Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,848
    Bonuspoeng:
    183
    Manglende visning av poengdifferanse ved endring i app er feil, da poengene trekkes på nytt etter gjeldende prisliste.

holmen and Teknolai like this.
  2. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    317
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Men blir det riktig at jeg mister rabatten på både utreise OG retur, selv om jeg bare endrer utreise?
    For den eneste måten jeg logisk kommer fram til 7500,- poeng er at jeg betaler de 25% jeg fikk i rabatt begge veier...

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,136
    Bonuspoeng:
    293
    Når du har booket en t/r prises hele reisen på nytt

Teknolai liker dette
  4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,983
    Bonuspoeng:
    183
    Tror egentlig ikke det er så mange motstridelser mellom det jeg skrev og det du og @Nuvolari skriver. Det viktigste er jo den opplevde verdien - har man fått en reise man synes er OK, til en destinasjon man vil til, har man jo egentlig gjort et godt kjøp. Noen ganger er det omveier eller lange overnattinger man må svelge (og det kan man gjøre det beste ut av!), andre ganger er man griseheldig og får tak i billetter til kule destinasjoner på datoer som klaffer ekstra godt og med en deilig rute.

Poenget mitt var egentlig at så lenge vi bestiller disse billettene, så har vi selv vurdert at vår opplevde nytteverdi er større enn kostnaden i poeng, kroner og tid, og det er egentlig det som betyr mest.

Og så er vi innmari privilegerte som har mulighet til å utnytte oss av det her da. Lett å bli godt vant.

5. democomputer

democomputer Veteran

Likes mottatt:
    6,617
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig.

Må nok bare sies omigjen og med forskjellige ord titt og ofte. Stadig kommer noen og lager et brilliant regnestykke eller en formel eller vil vite hva verdien er av det ene eller andre. Mitt budskap er alltid at det må den enkelte finne ut av selv, og det er viktig å ha et bevisst forhold til det så man ikke plutselig ender opp med å handle masse dyre bananer man egentlig ikke trenger.

K
    PS: Bananer er som alltid en metafor

Insomnia4u and kongenamundsen like this.
  6. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal endre dato på en Skyteam-booking der en leg er i business og feeder flight i økonomi.

Ifølge SAS må de da endre og billettere leg i business først, for deretter å legge til ny feeder flight.

Billettering av leg tar vel et døgn. Er det ikke da en risiko for at jeg kan miste feeder i økonomi? Finnes det gode løsninger her? Utrolig svakt system det er lagt opp til.

7. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,681
    Bonuspoeng:
    293
    Her bygger jeg mest på hva andre sagt en god stund på IF:

Med noen åpenbare (som når bonus plasser på flyet er fullt) unntak, ordner SAS alltid en econ feeder til de sentrale flyplassene sine: Norden hovedstedene samt Paris og Amsterdam.

Så du løper neppe noen stor risiko.

Last edited: 25. mai 2026
  8. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg satt et halvt år og ventet på en feeder CDG-OSL, og ringte inn utallige ganger for å forhøre meg. Det var kun "tyvärr" hver gang, ingenting lot seg booke. At de alltid ordner noe er ikke min erfaring i hvert fall. Det skal nevnes at vi er 4 personer, så det er jo skjeldnere at det slippes så mange billetter på samme fly.

9. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,681
    Bonuspoeng:
    293
    Vanskeligere i det øyeblikket man er flere enn 2 pax, det burde jeg tatt med.

Gjelder jo alle billetter på miles/points uavhengig av føyswlskap.

10. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    948
    Bonuspoeng:
    113

Vet ikke om jeg helt skjønte denne...

Mener du at SAS vil ordne econ feeder også om det ikke finnes bonusbilleter? At de åpner opp for det så lenge det finnes vanlige billetter i økonomi?

11. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,681
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hvis det ikke finnes bonus billetter på feeder, beklager om det var uklart. Har justert teksten nå.

På norden-triangel er det stort sett seter i eco bonus om man bestiller i god tid. Mitt poeng var at man ikke kan regne med gjennomgående biz.

Det ville heller ikke overraske om det er mer tricky med AMS/CDG connections bare fordi det går færre fly dit enn innenfor Norden feks fra ex OSL eller CPH.

Alt dette må uansett ordnes manuelt via call center. Det kan virke som de har endel fullmakter til å ordne feeders, men dette baserer seg bare på hva andre har sagt, og om de kan åpne ekstra bonus seter der hvor mye Y er ledig vet jeg ikke. Det var slik før, men da snakker vi mange år tilbake i *A tiden.

Wanderlust liker dette
  12. Bushyflyer

Bushyflyer Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, Jeg måtte bruke opp noe M&M poeng for en god stund siden. hadde nok til enveis til HKG så bestilte den. tanken var å ordne retur på en eller annen måte senere. Jeg er ganske fersk på dette men jeg hadde sett for meg at det var bare å spare mest mulig poeng i SAS. men da det aldri dukker opp noe mulighet for retur reise (8-10 feb 27) så har jeg sett på bruk av Avios. kan jo "velge å vrake" på dato. samt vis jeg samler det meste av poeng via amex plat. så ser det jo ikke ut som det blir så mye dyrere?

HKG-OSL MR Points Veksling
    Avios 62500 1187500 19
    EBPoeng 108000 2160000 20
    +CT 54000 1026000 19

MR Points Spend
    Avios 1187500 kr 296 875
    Eb +CT 1026000 kr 256 500

For en familiefar med ganske låste datoer ofte. Er Avios enklere vei å gå for å få realisert noen turer? (Excel ble rotete her. men noen skjønner sikkert oppsettet:p )

Del denne siden