Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, forsøkte å endre en open jaw til å ja med en retur fra ulik sone, fikk ingen problem med dette fra agenten som la inn reservasjonen, men de som skulle billettere ringte meg og hevdet dette ikke var OK og ikke har vært det? Er det agentrulett som gjelder?

2. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,319
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg fikk heller ikke lov. Dette var open jaw på ICN og SGN

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Agentrulett vil ikke hjelpe siden du ønsker å endre billetten din. Det er backoffice som sa nei. Uansett hvilke agenter du snakker med, så er det samme backoffice som billetterer. Generelt kjenner de til reglene bedre enn agenter.

4. Leon

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, for jeg så et par poster som sa de hadde fått godkjent og billettert open jaw til forskjellig sone, derfor jeg ble litt overrasket.

5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    977
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var en av de, dog har jeg kun det éne datapunktet foreløpig.

Da fikk til gjengjeld agenten lov av backoffice til å booke en double open-jaw med ulik sone, siden original single open-jaw med ulik sone hadde blitt kansellert med en feil. Min konklusjon var at backoffice aldri ville godkjent det dersom den opprinnelige billetten ikke hadde vært lov/gyldig (aka med ulik sone).

Så kan det selvsagt være andre faktorer med min booking som jeg ikke er klar over, men kombinasjonen av at agenten sa det var gyldig, og backoffice som godkjente «fiksing», så ble eneste logiske konklusjon fra mitt ståsted at det skal være mulig...

Last edited: 15. aug 2026
    Leon liker dette
  6. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,030
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke et bra datapunkt for vanlige endringer da de kaster mesteparten av regelboken ut vinduet ved irrops.

Teknolai and Insomnia4u like this.
  7. Leon

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, ja det var din post jeg hadde sett. Jeg har også sett en post på Facebook Eurobonusguiden der en person bekreftet å ha fått billettert OSL-PVG / BKK-OSL. Så jeg har funnet 2 eksempler på at det ble mulig ca juni i år. Jeg tror også jeg så en post fra noen, uten bekreftet booking, men hadde fått høre fra en agent at reglen var endret en gang i juni. Usikker på hvordan jeg skal få til "agentrulett" på backoffice siden jeg ikke snakker direkte med dem. Da de (backoffice) ringte meg, så virket de veldig sikre på at det ikke var lov, så da ble jeg litt usikker. Får prøve å be en agent be dem billettere igjen, og forhåpentligvis få saken sett på av en annen, som får det til... Hvis ikke så får vi finne på noko anna

jocke liker dette
  8. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    977
    Bonuspoeng:
    93
    Det var ikke irrops. Alt skjedde på samme dag når jeg opprinnelig booket reisen for første gang. Cirka rekkefølge:

1. Jeg ringer inn, får snakke med agent #1. Vi bestiller BGO-SIN/ICN-BGO, uten at jeg tenkte over at SIN og ICN var forskjellige soner.
    2. Agent #1 billetterer, jeg får epost-bekreftelse.
    3. Mens vi fortsatt er på telefon sammen, sier agent #1 at han dessverre må kansellere billetten med bakgrunn i at «open-jaw med forskjellige soner er ikke tillatt» og at han også hadde glemt dette før han billetterte. Vi legger på, og jeg går tilbake til tegnebrettet.
    4. Finner alternativ retur fra MNL, som er samme sone som SIN. Denne ruten går ironisk nok via samme ICN-BGO ruten jeg opprinnelig hadde.
    5. Ringer inn, får snakke med agent #2, og forklarer historikk, og at jeg har funnet ny rute fra MNL, men at jeg synes det virker litt dust/bakvendt at BGO-SIN/MNL-BGO (via ICN) skal gå fint, men ikke ruten jeg opprinnelig hadde. Agent #2 er enig.
    6. Agent #2 informerer meg videre om at «agent #1 burde aldri kansellert billetten, da det var en gyldig booking». Og forklarer videre at «open-jaw booking fra ulike soner skal nå være lov», med videre utdypning om at «hadde vi hatt denne samtalen for en måned siden, så hadde det ikke vært lov» (som da indikerer at booking fra forskjellige soner er noe nytt).
    7. Siden opprinnelig billett var «forsvunnet» og agent #2 ikke klarte å finne samme ruten, så booker jeg CPH-CDG-SIN selv på nett. Agent #2 finner ikke ledige billetter CDG-CPH på returen, så han klarer i praksis bare å booke ICN-CDG for meg, som da blir en double open-jaw (CPH-CDG-SIN/ICN-CDG). Han snakker med backoffice, som da godtar en double open-jaw bestilling.
    8. Noen dager seinere legger agent #2 på feeder BGO-CPH + CDG-CPH + CPH-BGO.

Alle stegene over skjedde i løpet av 3-4 timer en fredags ettermiddag.

Her hadde aldri backoffice godkjent en double open-jaw dersom den opprinnelige bookingen fra agent #1 ikke hadde vært gyldig (altså dersom open-jaw fra forskjellige soner ikke var lov). Dette blir i praksis en bekreftelse på at agent #2 hadde rett (at booking fra forskjellige soner er lov), mens agent #1 hadde feil.

Så kan det selvsagt være noe annet som har skjedd i kulissene her. Typ at de endret reglene (at det skal være lov), og siden har endret det tilbake. Eller at tolkningen var basert på misforståelser, som nå har blitt korrigert (slik at det nå ikke lenger er mulig).

Men ja, det blir vanskelig å si uten flere datapunkter...

Teknolai and Leon like this.
  9. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,030
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner.

Kan sjekke med EB folka hva som faktisk skal gjelde. Egentlig burde double open jaw vært lov også, feks med forbeholdt om at det hadde vært en open jaw iht reglene med en lovlig adda shorthaul flight

Teknolai, Leon and jocke like this.
  10. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,418
    Bonuspoeng:
    93
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,080
    Bonuspoeng:
    183
    De har vel strengt tatt beholdt laveste pris (light) på samme nivå, men introdusert priskonseptet light, standard og flex. Dette gjør at en billett med samme perks effektivt blir dyrere, men med mulighet for å betale samme pris som før (for mindre). For statuskunder har man perks uansett, og dermed er det liten/ingen endring for de beste kundene.
    https://onemileatatime.com/news/flying-blue-award-pricing-changes-tiered-fares-devaluation/

Flymunda, oddA, Xflipper and 2 others like this.

Del denne siden