å. Det er ingen lovnad fra SAS om at man kan bygge reiser steg for steg. At du finner A-B og B-C, men ikke A-B-C, for så å bli frustrert over at du ikke kan kombinere A-B og B-C er jo også på din kappe. Det er litt det samme som jeg så på en reise jeg skulle booke med TK her om dagen. SKP-IST og IST-ABJ hver for seg var billigere enn å booke det som gjennomgående billett. Irriterende, men det er jo bare slik det er. Så får jeg ta en vurdering på hva som er viktigst av pris og risiko. Litt som med bonusbilletter også. Noen booker halvferdige og kronglete ruter i håp om å fullføre/forbedre disse. Et utfall er da at reisen forblir halvferdig eller kronglete. For min egen del er preferansen å booke en ferdig reise fra start, for da slipper jeg risikoen.
Fikk en kansellering og ny flight på feeder nr2 på en sky award booking. Ikke rare greian, men det gjør at vi får mer enn 24t mellomlanding. Antar at den regelen er bare en greie for bestillinger og ikke noe show-stopper for dette tilfellet?
Har du fått bekreftet ombooking er det blitt akseptert av backoffice ... (Vibeke fikset sånt to ganger for meg i gamle dager)