Nei, fant ikke ut noe for dagen etter var billettene borte dessverre. Tipper noen andre tok et par og resten ble borte.
Hvis det er en ubrukt CT i den forstand at det ikke er booket billetter med den, så blir jeg enormt overrasket over en reiseforsikring som dekker det. CT-en har vel allerede blitt forlenget som goodwill av SAS uansett, og jeg kan ikke tro at det er noen som ville forlenget den der, spesielt ikke om man spør lenge etter (utvidet) utløp. Kanskje hadde det vært et ørlite håp høsten 2025, men selv da tviler jeg sterkt på at det er noe de gjør.
Sett mye rart her inne, men denne slår meg som noe av det rareste! Og rart i form av kult, på en måte. Greit jeg ikke drar med familien på denne for å si det sånn Gleder oss til reisebrev fra en lite besøkt destinasjon her inne!
Om man vil ha en liten forsmak på HAH, kan man lese her https://insideflyer.no/forums/threads/et-siste-farvel.21730/ Middagen hos Mickey var magisk. HAH har muligens den rareste loungen jeg har vært på. Jeg var helt alene der i 2 timer. Det var for så vidt god plass, men alt som var av servering var én flaske vann, noen kjeks type Ritz, og drops i alle regnbuens farger. Det var selvsagt ikke internett der heller.
@Travellingalf Du skrev angående VS 787-9 "coffin class" "Har prøvd det både med Air NZ og Virgin og ja, det er bedre enn økonomi, men det er også det eneste bortsett fra mat og service som er bedre. Virgin har vel omsider bestemt seg for å bytte ut de setene, men det er dessverre en langvarig prosess. Og tror dessverre det er 787-9 som "alltid" flyr de rutene." Originalturen min var LHR-BOM t/r Returen står oppført med A350-1000, så ikke alltid 787-9 som flyr tydligvis. Skal fly m fruen, og vi må ikke nødvendigvis ha lankeavstand på flyet. Hvilke seter vil du anbefale?
Ah, ok. Husker bare at jeg leste når den ruten skulle lanseres at det var 787 som var planlagt. Men da er det jo ett håp om at det kan bli bytte da Enig.
Nja, kanskje. Spørs vel litt om det er natt- eller dagflyvning. Jeg og @Stuttfeiten hadde de setene på en relativ kort nattflyvning over Atlanteren og da var det ikke noe problem. Men så fikk vi jo nok "sovemedisin" i loungen og i baren på flyet også da. Alle A-setene er ok i mine øyne. Eller minst ille da.
Kona og jeg har Peru som neste destinasjon på vår IC-liste. Håper å få det til på høsten 2027 (det blir Sør-Afrika nå i september). Din tur er jo et stykke frem men et reisebrev når den tid kommer setter vi pris på =)
Sør-Afrika er et av de store alternativene når vi 2028 kanskje planlegger en safaritur. Så får vi se om vi lever så lenge... Ellers må vi vel få til et reisebrev fra Lima, absolutt.
Jeg satt på 11A hjem fra CUN i mars på en nattflight. Det var ikke noe problem. 'Baren' var kun brukt til oppbevaring, og det var ikke innbydende å sitte der. G og K er bare rart da man 1) sitter rett ovenfor den man reiser med, men det er for langt til å kommunisere eller 2) man sitter rett ovenfor noen man ikke kjenner og konstant ser litt på vedkommende. VS 789 er veldig åpen og er det bizsetet jeg har likt minst av alle jeg har prøvd. Jeg foretrekker en Saudia 2-2-2 om det er på dagflighter. Coffin class er derimot er greit produkt på natt da sengen er romslig og man ligger veldig skjermet i 'skallet' sitt. Spesielt på A-rekken. I mine øyne er 1A og bakover det foretrukne, deretter 1G og bakover, til slutt er K-setene de minst gode.
Dette er egentlig litt symptomatisk for bonusbilletter, og ikke direkte til deg - mer en generell observasjon. Bonusbilletter har i stor grad vært en måte å fylle litt mindre attraktive seter på, og sikre at man får lojalitet og at flyselskapet får inn noe penger. For forbrukere har det vært en måte å få en billig reise på, så lenge man kan svelge noen kameler, er villig til å ta rare rutevalg og mindre attraktive flyvninger totalt sett. Kanskje ender man ikke opp helt der man skal være i "riktig" reiseklasse, og da får man heller slenge på en ekstrabillett. Det er litt av gamet for å reise langt i fine seter for lite penger. Jeg misliker deler av narrativet om hva billetter i cash "hadde kostet" som en måte å rettferdiggjøre eller måle en teoretisk verdi på. Hadde man vært villig til å kjøpe vanlige billetter i den prisklassen, hadde man antagelig også valgt noe som er mindre ubeleilig. Hadde kanskje også valgt friere mellom alliansene, og valgt seter man liker bedre enn "coffin class". Kanskje også en rute hvor man ikke har separate billetter til sluttdestinasjon, men heller kommer til rett sted med en gang? Antagelig hadde man kanskje også valgt avreisedager som hadde passet enda bedre? Eller kanskje man heller reiser en dag tidligere hvor det er 15.000 kroner å spare på billettprisen - som fort kan skje på langdistanse C-klasse. Blir fort litt kunstige sammenligninger. Men det verste er vel når det er medieoppslag hvor noen skryter av at de har fått "gratis" flybilletter verdt mange hundre tusen kroner...
I Eurobonus sin barndom fikk vi bare poeng for flyreiser, i mitt tilfelle reiste jeg bare i jobb og genererte masse poeng som arbeidsgiver betalte. Bonusbillettene var reelt gratis siden vi ikke betalte noen avgifter. Reiste flere ganger gratis til USA med hele familien.
Ikke sant. En bør også se på total reisetid. Derfor ender jeg ofte opp med en betalt direkteflight i økonomi på 11-12t enn en transitreise på opptil 36t med noen business-strekk. Unntaket er om en kan gjøre selve transitstoppene til en opplevelse om en rekker å svinge innom byen(e) sammen med et reisefølge.
Gode poenger. Jeg har selv brukt hva business bill ville ha kostet i kr som benchmark i mangel av noe bedre. For min del ville ikke en tilsvarende reise i øko vært alternativet. Alternativet ville vært å ikke reist i det hele tatt. Uten bonusbill hadde jeg reist på sommerferie til sør-europa. Mens reiser til St.Maartin, Bali, NY, Hong Kong, Buenos Aires, Thailand for å nevne noen av stedene vi har reist til i høstferie, juleferie og vinterferie hadde ikke forekommet. Jeg gidder ikke sitte i øko på reiser lengre enn 5t. Da blir det ikke reise. Betale biz for penger er uaktuelt. Så for mitt vedkommende har bonuspoeng gjort at jeg har kunne ta med hele familien på 3 biz long haul i året. Sikker individuelt men å sitte litt lenger på fly mens jeg spiser og drikker gjør meg ingen ting. Har også hatt mange hyggelige stop overs på 18-24t hvor vi har spist og drukket godt i byer som Paris, London, Istanbul og København.
Ser begge perspektivene, men er mest enig med siste taler. Hadde ikke dratt til Bali for en uke med hele familien uten bonusbilletter. Det er helt klart uinteressant at turen vi hadde ville kostet 200k å kjøpe. Den ville kostet omtrent det samme selv uten omveien via FRA hjem fra IST og uten 12 timer i IST. Jeg påstår ikke at jeg sparte 200k, jeg påstår at vi fikk til en tur. Hovedpoenget er at det var mulig pga poeng. Så prøver jeg å konvertere poeng til penger ca 10:1, ikke for å sammenligne med hva turen koster, men for å se om det gir mening for meg å bruke poeng. K
Jeg booket en Europa-poengreise med SAS da det var 25% salg. Jeg har FP4. Da jeg booket var det ikke ledig business-billetter på utreise, men SAS har nå sluppet noen billetter. Jeg skulle gjerne oppgradert, men jeg får forskjellige pris i app og på web. Web sier 7500 poeng per pers + endringsgebyr. Appen nevner kun endringsgebyret og sier ingenting om poeng. Hadde jo vært fint om det siste var riktig, men jeg vet ikke om det er mulig å endre klasse uten å trekke poeng på nytt? Har noen erfaring med dette?
Hvis du har FP4 skal prisen i poeng være lik. Forutsetter at det er bonus billetter du har booket og ikke vanlige bill for poeng. Edit: overså at du hadde booket med 25% rabatt. Den rabatten får du ikke lenger og derfor øker prisen noe.