Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,334
    Bonuspoeng:
    93
    Virker som om SAS har sluppet en del biz til USA for andre halvdel av mai i dag. Ingenting på returen dog :(

2. dbh

dbh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    3
    Har en CT reise OSL-AMS-CDG-ORY(!)-PTP i uken før påske.
    Lander på CDG iht til rute kl 0810 og videre til PTP fra Orly 11:45 - altså 3:35 for uttak av bagasje, transfer til ORY i rushtiden, innsjekk, passkontroll osv. Spørsmålet er blir det for tight? noe som har erfaring?

3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,049
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ikke kilden igjen, men har tidligere søkt og funnet at mct (minste lovlige transfertid) CDG/ORY er 4,5 timer, men var 3 timer før 2020. Virker litt risikabelt da, ville selv tatt en natt i Paris. Om du har fått utstedt billett som ikke tilfredstiller krav til mct bør du i de minste slippe endringsgebyr for å endre.

dbh liker dette
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,982
    Bonuspoeng:
    183
    Som det pleier med andre ord. :D

Travellingalf and magnusant like this.
  5. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått en endring med en ok løsning.
    Men i appen står det at jeg kan choose another flight free of charge. More information in next step.

Hvis jeg ikke bekrefter en annen ny flight, kan jeg vel gå tilbake og bekrefte den foreslåtte endringen?

6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,955
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og den flighten de foreslår vil nok også ligge der.

magnusant liker dette
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du leser analysen jeg postet i en annen tråd er hypotesen om at SAS slipper langt flere billetter i én retning langt på vei avvist.

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du kan trykke deg inn for å se alternativene.

magnusant liker dette
  9. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    93
    Men SAS IT slår til. når jeg går videre på websiden på iphone, ender jeg bare i en blank side. Både på safari og chrome

edit: også i chrome på windows pc-en..

Last edited: 16. febr 2026
  10. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,518
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat i dette tilfellet tror jeg ikke det handler om slipp av billetter, men datoer. Altså utreise i slutten av mai betyr hjemreise i juni. SAS har ikke sluppet noe interkontinentalt i juni-august enda.

Så passer slutten av mai med 3+ måneder før avreise.

11. dbh

dbh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    3
    Det er dessverre ingen mulighet til å komme seg til Paris dagen før uten å kaste bort hele dagen. Blir en avveining om å ta risken eller kansellere hele turen tenker jeg. Legger til at det er biz på utreise med eco hjem, og at det er komplett umulig å endre til biz på retur selv med mange seter ledig uten at hele turen kanselleres og bookes pånytt. Siden det ikke er noe ledig outbound, går ikke det heller...

12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,772
    Bonuspoeng:
    183
    Uflaks med den, gitt. Lørdag 28.mars er siste dato for ORY-PTP, etter det flyttes alt til CDG. Så hvis du kan endre dato, så kan kanskje det gå?
    Har samme reise som deg med eco hjem, og AF slipper lassevis med biz på hjemreisen. Men det hjelper jo ikke når man ikke lengre kan endre sånt… :oops:

btm liker dette
  13. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,334
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, det er ingen returer sluppet i samme tidsperiode som utreisene som dukket opp. Så observasjonen er nok at dersom det stemmer at total antall tilgjengelig tur og retur er i balanse, så blir dem iallefall ikke sluppet samtidig.

For min del ble følgelig utfallet biz bonus ut og plus (poeng for penger) tilbake til totalpris 87.077 poeng (netto 77.452), som ikke er så verst da. Kunne sikkert booket utreise nå og håpet på at det blir sluppet en retur senere, men akkurat for denne reisen foretrekker jeg å ha t/r billett i hendene.

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,982
    Bonuspoeng:
    183
    Det er din erfaring. Min erfaring, og mange andres er en helt annen. Og er det egentlig nødvendig å kommentere alle innlegg som ikke er sammenfallende med din oppfatning? Det går an å la folk få si hva de mener uten å måtte imøtegå det med mindre det er riv ruskende galt :)

dandor, marekz, Travellingalf and 3 others like this.
  15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,771
    Bonuspoeng:
    183
    Analysen nevner ikke når setene i de ulike retningene slippes. Hjelper lite på muligheten for å planlegge og booke en komplett reise om utreisene legges ut 300 dager i forkant når hjemreisene kun slippes mer sporadisk i løpet av året.

Ferskt eksempel er CPH-YYZ, hvor awardhacks lister 14 datoer med ledig business på utreisen og null ledig business YYZ-CPH.

16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,518
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig godt poeng!

17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,955
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat der har jeg en booking på YYZ-CPH, ventet nå i 2 måneder på retur, uten at noe dukker opp. Da blir jeg å kansellere hele skiten hvis det ikke dukker opp noe de neste månedene. Sånt sett er vi tilbake til start. Reiser bookes, men flys ikke.

Hjelper lite å vise statistikk over slupne seter. Vis oss heller statistikk over hvor mange som faktisk flyr reiser der de kun har booket en vei, og hvor mange som kansellerer... Sammenlignet med de som finner t/r.

Jeg mistenker at det er heller dyster lesing og at SAS ikke har lyst til å vise den.

Og det er nettopp ulempen med statistikk, det kan velges å tolkes på forskjellige måter, slik det måtte passe enhver som vil presentere.

Rapolo liker dette
  18. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,334
    Bonuspoeng:
    93
    Tror poenget over var at momentan inventar ikke nødvendigvis gjenspeiler det som blir lagt ut, da business-seter åpenbart er mer ettertraktet i østlig retning pga nattesflyvning.

Men ja, alt det hjelper lite når man følger nøye med og observerer et slippmønster som gjør det nesten umulig å booke t/r i elevert klasse fordi så og si all tilgjengelighet blir snappet opp av enveisbestillinger.

Spielhaug and Rapolo like this.
  19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Det hadde vært interessant å sett tall på nettopp det. Hvor mye blir sluppet, hvor fort bookes setene etc. Hvis empirien viser at det over tid slippes omtrent like mange seter i hver retning vil neste spørsmål være når disse slippes, og hvor for de bookes.

Det er jo en interessant hypotese om at det jevnt over slippes bizseter på nattflyvningene også, men at disse bookes så raskt at det i praksis fremstår som at det ikke slippes noe. Motargumentet for dette vil være at de som er så pass ivrige for å sikre seg et bonussete også er ivrige nok til å ville betale for biz på utreisen.

Jeg har også en hypotese om at FOMOen som rår når det gjelder ledige seter fører til enda færre ledige seter. Jeg føler at terskelen for å gjøre halvferdige bookinger nå er mye høyere, og det virker som enkelte / en del ender opp med å kansellere på et senere tidspunkt. Det med bonuspoeng virker til å ha blitt mer 'normalt' og tilgjengelig en tidligere. Det florerer av tjenester som både booker og varsler om ledige seter, dette vil jeg tro bidrar til å legge press på antall ledige seter.

Eddie gjorde vel et godt poeng tidligere at man kanskje må være enda litt mer fleksible nå en tidligere for å få gjennomført noe, både på tidspunkt og destinasjon.

20. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,518
    Bonuspoeng:
    93
    På Facebook diskuteres det litt om CT, utløpsdatoer og diverse innstramminger SAS visstnok har gjennomført. Jeg har ikke hørt om eller vært utsatt for noe, så jeg spør litt ekspertisen her:

1. Før var det jo sånn at CT-utløp var en endelig deadline, ingen endringer var mulig etter denne datoen. Nå har dette vært nokså flytende i en periode der noen hevder at at så lenge det ikke foretas nytt poengtrekk, så kan du endre når du vil, mens andre sier at det ikke er mulig uansett. Hva er egentlig rett? Selv fikk jeg utført (billettert) endringer opptil nesten tre måneder etter CTs utløp.

2. Før kunne du legge CT til eksisterende booking, noen sier SAS ikke tillater dette lenger. Stemmer det?

Del denne siden