Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    521
    Bonuspoeng:
    93
    Driver og ser på en alternativ reise til DXB (om flere uker) pga reise nå straks som ikke blir noe av naturlig nok.

Opplever en merkelig sak, der der er business for 2 personer når jeg ikke huker av for CT, men der ikke er noen ledige på returen når jeg prøver å bruke CT.
    Noen som har sett dette før?

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,934
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Prøv på telefon. Da legges CTen på etter at flightene er reservert.

3. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,791
    Bonuspoeng:
    93
    Er det fortsatt en grense på antall flighter på en CT i hver sone-om det er 2 eller 3 som er grensen f.eks intra europa før langtur? Og er det mulig å koble sammen bagasje på en vanlig sas bonus tur og en CT tur?

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,934
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at de ikke er strenge på ruten, og basert på andres bookinger er det føre som har melkeruter i Europa for å nå en lang-flight. Det er vel til og med de som har flydd via samme flyplass to ganger på en ut/hjemreise. Det er ofte enklere å få gjennom en kronglete rute på direkten med agenten. Ved endringer gå det via backoffice og de virker å være strengere på hva som godkjennes og ikke.

Ved to forskjellige bookinger skal det gå an å få sjekket bagasjen A-B og B-C, gitt alder er interline-avtaler på plass og at personen i skranken både kan og vil gjøre det. Jeg har selv fått beskjed av SAS ved booking av todelt poengbooking at jeg må henvende med ved innsjekk for å få tagget bagasjen helt frem. Har så langt aldri trengt å benytte meg av det.

5. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg lett gjennom mange poster for å se om jeg kan booke det jeg har tenkt, og finner litt håp i det Jeanette har skrevet i #6845 12.des 2025. Dobbel open jaw med CT går ikke fikk jeg vite av SAS, men nå tenker jeg å bestille kun utreise for to personer med den CT'en jeg har, og returreisen med poeng uten CT. Altså to forskjellige bookinger. Når jeg etter sommeren regner med å få min andre CT lurer jeg da på om jeg kan ringe inn til SAS og bruke den for å halvere poengsummen jeg nå må bruke på returreisen.

Last edited: 22. mars 2026
  6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,373
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at det har vært postet erfaringer at de er blitt strengere å håndheve prinsipp om at CT må være opptjent før opprinnelig bestilling. Det går greit å legge til f.eks. enkel open-jaw retur på en bestilling gjort med CT, eller legge til CT noen dager etter bestilling av en ny reise, men om du prøver å legge til CT flere uker eller måneder etter er det høy sannsynlighet for at du får nei.

Gnilre and Spielhaug like this.
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,729
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det om en endrer en eksisterende booking, kan en da legge til CT? Altså utløser nytt poengtrekk f.eks?

8. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ringte inn for å splitte og legge på CTer på en booking til kommende høstferie. Ble anbefalt å vente til støtte for flere CTer på samme booking ble lansert siden jeg da ville minske problemet med å bli spredt over flere flights ved endring. Jeg er EBD og dette var en danske på premium service

9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,373
    Bonuspoeng:
    183
    For begge spørsmål skal det ikke være et problem så lenge CT er opptjent før opprinnelig booking. Om CT er opptjent etter bestilling av utreise, ville jeg i hvert fall fått det avklart i samme samtale retur legges på om CT kan brukes.

mrt liker dette
  10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,260
    Bonuspoeng:
    113
    Sa dansken når dette ville skje? Jeg har en booking til sommerferien der vi er alle 5 på den. Hadde 2 CT allerede da, men valgte å ikke benytte dem pga problematikken rundt splitting. Tenker å ringe inn i juni for å legge på CT. Håper de har fått det på plass da, men er vel mye å håpe på sånt sett...

tmolvik liker dette
  11. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler den erfaringen. Jeg bestilte nå utreise med en CT, og venter da til jeg får en ny CT til jeg bestiller returen. Evt kan jeg håpe på at det dukker opp returreise fra annet sted i sør-Amerika slik at jeg bare kan endre eksisterende bestilling. Utreisen er til Rio i januar, så har jo litt tid.

12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men ikke om lenge så han… hvor de beregner tid i SAS har jeg ikke peil på…

Teknolai and tmolvik like this.
  13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,010
    Bonuspoeng:
    183
    Premium Economy og SQ skulle vel også «snart» være på plass etter overgangen…

Jeanette liker dette
  14. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, venter selv på Premium Eco, SQ skulle vel vært på plass FØR overgangen…

15. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg jakter på en SVG-AMS business t/r 14. februar 2027 og med retur 22. februar 2027. Men pr nå er det ingen ute. Disse billettene skal koples sammen med en reise AMS-NBO som er kjøpt med CT som går ut 31. mars.

Hvor sannsynlig tror dere det er at det dukker opp noe før 1. april? Er det kanskje like greit å bare kjøpe økonomi billetter? Er jo vanligvis helt ok å få kople sammen reisene på reisedagen ved innsjekk selv med ulik klasse. Har gjort dette før et par ganger, men det er en stund siden...

Setter pris på innspill!

16. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet dessverre lite om sannsynligheten for at det dukker opp noe i løpet av en uke, men ville kjøpt fleksible økonomibilletter. Da kan du enten kjøpe nye økonomibilletter etter 1. april eller droppe de du har hvis det blir lagt ut noe.

Hvilke fordeler gir det å koble sammen reisene på reisedagen?

Skarven liker dette
  17. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er fra hukommelsen: Dama i innsjekkingen sa bare: Dette skal vi få til og på null komma niks fikk jeg nytt boardingpass og bagasjen ble sjekket helt frem til bestemmelses stedet. Jeg husker ikke helt, men jeg mener hun også slo sammen bookingene mine selv om de var ulik klasse.
    Fordelen med å slå sammen er jo at da er det null risiko på meg om det skjer noe med første flight slik at jeg ikke når neste.

18. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Bagasjen tenkte jeg var den åpenbare, men visste ikke at det var mulig å få de til å ta ansvaret for at to reiser blir håndtert som en sammenhengende booking. Takk, det er nyttig.

19. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan ikke garantere at dette alltid kan gjøres, men jeg spurte eksplisitt SAS kundeservice på telefon nylig og da svarte de det samme som min erfaring er. Sammenslåing kan gjøres på reisedag ved innsjekking, men vær oppmerksom på at det ikke er alltid er mulig.

Insomnia4u and bXmi like this.
  20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,010
    Bonuspoeng:
    183
    Det ligger ute bonus eco-billetter begge dager, jeg hadde lagt de til bookingen i stedet for å kjøpe separate billetter.

Skarven liker dette

Del denne siden